Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ulusasal ve uluslararası mevzuat ve sözleşmelerde iş kazası ve meslek hastalığına ilişkin hükümleri bilir
|
2) İş kazası nedenlerini araştırma, analiz etme, rapor tutma konusunda bilgi sahibidir
|
3) İş kazası ve meslek hastalığı sonucunda tarafların yükümlülük ve sorumlulukları hakkında detaylı bilgiye sahiptir
|
4) İş kazası sonrasında kişilerle konuşmada dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında bilgi sahibidir
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İş kazası ve meslek hastalıkları kapsamında gerekli eğitimleri verebilir
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kök neden analizi yapabilir
|
2) İş kazası ve meslek hastalıklarına neden olan etkenlerin ortadan kaldırılması için çalışma yürütebilir
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
İş kazası tanımı, Türkiye ve Dünya' da İş Kazası İstatistikleri |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
2) |
İş kazası tanımı, iş kazalarının sınıflandırılması ve iş kazası sayılan haller |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
3) |
İş kazasına neden olan faktörler ve kaza teorileri |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
4) |
İş kazalarında Yargıtay kararları, iş kazası ve olay incelemesi süreci |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
5) |
Kaza araştırma yöntemleri (MORT, SCART, MTO, STEP, AEB, Hata ağacı, Olay ağacı, TRIPOD, Ishikawa vb.)/ Kök-neden analizi |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
6) |
İş kazalarının bildirimi, dokümantasyonu ve hukuki süreç |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
7) |
İş kazalarından korunma yöntemleri |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Meslek hastalıkları ve iş ile ilgili hastalıkların tanımlanması, Dünyada ve Türkiye’de meslek hastalıklarını gelişimi ve meslek hastalıkları istatistikleri, sağlık gözetimi, işe giriş ve periyodik muayeneler |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
10) |
Meslek hastalığına yol açan etmenler, meslek hastalıklarının oluşumu ve önleme yöntemleri |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
11) |
Dünyada ve Türkiye’de meslek hastalıklarının sınıflandırılması (çalışma gücü ve meslekte kazanma gücü kaybı olanın tespit işlemleri yönetmeliği), meslek hastalıklarının tıbbi ve kanuni süreçleri, meslek hastalıklarının bildirim süreci ve aşamaları |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
12) |
Mesleki kan hastalıkları ve mesleki kanserler |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
13) |
Mesleki dolaşım sindirim ve solunum sistemi hastalıkları |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
14) |
Mesleki işitme kayıpları ve meslek hayatında cilt hastalıkları |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
15) |
Meslek hayatında psikolojik hastalıklar ve kas iskelet sistemi hastalıkları |
Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
|
|
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve anlatabilme bilgisine sahiptir. |
5 |
|
1.1 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. |
5 |
|
1.2 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatlara ulaşabilir ve açıklar. |
5 |
|
1.3 Afet ve acil durum yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. |
|
|
1.4 Risk yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. |
|
|
1.5 Çevre, çevre koruma, sıfır atık hakkında temel kavramlara ulaşabilir ve açıklar. |
|
|
1.6 Birey ve halk sağlığı konularında kavramsal bilgilere ulaşır ve açıklar. |
|
2) |
Ergonomi kurallarını bilir ve uygular. |
|
3) |
İş sağlığı ve güvenliği yönetimini ve takibini yapar. |
|
|
3.1 İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin ve uygulamalarının belirlenmesi, uygulanması, takibi, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümünde çalışma grupları oluşturur ve liderlik yapar. |
|
|
3.2 Görev aldığı yerlerde iş sağlığı ve güvenliğine yönelik geliştirilmesi ve düzeltilmesi gereken hususları belirler ve çalışma planları oluşturur. |
|
|
3.3 İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibidir ve uygulanmasına liderlik yapar. |
|
|
|
|
4) |
Eğitim- öğretim döneminin bir dönemi süresince iş hayatını deneyimler ve alanıyla ilgili edindiği teorik bilgileri uygular. |
|
|
4.1 İş yaşamını oluşturan tüm süreçleri deneyimler, eğitim- öğretim dönemi süresince edindiği teorik bilgiler ile iş yaşamındaki uygulamaları karşılaştırır ve yorumlar. |
|
|
4.2 Alanı ile ilgili hizmet veren birimlerde yer alarak bir veya birden fazla işletmede eğitim alanı ile ilgili çalışmalarda yer alır. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemlere eleştirel yaklaşım, problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Ergonomi kurallarını bilir ve uygular. |
|
|
5.3 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.4 Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. |
|
|
5.5 Yaşam boyu (Öğrenme gereksinimlerini belirleme ve öğrenmesini yönlendirme) öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.6 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.7 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
5 |
|
5.8 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
2 |
10 |
20 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
62 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
16 |
32 |
Ara Sınavlar |
1 |
15 |
15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
67 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
129 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |