DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-RSI0122 Kent içi Raylı Ulaşım Sistemleri 1 Bahar 2 1 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi HAKAN BASAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin kent içi toplu taşımacılığında raylı ulaşım sistemlerinin önemli olduğunu, kent içi raylı ulaşım sistemlerinin türlerini tanıtarak yapılacak raylı sistem yatırımlarında hangi türün seçilmesi gerektiğini, kent içi raylı ulaşım sistemlerinin olağan işletimi ve bu işletmeye katkıda bulunan farklı personel çeşitlerinin tanıtılması, kent içi raylı ulaşım sistemlerinin olağandışı durumlardaki işletmelerini kavrayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; kent içi raylı ulaşım sistemlerinin tarihçesi ve gelişimini, raylı ulaşım sistemlerinin kent içi toplu taşımacılıktaki önemini, kent içi raylı ulaşım sistemlerinin türlerini, neden hangi türün seçilmesi gerek duyulduğunu, kent içi raylı ulaşım sistemlerinin olağan ve olağandışı işletimini, kent içi raylı sistem işletiminde rolü olan personeli, kent içi raylı ulaşımı oluşturan sistemlere ait konuları içermektedir.

Derse Özgü Kurallar

Yoktur

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinin gelişimini açıklar.
  2) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinde çalışan personelin görevlerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinin olağandışı işletimini bilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinin türlerini açıklar.
  2) Raylı sistemin kent içi toplu taşımacılıktaki yeri ve önemini açıklar.
  3) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinin olağan işletimini bilir.
  4) Kent içi raylı ulaşımı oluşturan sistemleri bilir.
  5) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinin organizasyon yapısı ve iş birimlerini ayırt eder.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, kent içi raylı ulaşım sistemlerinin kent içerisindeki yeri ve önemi, -
2) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinin tarihçesi ve gelişimi, -
3) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinin çeşitleri ve aralarındaki farklılıklar, -
4) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinin çeşitleri ve aralarındaki farklılıklar, -
5) Teknik Gezi -
6) Kent içi raylı ulaşım sistemleri meydana getiren sistemler (Elektrifikasyon, Sinyalizasyon, Elektromekanik, Hat, Haberleşme, vb. gibi sistemler), -
7) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinde görev alan personeller (İletişim Operatörü, Scada Operatörü, Trafik Operatörü, Depo Trafik Operatörü, İstasyon Amiri, Tren Sürücüsü, vb.) -
8) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinde görev alan personellerin eğitim süreçleri, -
9) ARA SINAV -
10) Teknik Gezi -
11) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinde olağan işletimi hakkında bilgiler, -
12) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinde oluşabilecek olağandışı işletimi hakkında bilgiler, -
13) Kent içi raylı ulaşım sistemlerinde oluşabilecek olağandışı işletimi hakkında bilgiler, -
14) Teknik Gezi -
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Görevlisi Ders Notları
Diğer Kaynaklar: * K.İçi toplu talıma sistemlerinin türel dağılımı(Kemal Selcuk Öğüt)
* K.İçi ulaşımda toplu taşımacılık sistemleri istanbul örneği(Doc.Dr Cem Saatcioğlu)
* Kentsel raylı Sistemlerdeki son gelişmelere ilişkin görüş ve öneriler(Prf.Dr. Güngör Evren/ Araş. Gör. Kemal Selcuk Öğüt)
* Demiryolu Sinyalizasyon Sistemlerinde tasarım kriterleri (Halil Söyler/Feyzullah Gündoğdu
* Kurallar el kitabı İstanbul Ulaşım A.Ş (İ.U.A.Ş)
* Katener sistemi (İ.U.A.Ş)
*Sinyalizasyon Sistemi(İ.U.A.Ş)

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Raylı Sistem Temelleri: Raylı sistemlerin temel bileşenlerini (altyapı, üstyapı, araçlar, sinyalizasyon, enerji sistemleri vb.) tanımlayabilir ve bu bileşenlerin farklı raylı taşıma türlerindeki (metro, tramvay, banliyö, yük treni vb.) işlevlerini açıklayabilir.
2) İşletme Süreçleri: Raylı sistemlerde yolcu ve yük taşımacılığı operasyonlarının temel aşamalarını (planlama, hareket, takip, teslimat vb.) uygulayabilir ve bu süreçlerde kullanılan temel kavramları açıklayabilir
3) Trafik Yönetimi: Raylı sistemlerde trafik akışının nasıl yönetildiğini ve kontrol edildiğini açıklayabilir, farklı trafik kontrol sistemlerinin temel prensiplerini ve önemini değerlendirebilir
4) Raylı sistemlerde emniyet ve güvenliğin sağlanmasına yönelik temel prosedürleri ve standartları uygulayabilir ve bu konudaki riskleri değerlendirerek önleyici tedbirler önerebilir.
5) Raylı sistemlerde lojistik süreçlerin (depolama, stok yönetimi, gümrük işlemleri, forwarding vb.) temel prensiplerini açıklayabilir ve farklı taşıma modları arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir.
6) Raylı sistem işletmelerinin ekonomik ve işletmesel temel kavramlarını (maliyet, gelir, verimlilik, yönetim fonksiyonları vb.) açıklayabilir ve sektördeki ekonomik gelişmeleri değerlendirebilir
7) Müşteri İlişkileri: Raylı sistemlerde müşteri memnuniyetini artırmaya yönelik temel yaklaşımları uygulayabilir ve farklı müşteri gruplarıyla etkili iletişim kurabilir.
8) Raylı sistemlerde kullanılan temel bilgi teknolojilerini (yönetim bilgi sistemleri, operasyonel yazılımlar vb.) kullanabilir ve sektördeki teknolojik gelişmeleri takip edebilir.
9) Raylı sistem işletmeciliği nde karşılaşılabilecek olası sorunları (gecikmeler, arızalar vb.) tanımlayabilir, analiz edebilir ve çözüm önerileri geliştirebilir
10) Farklı disiplinlerden ve görevlerden paydaşlarla (teknik personel, yöneticiler, yolcular vb.) etkin bir şekilde iletişim kurabilir ve ekip çalışmalarına uyum sağlayabilir.
11) Raylı sistem işletmeciliği alanında mesleki etik ilkelere uygun davranır, toplumsal ve çevresel sorumluluk bilinciyle hareket eder.
12) Raylı sistemler alanındaki yeni bilgileri ve gelişmeleri takip ederek öğrenme ihtiyacının farkındadır ve mesleki gelişimine yönelik çaba gösterir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Ödev
Teknik Gezi
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 3 5 15
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 67
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 60
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 127
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5