ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Dijital Oyun TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213TATOS-DOT0026 Epik Edebiyatı 3 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili:
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NİLAY ÖZER PELVANOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi NİLAY ÖZER PELVANOĞLU
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Modern edebiyat yapıtları, klasik ya da modern epik yapıtlardan önemli ölçüde beslenmektedir. Gılgamış, İlyada ve Odysseia, Aeneis, Beowulf, İlahi Komedya, Kalevala ve epik geleneğin diğer önemli destanları günümüzde sinema ve dijital oyunlar için de eşsiz kaynaklardır. Bu derste epik edebiyatının klasik ve modern örneklerinden okumalar eşliğinde bir edebi tür olarak epiğin nitelikleri incelenecektir. Epik yapıtların bize insanlık hakkında ne ilettiği, tarihsel, antropolojik, edebi ve psikolojik olarak nasıl yorumlanabilecekleri tartışılacaktır. Günümüzde epiğe neden ihtiyaç duyduğumuz ve epik yapıtları edebiyat, sinema, animasyon ve dijital oyunlarda nasıl kullandığımız araştırılacaktır.
Dersin İçeriği: Edebi bir tür olarak epik, epik kahramanlar, klasik epik, modern epik.
Gılgamış (Mezopotamya mitolojisi M.Ö. 8. yy öncesi)
İlyada (Homeros. Yunan mitolojisi M.Ö. 8.yy-6.yy)
Odysseia (Homeros. Yunan mitolojisi M.Ö. 8.yy-6.yy)
Aeneis (Vergilius. Roma mitolojisi M.Ö. 1. yy)
Beowulf (İngiliz destanı 8.yy-10.yy)
İlahi Komedya (Dante Alighieri 14. yy)
Dede Korkut Oğuznameleri (15. yy)
Türk Destanları
Kalevala (Fin Mitolojisi. Derlenip yazılışı 1849)

Derse Özgü Kurallar

Öğrenciler ders için seçilen yapıtları okumakla yükümlüdür.
Öğrenciler önerilmiş film ve belgeselleri izlemelidir.
Derse devam zorunludur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, epik yapıtların dünya edebiyatındaki kurucu rolünü kavrar ve önemli epik yapıtlar hakkında kapsamlı bilgi sahibi olurlar.
  2) Epik yapıtların ortak edebi özelliklerini, dil ve anlatım tekniklerini, kurmaca unsurlarını bilirler.
  3) Epik yapıtlar üzerine tarihsel, arkeolojik, antropolojik, psikolojik okuma ve yorumlamalar hakkında bilgi sahibi olurlar.
  4) Modern edebiyatta, sinemada ve dijital oyunlarda epik yapıtların kullanımı hakkında bilgi sahibi olurlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Klasik ya da modern epik yapıtlarla, bu yapıtlardan uyarlanmış bir romanı, filmi, bilgisayar oyununu karşılaştırmalı olarak inceleyip benzer bir dijital oyun tasarlamak üzere proje üretebilirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Edebi bir tür olarak epik. Newman. J. K."Epic". The Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics. Princeton-New Jersey: Princeton University Press, 1993. 361- 375. Bakhtin, Mikhail. "Epik ve Roman". Karnavaldan Romana. Der. Sibel Irzık. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001. 164-208
2) Epik Kahraman Campbell, Joseph. Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Çev. Sabri Gürses. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2010.
3) Gılgamış Destanı Jean Bottero. Gılgamış Destanı-Ölmek İstemeyen Büyük İnsan. Çev. Orhan Suda. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2015.
4) Gılgamış Destanı Gezgin, İsmail. Kültürlenme Sürecinin Mitik Kahramanı Gılgamış. İstanbul: Alfa Yayınları, 2009. Abusch, Tzvi. "The Devolopment and Meaning of The Epif of Gilgamesh: An Interpretive Essay". https://pdfs.semanticscholar.org/8a18/f52238442d25559c75c7dc4268624dc23ffe.pdf Materyal
5) Homeros-İlyada Homeros. İlyada. Çev. Azra Erhat ve A. Kadir. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2014.
6) Homeros. İlyada. Homeros. İlyada. Çev. Azra Erhat ve A. Kadir. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2014. Dalby, Andrew. Homeros'u Yeniden Keşfetmek. Çev. Hakan Keser. İstanbul: Alfa Basım Yayın, 2018.
7) Odysseia Homeros. Odysseia. Çev. Azra Erhat ve A. Kadir. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2015.
8) Odysseia. Finley. Moses. Odysseus'un Dünyası. Çev. Gül E. Durna. İstanbul: Alfa Basım Yayın, 2014.
9) Aeneis Vergilius. Aeneis. Çev. Türkân Uzel. İstanbul: Jaguar Kitap, 2019.
10) Aeneis. Vergilius. Aeneis. Çev. Türkân Uzel. İstanbul: Jaguar Kitap, 2019.
11) Beowulf Beowulf. Seamus Heaney'in İngilizcesinden Çev. Nazmi Ağıl. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2020.
12) Beowulf Beowulf. Seamus Heaney'in İngilizcesinden Çev. Nazmi Ağıl. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2020.
13) İlahi Komedya. Cehennem. Dante. "Cehennem". Çev. Rekin Teksoy. İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 1998.
14) İlahi Komedya. Âraf, Cennet. Dante. "Âraf", "Cennet". Çev. Rekin Teksoy. İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 1998.
15) Kalevala Kalevala. Çev. Riitta Cankoçak. İstanbul: Everest Yayınları, 2017.
16) Türk Destanları Sakaoğlu Saim ve Ali Duymaz. İslamiyet Öncesi Türk Destanları. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2019.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gılgamış Destanı. Çev. Sait Maden. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2019.
Homeros. İlyada. Çev. Azra Erhat- A Kadir. İstanbul: Can Yayınları, 2001.
Homeros. Odysseia. Çev. Azra Erhat-A Kadir. İstanbul: Can Yayınları, 1998.
Vergilius. Aeneis. Çev. Türkân Uzel. İstanbul: Jaguar Kitap, 2019.
Beowulf. Çev. Nazmi Ağıl. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2017.
Dante. İlahi Komedya. Çev. Rekin Teksoy. İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 1998.
Dede Korkut Oğuznameleri. Haz. Semih Tezcan-Hendrik Boeschoten. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2018.
İslamiyet Öncesi Türk Destanları. Haz. Saim Sakaoğlu ve Ali Duymaz. Ötüken Neşriyat, 2019.
Kalevala. Çev. Riitta Cankoçak. İstanbul: Everest Yayınları, 2017.
Materyal
Diğer Kaynaklar: Joseph Campbell. Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Çev. Sabri Gürses. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2010.

Joseph Campbell. Mitolojinin Gücü. Çev. Zeynep Yaman. İstanbul: MediaCat Kitapları, 2007.

İsmail Gezgin. Kültürlenme Sürecinin Mitik Kahramanı Gılgamış. İstanbul: Alfa Yayınları, 2009.

Moses Finley. Odysseus'un Dünyası. Çev. Gül. E. Durna. İstanbul: Alfa Yayınları, 2014.

Heinrich Schlieman. Kahramanlar Çağının İzinde. Çev. Hulki Demirel. İstanbul: İletişim Yayınları, 2017.

Andrew Dalby. Homeros'u Yeniden Keşfetmek. Çev. Hakan Keser. İstanbul: Alfa Yayınları, 2018.

Dünden Bugüne Dünya Destanları. Editörler. G. Kökdemir ve A. G. Fidan. Bilgin Kültür Sanat, 2020.

Bilgin Saydam. Deli Dumrul'un Bilinci. İstanbul: Metis Yayıncılık, 2013.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 1 2 3 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlar.
2) Belirlenen hedefler doğrultusunda güncel teknoloji ve tasarımlarla desteklenen dijital oyunlar yaratır.
3) Dijital oyun tasarımını destekleyecek sanatsal yapıyı tasarlar.
4) Analog ve dijital oyunların yapılarını, mantıksal çerçevesini ve mekanizmalarını analiz eder.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