DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50912METOZ-TGT0213 Nükleer Tıp  2 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AYŞE BANU BİRLİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Nükleer Tıp bölümünde bulunan cihazlar ve yapılan tetkikler ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Atomun yapısı, radyoaktivite, radyoaktif bozunma, radyasyon madde etkileşimi, radyasyon ölçümü ve sistemleri, görüntü elde etme, radyasyonun etkileri, radyofarmasi, gama kamera cihazı çalışma prensipleri, gama kameraların kalite kontrolleri, PET-BT görüntüleme teknikleri ve çalışma prensibi içerikleri yer almaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Radyoaktivite ve radyoaktif bozunma kavranmalarını tanımlar.
  2) Kullanılan radyoaktif maddeler ve radyofarmasötikler hakkında temel bilgileri açıklar.
  3) Radyasyon ölçümü ve sistemlerini açıklar.
  4) Nükleer tıp alanında kullanılan cihazları tanır.
  5) Gama kamera cihazı çalışma prensiplerini öğrenir.
  6) PET-BT görüntüleme teknikleri ve çalışma prensibini öğrenir.
  7) Tetkiklerin yapılma sürecini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Nükleer Tıp bölümünde cihazların gerekli kontrollerini yapar.
  2) Hasta ile konuşup işlem öncesinde kendisine bilgi verebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sorumlu olduğu tıbbi cihazın periyodik kalibrasyon, bakım ve onarımlarını takip edebilecek donanıma sahip olurlar.
  2) Çekim sırasında hastanın pozisyonu ve çekim kalitesini kontrol eder.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Nükleer tıp tarihçesi ve kullanım alanları
2) Atomun Yapısı, Radyoaktivite ve Radyoaktif Bozunum
3) Gama Işınlarının Madde ile Etkileşmesi
4) Radyofarmasi
5) Radyoaktivitenin Ölçülmesi Ve Ölçüm Sistemleri
6) Radyoaktif Atıklar
7) Nükleer Tıp Uygulamalarında Teknisyenin Rolü
8) Ara Sınav
9) Nükleer Tıp Uygulamalarında Radyasyondan Korunma
10) Radyasyonun Biyolojik Sistemler Üzerine Etkileri
11) Gama Kameralar Ve Çalışma Prensipleri
12) PET-CT Görüntüleme Teknikleri ve Çalışma Prensibi
13) Nükleer Tıpta Kalite Kontrol
14) Genel tekrar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ilgan, T. G. S. S. S. (Ed.). (2015). Nükleer Tıp Teknisyen Notları (Vol. 3). Türkiye Nükleer Tıp Derneği.
Adalet, P. D. I., Mudun, P. D. A., Ünal, P. D. S. N., & Türkmen, D. D. C. (2012). Nükleer Tıp Ders Kitabı. İstanbul Üniversitesi.
Diğer Kaynaklar: Altun, G.D., Üstün, F. (Ed.). (2017). Nükleer Tıp Görüntüleme Teknikleri: Soru Çözümlü Ders Kitabı (Vol. 1). Nobel Tıp Kitabevleri.
Kessara, A. (2021). Nükleer Tıp Fiziği. İksad Yayınevi.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Tıbbi görüntüleme cihazlarına ait bütün araç ve sistemleri kurallarına ve tekniklerine uygun şekilde kalite kontrollerini ve bakımını açıklar.
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
1) Tıbbi görüntülemeye özgü tıbbi terim ve terminolojiyi tanımlar. 4
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı tanımlar.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomiyi ve insan fizyolojisini tanımlar.
2) Tıbbı görüntüleme yöntemlerine ait cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar.
2) Hasta ve hasta yakınları ile meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar.
2) Tıbbi görüntüleme öncesi hasta hazırlığı sürecini tanımlar. 4
3) X-ışını sistemleri hakkında teorik ve uygulamalı olarak temel bilgi ve çalışma prensiplerini açıklar. 5
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 4
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
3) Görüntüleme sonrası dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler. 2
3) Uygulanacak tıbbi görüntüleme işlemine ait süreci hastaya açıklar.
3) Radyodiagnostik alanında (Konvansiyonel ve Dijital Radyoloji, Floroskopi, Dijital Substraksiyon Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans Görüntüleme) teorik ve uygulamalı bilgiyi açıklar.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Görüntüleme ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlama ile doğru ışınlama faktörünü tespit eder. 3
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak radyasyon ve çalışma sistemleri hakkında temel bilgileri açıklar. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Nükleer tıp ve radyoterapi alanında kullanılan tedavi-tanı sürecini açıklar. 5
5) Radyasyon güvenliği prosedürlerini listeler. 4
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 4
6) İyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon üreten görüntüleme cihazları ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip listeler. 5
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Ödev
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 35.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 89
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 35
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 124
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4