ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731TATOZ-MIM0281 Temel Tasarım 1 Güz 2 6 5 9
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü:
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Tasarımın temel terminolojisini anlamak ve geliştirmek, bir kompozisyonun prensiplerini anlamak ve geliştirmek, teknik becerilerin en iyi biçimde ifade edilmesi ve uygun biçimde bir araya getirilmesi, iki ve üç boyutlu orjinal tasarımlar oluşturulması, yaratıcılık ve eleştirel düşünebilme becerilerinin geliştirilmesi.
Dersin İçeriği: Temel Tasarım dersi, tasarım prensipleri ve uygulamaları için temel seviyede bir derstir. Öğrenci, ders kapsamında tasarım kuralları ve ana çizgilerini kavrayarak uygulamalarda bulunur. Görsel elemanlar; nokta, çizgi, hacim, şekil, form, biçim, doku, değer, ışık, renk ve mekan Tasarım prensipleri; birlik, çeşitlilik, denge, vurgu, oran ve ölçek, hareket, ritm ,hiyerarşi, kontrast kavramlarını içermektedir. Öğrencinin bu kavramları iki ve üç boyutlu uygulamalar ile ifade etmesi beklenir. Mimarinin temel elemanlarından mekan kavramı üzerinde durulur ve tasarımın temel öğeleriyle mekansal ve biçime ilişkin kompozisyonların elde edilmesi beklenir. Bu ders, katılımcı öğrencilerin yaşadıkları çevreyi soyutlama ve kavramsallaştırmayla yeniden değerlendirmesini; şekil, form, renk, desen, örüntü, malzeme, ölçek ve mekân gibi kavramları harmanlayarak, düzenleyerek, değiştirerek tasarım veya organizasyonlar oluşturmasını amaçlayan bir stüdyodur. Dönem içinde yapılacak çalışmalar tasarımsal ilişkileri anlama ve ilişki kurma yetilerini geliştirmeye yoğunlaşır. Veriler ve kısıtlamalar öğrencilerin belirli tasarım temalarına yoğunlaşmasını sağlarken el ve zihinle yapılan alıştımalar ve çalışmalar ürünlerde zenginliği hedefler. Temel tasarım stüdyosunda tasarım sürecine de en az tasarım ürünü kadar değer verilir.

Derse Özgü Kurallar

Teorik ve uygulamalı çalışmalar tüm dönem boyunca işlenecek konulara göre çeşitlendirilmiştir. Yeni bir konu ve uygulaması ile ilgili bilgiler o çalışmaya ait detayları içeren çalışma föyünde belirtilir. Ayrıca çalışma föyünde uygulamanın aşamaları ve aşamaların teslim tarihleri de belirtilmektedir. Çalışma ve ödev belirtilen sürelerde teslim edilmelidir. Belirtilen süreden geç gelen ödev ve çalışmalar kabul edilmez, değerlendirmeye alınmaz. Her çalışmanın değerlendirmesi yapılır ve dönem sonu notuna belirlenen % ile katılır. Ayrıca dönem içerisinde 1 ara jüri ve dönem sonu jürisi yapılmaktadır. Dönem sonu jürisi son proje çalışmasını kapsamaktadır. Ara jüri ve dönem sonu jürisinin dönem sonu notuna katkı payı nispeten fazladır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) 1. Tasarım ilkelerini ve elemanlarını tanır. 2. Uygulama ve ödevle öğrendiklerini pekiştirir. 3. İki boyutlu tasarım kompozisyonları oluşturabilir. 4. Üç boyutlu tasarım kompozisyonları oluşturabilir. Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders kapsamı, işleyişi ve not değerlendirme kriterleri hakkında genel bilgilendirme.proje bilgilendirme Tasarım ilkeleri ve elemanları 1. “Nokta”, “Çizgi” kavramları ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi 2. Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
2) 1. “Doku” “Desen” kavramları ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. 2. Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama 1. Önceki uygulamaların ders içi değerlendirilmesi. 2. Nokta, çizgi, doku ve desen kavramlarıyla yeni 2 boyutlu tasarım kompozisyonları oluşturma.
3) 1. Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi. 2. “Şekil” “Leke” “Silüet” kavramları ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Şimdiye kadar işlenen tüm kavramlar ile 2 boyutlu tasarım uygulaması yapma.
4) Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi. Form” “Biçim” “Boşluk” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Şimdiye kadar işlenen tüm kavramlar ile bir 3D boyutlu tasarım uygulaması yapma.
5) 1. Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi. 2. “Kontrast” “Işık” kavramları ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
6) 1. Renk kuramı. 2. “Renk” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
7) Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi. Şimdiye kadar işlenen tüm kavramlar ile bir 3D boyutlu tasarım uygulaması yapma. Proje ara teslimi
8) ARA SINAV-JURİ
9) “Hareket” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. “Ritim” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. “Denge” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
10) “Vurgu” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. “Zıtlık” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
11) “Armoni” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. “Bütünlük” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. “Çeşitlilik” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
12) Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi. Uygulama -PROJE
13) “Oran / proporsiyon” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. “Orantı” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. “Altın oran” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
14) “Perspektif” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Tüm kavramların tekrarı ve sentezi. Final projesi teslimi
15) Final sınavı -JURİ
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1] Seylan, A., “Temel Tasarım”, Yem Yayın, İstanbul, 2019.
[2] İnceoğlu, N., “Eskizler: Çizerek Düşünme Düşünerek Çizme”, Nemli Yayıncılık, İstanbul,
2012.
[3] Kuban, D., “Mimarlık Kavramları”, Yem Yayın, İstanbul, 2010.
[4] Foster, H., “Tasarım ve Suç”, İletişim Yayınları, İstanbul, 2004.
[5] Berger, J., “Görme Biçimleri”, Metis Yayınları, İstanbul, 2010.
[6] Yürekli, F. & Yürekli, H., “Mimarlık Bir Entelektüel Enerji Alanı”, Yapı Yayın, İstanbul, 2004.
[7] Özer, B., “Kültür, Sanat, Mimarlık”, Yapı Yayın, İstanbul, 2004.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ Derse Aktif Katılım
"> -Derse Aktif Katılım -Seminer -Tartışmalara Katılım -Teknik Gezi -Ders Konferansı -Beyin Fırtınası -Soru Cevap -Bireysel ve Grup Çalışması -Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama -Stüdyo Uygulamaları -Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 10 % 20.00
Projeler 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 15.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 5.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 10 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 2 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 0
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 9