Dersin Amacı: |
Tasarımın temel terminolojisini anlamak ve geliştirmek, bir kompozisyonun prensiplerini anlamak ve geliştirmek, teknik becerilerin en iyi biçimde ifade edilmesi ve uygun biçimde bir araya getirilmesi, iki ve üç boyutlu orjinal tasarımlar oluşturulması, yaratıcılık ve eleştirel düşünebilme becerilerinin geliştirilmesi.
|
Dersin İçeriği: |
Temel Tasarım dersi, tasarım prensipleri ve uygulamaları için temel seviyede bir derstir. Öğrenci, ders kapsamında tasarım kuralları ve ana çizgilerini kavrayarak uygulamalarda bulunur. Görsel elemanlar; nokta, çizgi, hacim, şekil, form, biçim, doku, değer, ışık, renk ve mekan Tasarım prensipleri; birlik, çeşitlilik, denge, vurgu, oran ve ölçek, hareket, ritm ,hiyerarşi, kontrast kavramlarını içermektedir. Öğrencinin bu kavramları iki ve üç boyutlu uygulamalar ile ifade etmesi beklenir. Mimarinin temel elemanlarından mekan kavramı üzerinde durulur ve tasarımın temel öğeleriyle mekansal ve biçime ilişkin kompozisyonların elde edilmesi beklenir. Bu ders, katılımcı öğrencilerin yaşadıkları çevreyi soyutlama ve kavramsallaştırmayla yeniden değerlendirmesini; şekil, form, renk, desen, örüntü, malzeme, ölçek ve mekân gibi kavramları harmanlayarak, düzenleyerek, değiştirerek tasarım veya organizasyonlar oluşturmasını amaçlayan bir stüdyodur. Dönem içinde yapılacak çalışmalar tasarımsal ilişkileri anlama ve ilişki kurma yetilerini geliştirmeye yoğunlaşır. Veriler ve kısıtlamalar öğrencilerin belirli tasarım temalarına yoğunlaşmasını sağlarken el ve zihinle yapılan alıştımalar ve çalışmalar ürünlerde zenginliği hedefler. Temel tasarım stüdyosunda tasarım sürecine de en az tasarım ürünü kadar değer verilir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders kapsamı, işleyişi ve not değerlendirme kriterleri hakkında genel bilgilendirme.proje bilgilendirme
Tasarım ilkeleri ve elemanları
1. “Nokta”, “Çizgi” kavramları ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi
2. Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
|
|
|
2) |
1. “Doku” “Desen” kavramları ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
2. Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
1. Önceki uygulamaların ders içi değerlendirilmesi.
2. Nokta, çizgi, doku ve desen kavramlarıyla yeni 2 boyutlu tasarım kompozisyonları oluşturma.
|
|
|
3) |
1. Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi.
2. “Şekil” “Leke” “Silüet” kavramları ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
Şimdiye kadar işlenen tüm kavramlar ile 2 boyutlu tasarım uygulaması yapma.
|
|
|
4) |
Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi.
Form” “Biçim” “Boşluk” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
Şimdiye kadar işlenen tüm kavramlar ile bir 3D boyutlu tasarım uygulaması yapma.
|
|
|
5) |
1. Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi.
2. “Kontrast” “Işık” kavramları ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
|
|
|
6) |
1. Renk kuramı.
2. “Renk” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
|
|
|
7) |
Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi.
Şimdiye kadar işlenen tüm kavramlar ile bir 3D boyutlu tasarım uygulaması yapma. Proje ara teslimi
|
|
|
8) |
ARA SINAV-JURİ |
|
|
9) |
“Hareket” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
“Ritim” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
“Denge” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
|
|
|
10) |
“Vurgu” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
“Zıtlık” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
|
|
|
11) |
“Armoni” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
“Bütünlük” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
“Çeşitlilik” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
|
|
|
12) |
Önceki haftaya ait uygulamaların ders içi değerlendirilmesi.
Uygulama -PROJE
|
|
|
13) |
“Oran / proporsiyon” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden
değerlendirilmesi.
