ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İlk ve Acil YardımSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50913METOZ-IAY0151 Acil Hasta Bakımı I 1 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KADİR ŞEKER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi KADİR ŞEKER
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere Acil Yardım kapsamında karşılaşabilecekleri hastalıklar hakkında temel bilgi verilmesi ve mesleki yaşamlarında karşılaşabilecekleri her sorunun üstesinden gelebilme güveni ve becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu dersin sonunda öğrencinin birinci ve ikinci muayeneyi yapabilmesi ve değerlendirebilmesi, sistem muayenelerini yapabilmesi, solunum, kardiyovasküler ve sinir sistemine ait hastalıkları tanıyabilmesi ve ilgili durumlarda acil bakımı verebilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Birinci Değerlendirme Teknikleri ve Yaşam Bulgularının Öğrenilmesi İkinci Değerlendirme Teknikleri, Hasta ve Yaralının Muayenesinde Kullanılan Kısaltmalar Hasta ve Yaralınının İkinci Değerlendirmesi; Glaskow Koma Skalası Hasta ve Yaralınının İkinci Değerlendirmesi; Baş-Boyun Muayenesi,Göğüs ve Sırt Muayenesi, Batın Muayenesi, Pelvis ve Pubis Muayenesi,Ekstremite Muayenesi Solunum Sistemi Hastalıklarını Değerlendirme ve Acil Yaklaşım Solunum Sistemi Hastalıklarını Değerlendirme ve Acil Yaklaşım ; Patolojik Solunum Seslerinin Ayırt Edilmesi,Kardiyovasküler Sistem Hastalıklarını Öğrenmek, Kardiyovasküler Sisteme Ait Belirti ve Bulguların Değerlendirilmesi; Nabız, Tansiyon, Kalp Sesleri, Ritim Bozukluklarının Değerlendirilmesi Göğüs Ağrılı Hastada Problemi Saptama, Göğüs Ağrısına Eşlik Eden Belirti ve Bulguların Öğrenilmesi Sinir Sistemi Hastalıklarının Öğrenilmesi, Sinir Sistemi Hastalıkları Enfeksiyonları, Beyin Tümörleri Bilinç Bozukluklarının Değerlendirilmesi

Derse Özgü Kurallar

Hastayı doğru değerlendirmeyi ve hasta bakımının temel ilkelerini öğrenir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Temel mesleki bilgilere sahip olur.
  2) Dünyada ve Türkiye’de acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir.
  3) Temel Yaşam Desteği uygulamalarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hastane öncesi acil bakımda stres ile başa çıkabilme yollarını bilir.
  2) Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir.
  3) Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
  4) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme
  5) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Derse Giriş, , Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi Sorumlu ders elemanı ders sunuları
2) Birinci Değerlendirme Teknikleri ve Yaşam Bulgularının Öğrenilmesi Sorumlu ders elemanı ders sunuları
3) İkinci Değerlendirme Teknikleri, Hasta ve Yaralının Fiziksel Muayenesi Sorumlu ders elemanı ders sunuları
4) İkinci Değerlendirme Teknikleri; Nörolojik Muayene, Glaskow Koma Skalası Sorumlu ders elemanı ders sunuları
5) Solunum Sistemi Hastalıklarını Değerlendirme ve Acil Yaklaşım; Patolojik Solunum Seslerinin Ayırt Edilmesi Sorumlu ders elemanı ders sunuları
6) Solunum Sistemi Hastalıkları Responsible lecturer course presentations
7) Nörolojik Acillerde Hastane Öncesi Bakım Sorumlu ders elemanı ders sunuları
8) ARA SINAV
9) Kardiyovasküler Sistem Hastalıklarının Değerlendirilmesi Sorumlu ders elemanı ders sunuları
10) Kardiyovasküler Sisteme Ait Belirti ve Bulguların Değerlendirilmesi; Nabız, Tansiyon, Kalp Sesleri, EKG çekimi Sorumlu ders elemanı ders sunuları
11) Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Göğüs Ağrılı Hastalara Yaklaşım Sorumlu ders elemanı ders sunuları
12) Sinir Sistemi Hastalıklarının Öğrenilmesi Sorumlu ders elemanı ders sunuları
13) Sinir Sistemi Hastalıkları Enfeksiyonları, Beyin Tümörleri Sorumlu ders elemanı ders sunuları
14) Bilinç Bozukluklarının Değerlendirilmesi Sorumlu ders elemanı ders sunuları
15) Vaka Çalışması Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Tintinalli, Acil Tıp, kapsamlı Bir Çalışma Kılavuzu, Nobel Tıp Kitabevi, 2013
2-Acil Tıp derneği: ‘’www.aciltıp.org ‘’
3-Paramedik, Uçan ES., Çelikli S., ve Ark. 2000
4-Paramedikleri İçin Hastane Öncesi Acil Tıp, Ankara Nobel Tıp
5-Ambulans ve Acil Bakım Teknikerleri (Paramedik) için Temel Konular ve Tedavi Yaklaşımları, EMA TIP KİTABEVİ
Diğer Kaynaklar: Sunum, Kitap, Gazete

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur. 5
2) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir 5
3) Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 5.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 5 75
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 3 15 45
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 130
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 5 5
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 15
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 145
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5