ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İlk ve Acil YardımSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51032METOZ-IAY0193 Afet ve Acil Durum Yönetimi 2 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KADİR ŞEKER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi KADİR ŞEKER
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Acil durumlarda yani, toplum hayatını sekteye uğratan can ve mal kaybına neden olabilen ve yerel kaynaklarla üstesinden gelinebilen olay ve durumlarda, görev tanımında belirtildiği şekilde, bilimsel veriler, teknoloji ve deneyimler ışığında olayların olmaması için tedbirler alabilen, acil durum meydana gelmişse, olaylara müdahale edebilecek, gerekenleri, olması gerektiği gibi uygulayabilecek, fiziksel ve mental olarak bu gibi durumlara görevini yerine getirebilecek, bilgi ve beceriyi kazandırabilmeyi amaçlıyoruz.
Dersin İçeriği: Acil Durumlar ile ilgili genel tanım ve temel kavramların tanınması,yaşadıkalrı alanda, risk değerlendirmesi ve tehlike analizlerinin yapılması, acil durum eylem planları, olay komuta sistemleri, acil sağlık hizmetleri işleyişleri ve koordinasyon yapılması, acil durumlar ile ilgili hukuki dayanak, sorumluklar konularını içermektedir.
Acil Durumlar ile ilgili genel tanım ve temel kavramların tanınması, yaşadıkları alanda, risk değerlendirmesi ve tehlike analizlerinin yapılması, acil durum eylem planları, olay komuta sistemleri, acil sağlık hizmetleri işleyişleri ve koordinasyon yapılması, acil durumlar ile ilgili hukuki dayanak, sorumluklar konularını içermektedir.

Derse Özgü Kurallar

Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında, meydana gelebilecek acil durum ve afet gibi olaylarda,'' Hazırlık, Müdahale, İyileştirme, Risk ve Zarar Azaltma'' konularında yeterli bilgiye, donanıma ve bilince sahiptir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Acil durum ve afet tanımları, yönetim ve organizasyon tanımı ve ile ilgili terminolojinin öğrenilmesi. Afetlerin ayrımını yapabilmek, risk analizi ve risk değerlendirmeyi biliyor olmak. Acil durumlada planlama yapabilmek.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Acil Durumlar ile ilgili genel tanım ve temel kavramların tanınması, yaşadıkları alanda, risk değerlendirmesi ve tehlike analizlerinin yapılması, acil durum eylem planları, olay komuta sistemleri, acil sağlık hizmetleri işleyişleri ve koordinasyon yapılması, acil durumlar ile ilgili hukuki dayanak, sorumluklar konularını bilmek ve uygulayabilmek.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır.
  2) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir.
  3) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir.
  4) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerileri gelişir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin Tanıtımı Afet nedir? Afet çeşitleri nelerdir? Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
2) Tehlike-Risk Değerlendirmesi Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
3) Risk ve Zarar Azaltma Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
4) Afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
5) Deprem nedir? Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
6) Diğer Afetler (Yangın, Sel, Heyelan, Tsunami, Taşkın, Çığ) Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
7) Diğer Afetler (Yangın, Sel, Heyelan, Tsunami, Taşkın, Çığ) Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
8) Ara Sınav
9) Olay Yeri Yönetimi ve Komutası Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
10) Afete Hazırlık (Hazırlık ve Planlama) Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
11) Afete Hazırlık (Müdahele ve İyileştirme ) Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
12) Acil Durum Planların Hazırlanması Acil Durum Müdahale Ekibinin Yapısı Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
13) Acil Durum Müdahale Ekibinin Görev ve Sorumlulukları Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
14) Vaka Çalışması Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
15) Genel tekrar Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
Diğer Kaynaklar: 1-Afet ve Acil Durum Yönetimi, Saha Uygulamalı Afet Yönetimi ve Acil Durum Metadolojileri Tayfun Özdikmen
2-Afet Yönetimi Miktad Kadıoğlu

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur. 3
2) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir
3) Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular. 2
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 5.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 3 45
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 3 9 27
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 3 3
Proje 0 0 0
Ödevler 1 3 3
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 78
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 18
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 96
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4