Dersin Amacı: |
Radyoterapi tedavi yönteminin temel prensiplerini öğretmek, klinik amaçla kullanılan ışınların oluşumu ve madde ile etkileşimi hakkında bilgiler aktarmak. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Radyasyon fiziğine giriş, elektromanyetik radyasyon ve çeşitleri, radyoterapinin temel ilkeleri, radyasyonun DNA üzerindeki etkisi, radyasyondan korunma, radyasyon birimleri, radyoterapi tedavi yöntemi ve süreci, Co-60 ve LINAC, Cyberknife – Gammaknife radyoterapi cihazları, üç boyutlu konformal radyoterapi (3BKRT), yoğunluk ayarlı radyoterapi (YART), radyoterapide immobilizasyon, radyoterapide kalite güvenilirliği QA, konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Radyoterapi fiziğini tanımlar.
|
2) Kanserin nedenleri ve çeşitlerini listeler.
|
3) Hastaya radyoterapi sürecini ve basamaklarını açıklar.
|
4) Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini açıklar.
|
5) Radyasyonun DNA üzerindeki etkilerini ve radyoaktif bozunmayı açıklar.
|
6) Radyoterapide güncel ve teknolojik gelişmeleri açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Radyoterapi tedavisi için gerekli olan immobilizasyon araçlarını hastaya uygular.
|
2) Tedavi alanlarının simülasyon ve port filmlerinin çekimi ile ilgili iş ve işlemleri uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Radyoterapi sırasında beklenmeyen bir durum halinde ilgili hekim ve sağlık fizikçisi ile birlikte süreci takip eder.
|
2) Kanser tedavi yöntemlerinin ve ilgili kanser türüne göre tedavi seçimlerinin ana ilkeleri bilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Radyasyon fiziğine giriş |
|
|
2) |
Elektromanyetik radyasyon ve çeşitleri |
|
|
3) |
Radyasyonun madde ile etkileşimi |
|
|
4) |
Radyoterapinin Temel İlkeleri |
|
|
5) |
Kanser ve Çeşitleri |
|
|
6) |
Radyasyonun DNA Üzerindeki Etkisi |
|
|
7) |
Radyasyondan Korunma |
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Radyoaktif Bozunma ve Radyoaktivite Hesaplamaları |
|
|
10) |
Radyasyon birimleri ve dozimetre |
|
|
11) |
Radyoterapi tedavi yöntemi ve süreci |
|
|
12) |
Radyoterapide kullanılan cihazlar, CO-60 ve LINAC, CyberKnife – GammaKnife |
|
|
13) |
Üç Boyutlu Konformal Radyoterapi (3BKRT), Yoğunluk Ayarlı Radyoterapi (YART)
|
|
|
14) |
Radyoterapide İmmobilizasyon |
|
|
15) |
Radyoterapide Kalite Güvenilirliği QA |
|
|
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Tıbbi görüntüleme teknikleri alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
2 |
|
1.1 Tıbbi görüntülemeye özgü tıbbi terim ve terminolojiyi tanımlar. |
|
|
1.2 Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomiyi ve insan fizyolojisini tanımlar.
|
2 |
|
1.3 X-ışını sistemleri hakkında teorik ve uygulamalı olarak temel bilgi ve çalışma prensiplerini açıklar. |
5 |
|
1.4 Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak radyasyon ve çalışma sistemleri hakkında temel bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.5 Radyasyon güvenliği prosedürlerini listeler. |
3 |
|
1.6 İyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon üreten görüntüleme cihazları ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip listeler. |
|
|
1.7 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
2) |
Tıbbı görüntüleme yöntemlerine ait cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar. |
4 |
|
2.1 Tıbbi görüntüleme cihazlarına ait bütün araç ve sistemleri kurallarına ve tekniklerine uygun şekilde kalite kontrollerini ve bakımını açıklar. |
|
|
2.2 Tıbbi görüntüleme öncesi hasta hazırlığı sürecini tanımlar. |
|
|
2.3 Radyodiagnostik alanında (Konvansiyonel ve Dijital Radyoloji, Floroskopi, Dijital Substraksiyon Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans Görüntüleme) teorik ve uygulamalı bilgiyi açıklar. |
|
|
2.4 Görüntüleme ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlama ile doğru ışınlama faktörünü tespit eder. |
4 |
|
2.5 Nükleer tıp ve radyoterapi alanında kullanılan tedavi-tanı sürecini açıklar. |
5 |
|
|
|
3) |
Uygulanacak tıbbi görüntüleme işlemine ait süreci hastaya açıklar. |
|
|
3.1 Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı tanımlar. |
|
|
3.2 Hasta ve hasta yakınları ile meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar. |
|
|
3.3 Görüntüleme sonrası dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
3 |
42 |
Sunum / Seminer |
1 |
5 |
5 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
99 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
45 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
144 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |