DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
50914METOZ-DYZ0192 | Nefroloji | 1 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi KÜBRA KELLECİ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, hemodiyalizin hangi evrede, hangi klinik ve laboratuvar koşullarda başlatıldığı, ilk diyalizin yapılış prensiplerini, hemodiyaliz tedavisi için ayrıntılı order almayı, akut ve kronik hemodiyaliz reçetelendirme prensiplerini, diyalizin akut ve kronik komplikasyonlarını, hemodiyalizde beslenme ilkelerini, diyalizde hepatit, bulaş yolları, korunma ve aşılamayı, aşı programının önemini ve takibini, ev hemodiyaliz ilkelerini ve yönetmeliğini, diğer diyaliz tiplerini, uygulama alanlarını, yavaş sürekli tedavileri, diğer renal replasman tiplerini, temel prensiplerini, transplantasyon ve periton diyalizine hasta seçim ilkelerini, zehirlenmeler ve uygulanacak eliminasyon tedavi seçeneklerini gerekçeleriyle detaylı olarak öğrenmektir. Aynı zamanda hemodiyaliz uygulamalarıyla ilgili yasal düzenlemeleri ayrıntılı olarak öğrenmek. |
Dersin İçeriği: | Hemodiyaliz ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir. Hemodiyaliz uygulamasını tanımlar. Hemodiyaliz endikasyonlarını tanımlar. Hemodiyalizde hasta takibini açıklar. |
%70 devam zorunluluğu vardır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Diyalizin temel prensiplerini öğrenmek |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Diyaliz makinesinin hastaya bağlanmasından ve kullanılmasından birinci derecede sorumlu olmak |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Diyaliz ile ilgili tüm enstrümanları tanınmak ve etkin biçimde kullanmak |
||
2) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanmak |
||
3) Hijyen kurallarının önemini algılamak ve uygulamada etkinlik kazanmak |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | BÖBREK YAPISI VE GÖREVLERİ | DERS NOTU | |
2) | BÖBREKLERİN KORUNMASI | DERS NOTU | |
3) | AKUT VE KRONİK BÖBREK YETMEZLİĞİ | DERS NOTU | |
4) | ÜRİNER SİSTEM HASTALIKLARI | DERS NOTU | |
5) | ÇOCUKLARDA KRONİK BÖBREK YETMEZLİĞİ | DERS NOTU | |
6) | YAŞLILARDA KRONİK BÖBREK YETMEZLİĞİ | DERS NOTU | |
7) | KALSİYUM, FOSFOR METABOLİZMASI | DERS NOTU | |
8) | ARA SINAV | ||
8) | "ARA SINAV" | ||
9) | HİPERTANSİYON VE BÖBREK YETMEZLİĞİ | DERS NOTU | |
10) | DİYABET VE BÖBREK YETMEZLİĞİ | DERS NOTU | |
11) | Böbrek Hastalarında ve Diyaliz Hastalarında Beslenme | DERS NOTU | |
12) | KBY Hastalarında ve Diyalize Giren Hastalarda Kullanılan İlaçlar ve Uygulamalar | DERS NOTU | |
13) | Diyaliz Hastalarında Psikolojik Sorunlar | DERS NOTU | |
14) | Diyaliz Hastalarında Aşılanma | DERS NOTU | |
15) | Diyaliz Hastalarında Aşılanma | DERS NOTU | |
16) | FİNAL |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Sezen A. Diyaliz El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, Mayıs 2013 2.Diyaliz El Kitabı, John T. Daugiras, Peter G. Blake, Todd S.: İng, Çeviri Editörü: Semra Bozfakıoğlu, Güneş kitapevi, 2010 3.Hemodiyaliz El Kitabı 1: Akpolat T, Utaş C.Ceylan Ofset, Samsun, 2008 4.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2010 5.Klinik Diyaliz. Akoğlu E (Editör) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009 6.Hekimler İçin Hemodiyaliz Kaynak Kitabı. Arık N, Ateş K, Süleymanlar. G, Türk Süleyman, Yıldız Alaattin ( Ed.) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009 7.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S. (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009 8.Diyaliz Prensipleri ve Uygulaması William L. Henrich 3. Baskı 2006 |
Diğer Kaynaklar: | 1.Diyaliz tedavisi. Nissenson Fine Çeviri Editörleri: Süleymanlar G, Erek E, Güneş Kitapevi, 2004 2.Nefroloji. Arık N, Deniz Matbaacılık, 2001 3.Hemodiyaliz Hemşiresi El Kitabı, Akpolat T, Utaş C, Güzel sanatlar Matbaası, 2001 4.Nefroloji El Kitabı, Akpolat T, Utaş C, Süleymanlar G, Güzel sanatlar Matbaası, 1999 5.Hemodiyaliz Hekimi El Kitabı, Akpolat T, Utaş C, Anadolu Yayıncılık, 2001 6.Kronik Hemodiyaliz Hastası-Takip ve Tedavi Rehberi-, Sever M.Ş, Ok E, Başcı A, Ömür Matbaacılık, 2011 7.Böbrek Nakli El Kitabı, Danovitch G.M, Çeviri Editörü: Karpuzoğlu T, Güneş Kitapevi, 2003 8.Sezen A. Diyaliz El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, Mayıs 2013 9.Diyaliz El Kitabı, John T. Daugiras, Peter G. Blake, Todd S.: İng, Çeviri Editörü: Semra Bozfakıoğlu, Güneş kitapevi, 2010 10.Hemodiyaliz El Kitabı 1: Akpolat T, Utaş C.Ceylan Ofset, Samsun, 2008 11.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2010 12.Klinik Diyaliz. Akoğlu E (Editör) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009 13.Hekimler İçin Hemodiyaliz Kaynak Kitabı. Arık N, Ateş K, Süleymanlar. G, Türk Süleyman, Yıldız Alaattin ( Ed.) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009 14.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S. (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009 15.Diyaliz Prensipleri ve Uygulaması William L. Henrich 3. Baskı 2006 16.Hemodiyalizde Damar Giriş Yolları, Böbrek Hastalıkları, Diyaliz ve Transplantasyon Hemşireliği Eğitim Programları Kitabı II. Uraz S, M. 49-56, İstanbul, 2002. 17.Hemşireler ve teknikerler için Diyaliz ilke ve teknikleri. Gökdoğan F (Vasküler giriş yolu Kahraman A, Uraz M- Hemodiyaliz uygulaması Kahraman A, Uraz M Bölümü) Akademisyen Tıp Kitapevi, 2015 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır | |
1) | Üriner sistem ve sorunları hakkında geniş bilgi sahibi olur | 4 |
1) | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |
1) | İlk yardım uygulamalarında yetkinlik kazanır. | |
1) | Sterilizasyon, dezenfeksiyon, asepsi, antisepsi terimlerini tanımlayarak, aseptik koşullar altında çalışma yetkinliği kazanır. | 4 |
1) | Donanımlı, gelişen teknolojiye uygun bilgi ve beceriye sahip olur | |
1) | İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. | |
2) | Hasta ve Hastalıklar Bilgisi kavramlarını öğrenir | 3 |
2) | Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | |
2) | Araştırma ve sorun çözme yeteneğini geliştirir. | 3 |
2) | Hijyen kurallarının önemini algılamak ve uygulamada etkinlik kazanır. | 5 |
2) | Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | |
2) | Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. | |
2) | doktorların gözetiminde hastaların günlük, haftalık, aylık ve yıllık olarak diyaliz makinesine bağlanmasını takip edebilir. | |
3) | Diyaliz makinesinin hastaya bağlanmasından ve kullanılmasından birinci derecede sorumlu olur. | |
3) | Alan terminolojisini etkin kullanabilir | 3 |
3) | Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır | |
3) | Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
3) | Diyaliz ünitelerinin sterilizasyonu ve dezenfeksiyonu işlemlerini gerçekleştirerek korunmasını sağlar | |
4) | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. | |
4) | Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. | |
4) | Alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda cihazlarla ilgili beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında sorunları tanımlar. | 5 |
4) | Gelen hasta güvenliğini sağlayarak diyaliz işlemini başlatıp sonlandırabilir. | |
4) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanabilir. | |
5) | Su Sistemlerini tanır | |
5) | İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder | |
5) | İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. | |
5) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. | |
6) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. | |
6) | Diyaliz cihazının bakımı ile ilgili kontrolleri gerçekleştirebilir. | |
6) | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır | |
7) | Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir | |
8) | Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. | |
9) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Problem Çözme |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 10 | 10 | 100 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 105 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 30 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 135 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |