Dersin Amacı: |
Dünya çapında olduğu gibi, ülkemizde de yeni demiryolu projeleri giderek artmaktadır. Bu bakımdan, demiryolu taşımacılığında gelecekte önemli değişiklikler ve gelişmelerin olması beklenmektedir. Bu derste, demiryolu endüstrisi ile ilgili uluslararası ve disiplinler arası genel bilgiler verilecektir. Ders içeriğinde yer alan, durum çalışmaları, arazi ziyaretleri ve misafir konuşmacılar ile sektöre yönelik bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır. Genel amaç, bu dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin demiryolu endüstrisi ile ilgili geniş ve uygulanabilir bir bakış açısı edinmesidir. Dersi alacak öğrencilerin problem çözebilmek adına yaratıcı düşünce ve takım çalışmasına yatkın olmaları gerekmektedir. Dersin sonunda öğrenciler, demiryolu taşımacılığı altyapısı, yolcu ve yük taşımacılığı operasyonları ve araçları, demiryolu taşımacılığında kullanılan başlıca terminoloji hakkında temel anlayışa sahip olacaklardır. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Demiryolu taşımacılığının günlük hat operasyonlarını, terminal operasyonlarını ve yerel operasyonlarını tanımlayabileceklerdir
Diğer taşıma metotları ile birlikte hatasız intermodel operasyonlar sağlamak için süreçleri tanımlayabileceklerdir,
Çeşitli demiryolu yolcu sistemlerinin kabulü için farklı ölçümlemeleri ve talepleri yapabileceklerdir
Türkiye’nin demiryolu operasyonlarını uluslar arası standartlar ile karşılaştırabileceklerdir,
Demiryolu endüstrisinin gelişmesi için gerekli olan değişen hedeflere ve yeterliliklere erişebileceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Raylı sistemlerde demiryolu yük ve yolcu taşımacılığı alanında temel kuralları öğrenir.
Raylı sistemlerde operasyon süreçleri öğrenir.
Özel yüklerin raylı sistemler ile taşınması için gereken teknik ve güvenlik bilgilerine sahip olur.
Raylı sistemlerin entegre olduğu lojistik süreçleri öğrenir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1)
2.1) Demiryolu taşımacılığının günlük hat operasyonlarını, terminal operasyonlarını ve yerel operasyonlarını tanımlayabileceklerdir
Diğer taşıma metotları ile birlikte hatasız intermodel operasyonlar sağlamak için süreçleri tanımlayabileceklerdir,
Çeşitli demiryolu yolcu sistemlerinin kabulü için farklı ölçümlemeleri ve talepleri yapabileceklerdir
Türkiye’nin demiryolu operasyonlarını uluslar arası standartlar ile karşılaştırabileceklerdir,
Demiryolu endüstrisinin gelişmesi için gerekli olan değişen hedeflere ve yeterliliklere erişebileceklerdir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Raylı Sistemlerin Tarihçesi ve Temel Kavramlar |
Gönderilen makale okunması ve videoların izlenmesi
|
|
2) |
Raylı sistemlerde çeken ve çekilen araçlar |
Ders ile ilgili videoların ve makalelerin incelenmesi
|
|
3) |
Numaralandırma ve İşaretlendirme |
|
|
4) |
Raylı sistemlerde etiketleme,mühürlendirme ve trenlerin sınıflandırma |
|
|
5) |
Raylı sistemlerde Uluslararası eşya taşıma standartları |
|
|
6) |
Raylı Sistemlerde Maliyet Analizi |
Örnek vaka çözümleri
|
|
7) |
Ara sınav |
|
|
8) |
Raylı sistemlerde Proje ve Ağır Taşımacılık sistemi |
|
|
9) |
Raylı sistemlerde İntermodal Taşımacılık |
|
|
10) |
Raylı sistemlerde Lojistik uygulamaları |
|
|
11) |
Raylı sistemlerde Tehlikeli Madde Taşımacılığı |
|
|
12) |
Raylı Sistemlerde Güvenlik Kriterleri |
|
|
13) |
Raylı sistemlerde Yasal Süreçler |
|
|
14) |
Genel Tekrar |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Raylı Sistemler İşletmeciliği alanında temel, kuramsal, uygulamalı ve güncel bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 Raylı sistemler işletmeciliği alanında kullanılan temel sayısal yöntemleri bilir |
5 |
|
1.2 Raylı sistemlerin temel teknik bilgisine sahiptir |
5 |
|
1.3 Raylı sistemlerde tren dizileri hazırlayabilir; yük ve yolcu taşıma planlamalarını yapabilir |
5 |
|
1.4 Taşınması özellik arz eden eşyaların taşınmasıyla ilgili uygulamaları gerçekleştirebilir |
5 |
|
1.5 Raylı sistem işletmelerinde demiryolu terminolojisini doğru ve etkili şekilde kullanabilecek bilgiye sahiptir |
|
|
1.6 Raylı sistemler işletmeciliği alanıyla ilgili literatür ve gelişmeleri yakından takip eder, alana özgü mevzuata hakimdir. |
5 |
2) |
Raylı Sistemler İşletmeciliği alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir |
5 |
|
2.1 Raylı sistemler işletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır |
5 |
|
2.2 Raylı sistemler işletmeciliği alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür |
|
3) |
Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
|
3.1 Pazarlamanın fonksiyonlarını ve süreçlerini bilir ve temel düzeyde uygular |
|
|
3.2 Ülke ve dünya ekonomisiyle ilgili gelişmeler hakkında genel bilgi sahibidir |
|
|
3.3 Finans ve muhasebe alanında temel bilgi ve bilgisayar uygulamaları konusunda bilgi ve beceri sahibidir |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
|
2 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
2 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
2 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür |
|
|
5.2 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler |
|
|
5.3 Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|
|
5.4 Ana Dilini en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır |
|
|
5.5 Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|
|
5.6 Kendi işini kurabilecek ya da çalıştığı işyerinde bir iç girişimi başarabilecek düzeyde girişimcilik bilgi ve becerisine sahiptir |
|
|
5.7 Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir |
|
|
5.8 Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir |
|
|
5.9 Kalite güvence sistemleri ve iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi sahibidir |
|
|
5.10 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
2 |
5 |
10 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
2 |
2 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
54 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
6 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
60 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |