DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOS-ILT0045 Siber Kültür 4 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SERAP BOZKURT
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci; dijital kültür olarak da adlandırılan siber kültürün aracısı, ekran ve yeni medya araçlarını ve siber kültür ile birlikte değişen kimlik algısı ve süreçlerinin öğrenir ve dijital kültür etkileşim becerilerini kazanır.

Dersin İçeriği: Derste bilgisayar ağlarının iletişim, eğlence ve iş için kullanılmasından dolayı dünya genelinde ortaya çıkan modern kültür olgusunun gelişimi, mobil toplum ve kimliklerinin oluşumu, çevrimiçi cemaatler ve topluluklar, kimlik ve çevrimiçi yaşam, geleneksel kültür anlayışının ağ kültürüne evrimi, dijitalleşme ve sosyal hareketler konuları işlenmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Teknolojinin toplum üzerindeki etkilerini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Siber Kültürün yarattığı dil, medya araçları ve kimlik gibi olguları değerlendirir.
  2) Dijitalleşme öncesi ve sonrası toplumların kültürel özelliklerini ve değişimlerini yorumlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dijitalleşmenin toplumla ve kültürle ilişkisini tartışır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, dersin asmacı, içeriği ve ders kapsam ve kavramlarına genel bakış. Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
2) Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenler Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
3) Hedonik Tüketim ve Tüketim Kültürü Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
4) Kitle iletişimi ve Kitle Kültürü Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
5) Postmodern Tüketici ve Sanal Topluluklar Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
5) Dijital okur yazarlık Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
6) Genel Tekrar ve Kısa Quiz Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
8) Vize Sınavı Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
9) Dijital Güvenlik ve Özel Hayat Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
10) Dijital Pazarlama Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
11) Dijital İçeriklerin Dili Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
12) Dijital İçerik İncelemeleri Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
13) Makale İncelemeleri: Siber Kültür ve Hiper Gerçeklikte Değişen Yaşam Sanal Kültür: Yanılsama mı, Gerçeklik mi? Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
14) Makale İncelemeleri: Küreselleşme internet ve Gençlik kültürü Medyatikleşen kültürler üzerine eleştirel bir okuma Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
15) Final Sınavı Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Ders Notları: Siber Kültür ders sunumları, internet araştırma ve görselleri, akademik çalışmalar. (Dersin Öğretim Görevlisi tarafından sağlanacaktır.)
● Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum, Deniz Yengin, Derin Yayınları (2014)
Diğer Kaynaklar: ● Kültür ve Toplum; Jeffrey C. Alaxander, Steven Seidman; Çeviri: Nuran Yavuz; Boğaziçi Üniversitesi yayınevi (2013)
● Dijital Kültür ve İletişim; Dr.Veysel Çakmak, Dr.Selahattin Çavuş; Literatürk(2018)
● İletişim Çağında Dijital Kültür; Doç.Dr.Mehmet Gökhan Genel; Eğiytim yayınevi (2018)
● Dijital Kültür; Charlie Gere, Salon Yayınları (2018)
● Dijital Çağda İletişim; Suat Gezgin; Eğitim Yayınevi (2018)
● Dijital Halkla İlişkiler Kavram ve Araçları, Aybike Pelenk Özel, Nuray Yılmaz Sert, Derin Yayınları (2015)
● Dijital Pazarlama Stratejisi, Simon Kingsnorth, Editör: Doç.Dr.Fahri Apsydın, Çevirmen: Laden Deniz, Nobel Yayınları (2017)
● Postmodernizm ve Tüketim Kültürü; Mike Featherstone; Çeviren: Mehmet Küçük; Ayrıntı Yayınları (2013)

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlayabilme.
2) Analog ve dijital oyunlara ilişkin tarihsel ve kuramsal bilgiyi yorumlayabilme.
3) Oyun tasarım ilkeleri, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bölüm tasarımı kavramlarını tanımlayabilme.
4) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme
5) Teorik bilgisini kullanarak oyun içerisinde yer alan tasarım ögelerini çözümleyebilme.
6) Çizim ve animasyon tekniklerini disiplin bağlamında sıralayabilme.
7) Oyun geliştirme sürecinde yapay zeka tekniklerini kullabilme, matematik ve fizik kurallarına dayalı olasılıkları hesaplayabilme.
8) Farklı platformlarda sunulmak üzere tasarlanan dijital oyunlar için kod yazma ve animasyon bilgisini kullanabilme.
9) Serbest el çizim ve dijital çizim tekniklerini kullanabilme.
10) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip edebilme. 3
11) Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahip olabilme. 2
12) Oyun tasarımını ve oyun ögelerini oyun olmayan alanlarda kullanarak yapılandırabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 45
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 97
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4