ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İş Sağlığı ve GüvenliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51022METOZ-ISG0252 İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları 1 Güz 2 0 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile dersi alan öğrencilerin İş kazaları ve meslek hastalıklarının tanımları, ulusal ve uluslararası mevzuat ve sözleşmelerde iş kazaları ve meslek hastalıklarının yeri, iş kazası ve meslek hastalıklarının nedenleri, iş kazaları ve meslek hastalıklarının önlenmesinde izlenecek yöntemleri, iş kazaları ve meslek hastalıklarının yaşanmasını takip eden süreçleri, iş kazaları ve meslek hastalıklardan kaynaklı çalışan, iş yeri, ülke üzerinde meydana getirdiği kayıpların neler olduğunu öğrenmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında öğrencilere;
• Uluslararası ve Ulusal Mevzuatlarda İş Kazası ve Meslek Hastalığı Tanımları
• İş Kazası ve Meslek Hastalığı Nedenleri
• İş Kazası ve Meslek Hastalığı Sınıflandırılması
• İş Kazası ve Meslek Hastalığı Önlenmesi
• İş Kazası ve Meslek Hastalığı Zararları ve Maliyetleri
• Kaza Teorileri
• İş Kazası ve Meslek Hastalığı İncelemesi ve Bildirimi, Kök Neden Analizi
• İş Kazası ve Meslek Hastalığı Sonucu Çalışanlara Tanınan Yasal Haklar
• Sağlık, hastalık tanımları
• Bulaşıcı olmayan ve bulaşıcı hastalıklar
• Hastalıklarından korunma ve hastalıkların tedavisi
• Meslek hastalığından korunma, tedavi yöntemleri anlatılmaktadır.

Derse Özgü Kurallar

Dersi başarıyla tamamlamak için:
* Derslere devama önem verilmelidir.
Aşağıda yazılı ölçme ve değerlendirme çalışmalarına katılım sağlanarak geçer not alınmalıdır.
* Ödev
* 2 adet olan Kısa Sınav
* Ara sınav
* Yarıyıl sonu sınavı

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ulusasal ve uluslararası mevzuat ve sözleşmelerde iş kazası ve meslek hastalığına ilişkin hükümleri bilir
  2) İş kazası nedenlerini araştırma, analiz etme, rapor tutma konusunda bilgi sahibidir
  3) İş kazası ve meslek hastalığı sonucunda tarafların yükümlülük ve sorumlulukları hakkında detaylı bilgiye sahiptir
  4) İş kazası sonrasında kişilerle konuşmada dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında bilgi sahibidir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İş kazası ve meslek hastalıkları kapsamında gerekli eğitimleri verebilir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kök neden analizi yapabilir
  2) İş kazası ve meslek hastalıklarına neden olan etkenlerin ortadan kaldırılması için çalışma yürütebilir

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İş kazası tanımı, Türkiye ve Dünya' da İş Kazası İstatistikleri Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
2) İş kazası tanımı, iş kazalarının sınıflandırılması ve iş kazası sayılan haller Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
3) İş kazasına neden olan faktörler ve kaza teorileri Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
4) İş kazalarında Yargıtay kararları, iş kazası ve olay incelemesi süreci Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
5) Kaza araştırma yöntemleri (MORT, SCART, MTO, STEP, AEB, Hata ağacı, Olay ağacı, TRIPOD, Ishikawa vb.)/ Kök-neden analizi Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
6) İş kazalarının bildirimi, dokümantasyonu ve hukuki süreç Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
7) İş kazalarından korunma yöntemleri Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
8) Ara Sınav
9) Meslek hastalıkları ve iş ile ilgili hastalıkların tanımlanması, Dünyada ve Türkiye’de meslek hastalıklarını gelişimi ve meslek hastalıkları istatistikleri, sağlık gözetimi, işe giriş ve periyodik muayeneler Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
10) Meslek hastalığına yol açan etmenler, meslek hastalıklarının oluşumu ve önleme yöntemleri Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
11) Dünyada ve Türkiye’de meslek hastalıklarının sınıflandırılması (çalışma gücü ve meslekte kazanma gücü kaybı olanın tespit işlemleri yönetmeliği), meslek hastalıklarının tıbbi ve kanuni süreçleri, meslek hastalıklarının bildirim süreci ve aşamaları Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
12) Mesleki kan hastalıkları ve mesleki kanserler Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
13) Mesleki dolaşım sindirim ve solunum sistemi hastalıkları Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
14) Mesleki işitme kayıpları ve meslek hayatında cilt hastalıkları Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
15) Meslek hayatında psikolojik hastalıklar ve kas iskelet sistemi hastalıkları Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İlgili bakanlık ve bakanlığa bağlı genel müdürlük ve bakanlığın yayınlamış olduğu kitap, dergi, rehber
Diğer Kaynaklar: Öğretim elemanının hazırlamış olduğu kaynaklar

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 3 1 2 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve anlatabilme bilgisine sahiptir. 5
2) Ergonomi kurallarını bilir ve uygular.
3) İş sağlığı ve güvenliği yönetimini ve takibini yapar.
4) Eğitim- öğretim döneminin bir dönemi süresince iş hayatını deneyimler ve alanıyla ilgili edindiği teorik bilgileri uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 5.00
Sunum 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 10 20
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 62
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 16 32
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 67
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 129
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5