DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50914METOZ-ODY0211 İşitme Cihazları ve İşitme Cihazları Teknolojisi 1 Güz 1 2 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KÜBRA KELLECİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Hastane ortamında, kliniklerde farklı branşlardan hekimlerle çalışacak odyologların bu tarz ortamlar için gerekli
diyaloga ve donanıma kavuşmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: kulağın yapısı, işitme ve sesin oluşumu, işitme kayıpları ve nedenleri, işitme cihaz çeşitleri

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) . İşitsel rehabilitasyon hakkında temel bilgileri araştırabilir 1.1 Sözel iletişim bozukluklarını tanımlayabilir ve tartışır 1.2 İşitsel rehabilitasyon sürecini tanımlayabilir ve değerlendirir 1.3 Koklear patolojiye bağlı işitsel patolojileri tanımlar ve değerlendirir 2 Farklı işitme kayıpları çeşitlerini özetleyebilir 2.1 Koklear disfonksiyonu değerlendirir 2.2 İşitme kayıpları türleri ve derecelerini tanımlar ve tartışır 2.3 İşitme kaybının durumu hakkında raporlama yapar 3. İşitme cihazları ve temel özellikleri hakkında temel bilgileri araştırabilir 3.1 Uygun işitme cihazı seçimi yapar 3.2 İşitme cihazı kalıbı hazırlama yapar 3.3 Farklı işitme cihazı çeşitlerinin uygulamasını yapa
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) hastadan kulak kalıbı alabilir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Akustik admittansmetri yönteminin temel bileşenlerini bilebilir; timpanometri ve akustik refleks testlerini kavrayarak akustik admittans ölçümünün nasıl yapıldığını bilebilir ve hasta üstünde uygulayabilir. Temel objektif (otoakustik emisyon, işitsel beyin sapı yanıtları, akustik immitansmetri testleri) ve subjektif (saf ses ve konuşma odyometri, serbest alan testi) odyolojik test tekniklerinin kavranması. Genel işitsel hastalıkların ayırıcı tanısını koymada odyometrik sonuçların nasıl yardım sağlayabileceği hakkında donanımlı hale gelebilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İşitme ve duymanın önemi, İletişim ve ses ders notu
2) kulağın anatomik ve fizyolojik yapısı ders notu
3) İşitme kaybı ve işitme kaybı kuşkusu olan hastaya yaklaşım ders notu
4) İşitme cihazlarının tarihsel gelişimi ders notu
5) İşitme cihazları ve temel bileşenleri ders notu
6) İmplant işitme teknolojisi ve koklea'nın anatomik yapısı ve fizyolojisi ders notu
7) Cihazla telafi edilebilen ve edilemeyen koklear işlev bozuklukları ders notu
8) vize
9) İmplant teknolojisi: Koklear implant ders notu
10) İmplant teknolojisi: Kemik-tutturmalı işitme ve orta kulak implantları ders notu
11) Odyolojik cihazlar için seçim yaklaşımları ders notu
12) Odyolojik cihazlarda kalite kontrolü ders notu
13) Odyolojik cihazların ayarlanması ve doğrulanması ders notu
14) Sonuç değerlendirme ve tedavi sonrası işlemler ders notu
15) CROS, BİCROS cihazlarının endike olduğu durumlar ve yararları ders notu
16) final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: öğretim elemanı ders notu
Diğer Kaynaklar: 1) duyma akustiği ve işitme cihazı teknolojisi- Cilt 1- Mehmet Emin Ağaç- 2016
2) İŞİTME CİHAZLARI UYARLAMA METODLARI- Mehmet Emin Ağaç- 2013
3 )Temel Odyoloji- edit: Erol Belgin ve A. Sanem Şahlı, 2017, Güneş Tıp Kitabevi
4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004.
5) Textbook of Audiological Medicine:Clinical Aspects of Hearing and Balance. Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,
Informa Health Care, 2003.
6) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008.
7)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack, 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) gelişim süreçlerini ve konuşma gelişimi evrelerini bilir.
1) İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri anatomik ve fizyolojik yapılarını tanımlar.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler
1) temel fizik bilgisi ile sesin fiziksel özelliklerini tanımlar 4
1) diğer disiplinler ile iş birliği içerisinde çalışır
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır
1) kulağın anatomi ve fizyolojisini bilir 3
2) işitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı konularına hakimdir.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir
2) işitme sistemindeki akustik prensipleri bilir 4
2) sağlık kurum ve kuruluşları, işitme merkezleri ve rehabilitasyon merkezleri ile etkin iletişim kurar
2) Alanı ile alakalı terminoloji kullanır 4
2) odyometri programına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar,
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
3) işitme kayıplı çocuklarda bilgisayar destekli eğitim yaklaşımlarını takip eder.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır
3) işitme kayıplarının türlerinin ve nedenlerini bilir 5
3) Alanı ile ilgili eğitim sürecinde ekip çalışmasında rol alır.
3) alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara, sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) gelişim ve rehabilitasyona dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar
4) işitme kayıplı çocuklarda eğitsel değerlendirme test ve tedavi yöntemlerini bilir
4) işitme kayıplarında ayırıcı tanı ve tedavi yöntemlerini bilir güncel gelişmeleri takip eder 4
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular
5) meslek etiği ve iş sağlığı ve güvenliği konusunda gerekli donanıma sahiptir.
5) alanı ile alakalı objektif ve subjektif değerlendirmeleri yapar 4
6) işitme tarama ve klinik testlerini gerçekleştirir 3
6) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) kulak burun boğaz hastalıklarında tanı ve tedavi yöntemlerini bilir 4
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir
8) işitme cihazları ve çeşitlerini bilir. İşitme cihazları elemanlarını tanır
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).
9) işitme cihazlarının bakım, kontrol ve temizliğini yapar. Odyolojik tanı da kullanılan cihazların kalibrasyonunu yapar
10) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 8 8
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 64
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 18 18
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 53
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 117
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5