ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Raylı Sistemler İşletmeciliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-RSI0132 Raylı Sistemlerde Yük ve Yolcu Taşımacılığı 1 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ÖZHAN GÖRÇÜN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi NÜKET IŞIKOĞLU
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dünya çapında olduğu gibi, ülkemizde de yeni demiryolu projeleri giderek artmaktadır. Bu bakımdan, demiryolu taşımacılığında gelecekte önemli değişiklikler ve gelişmelerin olması beklenmektedir. Bu derste, demiryolu endüstrisi ile ilgili uluslararası ve disiplinler arası genel bilgiler verilecektir. Ders içeriğinde yer alan, durum çalışmaları, arazi ziyaretleri ve misafir konuşmacılar ile sektöre yönelik bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır. Genel amaç, bu dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin demiryolu endüstrisi ile ilgili geniş ve uygulanabilir bir bakış açısı edinmesidir. Dersi alacak öğrencilerin problem çözebilmek adına yaratıcı düşünce ve takım çalışmasına yatkın olmaları gerekmektedir. Dersin sonunda öğrenciler, demiryolu taşımacılığı altyapısı, yolcu ve yük taşımacılığı operasyonları ve araçları, demiryolu taşımacılığında kullanılan başlıca terminoloji hakkında temel anlayışa sahip olacaklardır.
Dersin İçeriği: Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Demiryolu taşımacılığının günlük hat operasyonlarını, terminal operasyonlarını ve yerel operasyonlarını tanımlayabileceklerdir
Diğer taşıma metotları ile birlikte hatasız intermodel operasyonlar sağlamak için süreçleri tanımlayabileceklerdir,
Çeşitli demiryolu yolcu sistemlerinin kabulü için farklı ölçümlemeleri ve talepleri yapabileceklerdir
Türkiye’nin demiryolu operasyonlarını uluslar arası standartlar ile karşılaştırabileceklerdir,
Demiryolu endüstrisinin gelişmesi için gerekli olan değişen hedeflere ve yeterliliklere erişebileceklerdir.

Derse Özgü Kurallar

Yoktur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Raylı sistemlerde demiryolu yük ve yolcu taşımacılığı alanında temel kuralları öğrenir. Raylı sistemlerde operasyon süreçleri öğrenir. Özel yüklerin raylı sistemler ile taşınması için gereken teknik ve güvenlik bilgilerine sahip olur. Raylı sistemlerin entegre olduğu lojistik süreçleri öğrenir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1)
    2.1) Demiryolu taşımacılığının günlük hat operasyonlarını, terminal operasyonlarını ve yerel operasyonlarını tanımlayabileceklerdir Diğer taşıma metotları ile birlikte hatasız intermodel operasyonlar sağlamak için süreçleri tanımlayabileceklerdir, Çeşitli demiryolu yolcu sistemlerinin kabulü için farklı ölçümlemeleri ve talepleri yapabileceklerdir Türkiye’nin demiryolu operasyonlarını uluslar arası standartlar ile karşılaştırabileceklerdir, Demiryolu endüstrisinin gelişmesi için gerekli olan değişen hedeflere ve yeterliliklere erişebileceklerdir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Raylı Sistemlerin Tarihçesi ve Temel Kavramlar Gönderilen makale okunması ve videoların izlenmesi
2) Raylı sistemlerde çeken ve çekilen araçlar Ders ile ilgili videoların ve makalelerin incelenmesi
3) Numaralandırma ve İşaretlendirme
4) Raylı sistemlerde etiketleme,mühürlendirme ve trenlerin sınıflandırma
5) Raylı sistemlerde Uluslararası eşya taşıma standartları
6) Raylı Sistemlerde Maliyet Analizi Örnek vaka çözümleri
7) Ara sınav
8) Raylı sistemlerde Proje ve Ağır Taşımacılık sistemi
9) Raylı sistemlerde İntermodal Taşımacılık
10) Raylı sistemlerde Lojistik uygulamaları
11) Raylı sistemlerde Tehlikeli Madde Taşımacılığı
12) Raylı Sistemlerde Güvenlik Kriterleri
13) Raylı sistemlerde Yasal Süreçler
14) Genel Tekrar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Özhan Görçün, "Demiryolu Taşımacılığı", Beta yay, 2010, 2.Bsk, İstanbul.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
DÖÇ1
DÖÇ2

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Raylı Sistemler İşletmeciliği alanında temel, kuramsal, uygulamalı ve güncel bilgileri açıklar. 5
2) Raylı Sistemler İşletmeciliği alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir 5
3) Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 2
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 5 10
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 2 2
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 54
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 60
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5