ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İç Mimarlık ve Çevre TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212METOS-IMC0015 İç Mekan ve Yakın Çevrede Bitki Kullanımı 3 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Bölüm Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi BENGÜ BİLGİÇ
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci iç ve dış mekâna uyumlu bitkilerin özelliklerini ve tasarıma etkisini bilir, doğru seçim yapma ve yapılan seçimlerin mekânsal çözümlerini bulma konusunda düzenlemeler yapabilir. Mimari yapılarda ve iç mekânlarda bitki kullanımını artırarak, özgün, daha yaşanabilir ve sürdürülebilir mekânlar tasarlayabilir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde, iç mekan bitkileri, tanımı, önemi ve sınıflandırması, iç mekan bitkileri için çevresel faktörlerin tanımlanması, önemli iç mekan süs bitkilerinin
anlatılması, iç mekan bitkilerinin mekanlara göre tasarlanması, iç mekanlarda bitkisel tasarımın nasıl ve ne ölçüde yapılandırıldığı, iç mekan bitki kompozisyonlarında dünyadan örneklerin yorumlanması, Eko Sanat anlayışına göre dikey bahçelerin tanımı ve kullanım alanlarının açıklanması, stabilize yosun ve şoklanmış bitkilerin tanımı ve kullanım alanlarının anlatılması konuları yer almaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İç mekan tasarımında bitkilerinin kullanım amaçlarını açıklar.
  2) İç mekan bitkilerinin mekan organizasyonundaki rolünü açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım ilke ve prensipleri ile iç mekanda bitkisel tasarım ilişkisini kurar ve kendi projelerinde uygular.
  2) İç mekan tasarımında bitkilerin kullanım yöntemlerini sentezler.
  3) Mekansal özelliklere göre bitki kullanımı ve kompozisyonunu oluşturur ve tasarımda uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.
  2) Farklı disiplinler ile birlikte tasarıma en uygun tasarımı uygular ve gerçekleştirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, Dersin içeriğiyle ilgili konuşma, İç Mekan Bitkileri Genel Özellikleri, Tanımı, Tarihsel Gelişimi, Öneminin Anlatılması.
2) İç Mekan Bitkilerinin Sınıflandırılması. Ekolojik isteklerine Göre Sınıflandırma, Form Özelliklerine Göre Sınıflandırma, Yaprak Özelliklerine Göre Sınıflandırma, Çiçek Özelliklerine Göre sınıflandırma, Bromeladların, Anlatılması Araştırma Ödevi Verilmesi.
3) İç Mekan Bitkileri İçin Çevresel Faktörlerin Tanımlanması; Işık, Sıcaklık, Saksı Ortamı Anlatılması
4) Önemli İç Mekan Süs Bitkilerinin Özelliklerinin Anlatılması.
5) Önemli Bazı İç Mekan Süs Bitkilerinin Anlatılması.
6) Quiz Araştırma Ödevinin incelenmesi ve Konuyla İlgili Tartışılması.
7) İç Mekan Bitkilerinin Mekanlara Göre Tasarlanması; İç Mekan Bitkilerinin Evlerde Kullanımı, İç Mekan Bitkilerinin Ofislerde Kullanımı Örneklerle Anlatılması.
8) Ara Sınav
9) İç Mekan Bitkilerinin Otellerde Kullanımı, İç Mekan Bitkilerinin Sosyal Donatı Alanlarında Kullanımı Örneklerle Anlatılması. Proje Çalışmasıyla İlgili Bilgilendirme Yapılması.
10) İç Mekanlarda Bitkisel Tasarım Nasıl ve Ne Ölçüde Yapılandırılması; Mekan İçinde Bahçe kurgusu, Saksılı Tasarımlar, Su İçinde Bitki Yetiştirme, Cam Kaplar İçinde Bitki Yetiştirme Konularıyla İlgili Bilgiler Verilmesi.
11) İç Mekan Bitki Kompozisyonlarında Dünya’dan Örnekler Yorumlanması. - Proje Konseptlerinin incelenmesi
12) EkoSanat Anlayışı; Dikey Bahçeler; Dikey Bahçelerin Tanımı ve Kullanım Alanlarının Anlatılması. Yapı Cephelerinde Kullanımı, İç Mekânlarda Duvar veya Tablo Şeklinde Kullanımı Örneklerle Açıklanması.
13) Stabilize Yosun ve Şoklanmış Bitkiler; Şoklanmış Bitkilerin Tanımı ve Kullanım Alanlarının Anlatılması.
14) Projelerin Yorumlanması
15) Yarı Yılsonu Sınavı
16) Yarı Yılsonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Prof.Dr.Akman, Yıldırım Yrd.Doç.Dr. Güney, Kerim. 2004, Palme Yayıncılık, İstanbul.
● Prof.Dr.Uzun, Güngör. Türkiye İç Mekan Bitkileri Tanıtım Kitabı, Şekerbank Yayınları.
● Prof.Dr.Tatlı, Adem. 2005, Genel Biyoloji (Botanik), Yazarın kendi Yayını, Korkuteli
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 1 2 3 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
2) Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır.
3) Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10.00
Projeler 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 10 20
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 62
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 92
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4