“Orantı” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
“Altın oran” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
Anlatılan kavramlar ile ilgili uygulama
|
|
|
14) |
“Perspektif” kavramı ve doğal, sanatsal ve mimari örnekler üzerinden değerlendirilmesi.
Tüm kavramların tekrarı ve sentezi. Final projesi teslimi
|
|
|
15) |
Final sınavı -JURİ |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
|
Diğer Kaynaklar: |
1] Seylan, A., “Temel Tasarım”, Yem Yayın, İstanbul, 2019.
[2] İnceoğlu, N., “Eskizler: Çizerek Düşünme Düşünerek Çizme”, Nemli Yayıncılık, İstanbul,
2012.
[3] Kuban, D., “Mimarlık Kavramları”, Yem Yayın, İstanbul, 2010.
[4] Foster, H., “Tasarım ve Suç”, İletişim Yayınları, İstanbul, 2004.
[5] Berger, J., “Görme Biçimleri”, Metis Yayınları, İstanbul, 2010.
[6] Yürekli, F. & Yürekli, H., “Mimarlık Bir Entelektüel Enerji Alanı”, Yapı Yayın, İstanbul, 2004.
[7] Özer, B., “Kültür, Sanat, Mimarlık”, Yapı Yayın, İstanbul, 2004.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. |
|
|
1.1 Mimari tasarıma ilişkin gereksinimlerin belirlenmesi, tasarım süreçleri ve yöntemleri, sanatsal ve kültürel boyut, sürdürülebilirlik ve doğal çevre, yapım teknolojileri ve yapım yönetimi, tasarım araç ve teknolojileri bilir. |
|
|
1.2 Mimarlık alanının kuramsal ve kavramsal bilgi birikimine sahiptir; dünya mimarlığını ve yerel mimarlığı tarihsel ve kültürel boyutları bilir; |
|
|
1.3 Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. |
|
|
1.4 Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. |
|
|
1.5 Yapım ekonomisi ve yapım yönetimi konularını ve bunların yapılı çevre tasarımına etkilerini bilir. |
|
|
1.6 Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir. |
|
|
1.7 Mimarlık alanındaki bilgi teknolojilerine dayalı modelleme, tasarım, planlama, yapım yönetimi araçlarını bilir. |
|
|
|
|
2) |
Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. |
|
|
2.1 Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde analiz eder ve değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar çerçevesinde mimari proje programını oluşturur. |
|
|
2.2 Mimarlık ve tasarım bilgi birikimini kullanarak sanatsal ve kültürel boyut, doğal ve yapılı çevrenin korunması ilkelerini gözeterek yaratıcı ve yenilikçi mimari tasarım fikri geliştirir ve sürdürülebilir mimari tasarım yapar. |
|
|
2.3 Yapılı çevre uygulamalarında yer seçimi ve yerleşme yapar; mimari tasarım ile teknik tasarım, bina servis sistemleri tasarımı ve çevre tasarımını bütünleştirir; uygulama projesini hazırlar, tasarım ve yapım süreçlerini örgütler ve yönetir; bu amaçla çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışır. |
|
|
2.4 Mimarlık uygulamaları için modern yöntem, araç ve teknolojiler ile bilgi teknolojilerine dayalı modelleme, tasarım, planlama, yapım yönetimi araçlarını seçer ve etkin bir şekilde kullanır. |
|
3) |
Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir. |
|
|
3.1 İşbirliği ve liderlik yetilerine sahip şekilde bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışır, sorumluluk alır. |
|
|
3.2 Sorgular, soyut düşünceleri ifade eder, karşıt görüşleri değerlendirir ve ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeler. |
|
|
3.3 Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözetir. |
|
|
3.4 Disiplinler arası çalışmalarda bilgi üretimine yönelik taktik ve tasarlama stratejileri geliştirir. |
|
|
3.5 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder. |
|
|
3.6 Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder. |
|
|
3.7 Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. |
|
|
3.8 En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim (bilgi ve iletişim) teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. |
|
|
3.9 Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. |
|
|
3.10 Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. |
|
|
3.11 Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını bilir. |
|
|
3.12 Koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
3.13 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|