Dersin Amacı: |
Radyoloji departmanlarında kullanılan araç ve gereçlerin teknik özellikleri tanıtılarak gerekli bakımlarının yapılması ve oluşan arızaların saptanarak giderilmesi için gerekli bilgi, becerileri kazanılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği: |
Ders kapsamında, radyoloji alanındaki standartlar incelenerek biyomeidkal cihazlarda bakım, onarım, kalite kontrol testleri ve kalibrasyon tanımları ile işlemler incelenir. X ışını oluşumu, Röntgen Cihazı, elektrik devreleri montajı ve muhtemel arıza durumları incelenir. MRI, BT, Ultrasonografi, Mamografi, Floroskopi cihazları, cihaz elemanları incelener cihazlarda meydana gelebilecek arızalar ve onarımları, bakım planları işlenmektedir. Ayrıca Kasetleri ve Ranfansatörleri Radyografiye Hazırlama, Kaset ve Ranforsatörlerde Bakımı Onarımı, Röntgen Filmlerinin Yapısı ve Özellikleri
Film Çeşitlerinin tanıtılması. Film Banyo Tekniği, Modern Banyo ve Baskı Sistemleri, filmler üzerinde meydana gelen artefaktlar ve giderilmesini içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) standart ve standardizasyon tanımını yapar ve alanı ile ilgili standartları bilir
|
2) yüksek teknolojili cihazların bakım- onarım - kalibrasyon ve kalite kontrol testlerinin neden yapılması gerektiğini bilir. Arıza durumları hakkında bilgi sahibidir
|
3) bakım kartı ve kalibrasyon kartı oluşturmayı bilir.
|
4) Xışınının oluşmasını, özelliklerini ve kullanımını bilir
|
5) Röntgen, BT, MRG, Ultrasonografi, Mamografi gibi cihazların çalışma prensibini ve elemanlarını bilir
|
6) film banyo tekniğini bilerek görüntünün nasıl oluştuğunu açıklayabilir
|
7) kaset, ranforsatör ve film üzerinde meydana gelebilecek hataları ve olumsuzlukları nedenleri ile birlikte açıklayabilir.
|
8) radyografik kontrast madde (KM) kullanımı ve kontrast madde çeşitlerini bilir. KM kullanımının önemi, etkileri, risk faktörleri, meydana gelebilecek reaksiyonlar ve bu reaksiyonlara karşı uygulanacak tedavi yöntemlerini bilir
|
9) ilaç uygulama yöntemlerini bilir ve uygulamasını yapar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Derse giriş, standart, standardizasyon ve radyoloji ile ilgili standartların incelenmesi |
ders notu
|
|
2) |
biyomedikal cihazlarda bakım,onarım ve kalibrasyonun tanımı, önemi ve gerekliliği
|
ders notu
|
|
3) |
X ışınınn oluşumu,
Röntgen cihazlarının yapısı ve ana parçaları, bakım onarım ve kalibrasyonu
|
ders notu
|
|
4) |
MRG cihazının ana elemanları, montajı, bakımı ve arıza durumları |
|
|
5) |
BT cihazı çalışma prensibi, bileşenleri, bakımı, arıza durumu, montaj işlemleri |
|
|
6) |
ultrasonografi çalışma prensibi, bileşenleri, bakımı, kurulumu ve arıza durumu |
|
|
7) |
mamografi cihazı çalışma prensibi, elemanları, bakımı, kurulumu ve arıza durumu |
|
|
8) |
ara sınav |
|
|
9) |
floroskopi cihazı bileşenleri, bakım-onarımı ve arıza durumu |
|
|
10) |
cihazlarda meydana gelen kullanıcı kaynaklı hatalar muhtemelen arıza durumları bakım planı hazırlama |
|
|
11) |
kaset ve ranforsatörleri çekim için hazırlama,
ranforsatör tabakaları bakımı ve ranforsatörde meydana gelen hatalar |
|
|
12) |
röntgen film yapısı ve özellikleri
kullanılmamış filmlerin korunması |
|
|
13) |
film banyo tekniği ve modern banyo ve baskı işlemleri
film kalitesine etki eden faktörler |
|
|
14) |
film, kaset ve ranforsatör üzerinde meydana gelebilecek olumsuzlukların ve artefaktların nedenleri ve gideirlmesi |
|
|
15) |
radyografik kontrast maddeler ve uygulama yöntemleri
enteral, parenteral, respiratuvar ve topik ilaç uygulama yöntemleri |
|
|
16) |
final |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Öğretim elemanı ders notu
|
Diğer Kaynaklar: |
Radyasyon Güvenliği ve radyasyondan Korunma –Prof. Dr. Mustafa Demir
Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları - Ahmet Kumaş
KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji
Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
MERİÇ Cemil, Rüstem SEVER, Uygulamalı Radyoloji, S.B. Sağ. Eğ.
Gn. Yay. No:503 (I. Baskı), Ankara, 1983.
TOGAY Yusuf Ergün, Radyasyon ve Biz, Türkiye Atom Enerjisi
Kurumu,Ankara,2002.
Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, Tanısal Radyolojide Radyasyondan
Koruma Notları, Ankara, 2002.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Tıbbi görüntüleme teknikleri alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 Tıbbi görüntülemeye özgü tıbbi terim ve terminolojiyi tanımlar. |
|
|
1.2 Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomiyi ve insan fizyolojisini tanımlar.
|
|
|
1.3 X-ışını sistemleri hakkında teorik ve uygulamalı olarak temel bilgi ve çalışma prensiplerini açıklar. |
|
|
1.4 Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak radyasyon ve çalışma sistemleri hakkında temel bilgileri açıklar. |
|
|
1.5 Radyasyon güvenliği prosedürlerini listeler. |
|
|
1.6 İyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon üreten görüntüleme cihazları ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip listeler. |
5 |
|
1.7 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
2) |
Tıbbı görüntüleme yöntemlerine ait cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar. |
5 |
|
2.1 Tıbbi görüntüleme cihazlarına ait bütün araç ve sistemleri kurallarına ve tekniklerine uygun şekilde kalite kontrollerini ve bakımını açıklar. |
5 |
|
2.2 Tıbbi görüntüleme öncesi hasta hazırlığı sürecini tanımlar. |
|
|
2.3 Radyodiagnostik alanında (Konvansiyonel ve Dijital Radyoloji, Floroskopi, Dijital Substraksiyon Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans Görüntüleme) teorik ve uygulamalı bilgiyi açıklar. |
|
|
2.4 Görüntüleme ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlama ile doğru ışınlama faktörünü tespit eder. |
|
|
2.5 Nükleer tıp ve radyoterapi alanında kullanılan tedavi-tanı sürecini açıklar. |
5 |
|
|
|
3) |
Uygulanacak tıbbi görüntüleme işlemine ait süreci hastaya açıklar. |
4 |
|
3.1 Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı tanımlar. |
|
|
3.2 Hasta ve hasta yakınları ile meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar. |
|
|
3.3 Görüntüleme sonrası dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler. |
4 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
4 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
5 |
5 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
47 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
8 |
16 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
41 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
88 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |