ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Klinik Psikoloji TezliSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313TATOZ-KLP0042 Klinik Psikolojide İstatistik 1 Bahar 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. MUSTAFA ŞÜKRÜ ŞENOCAK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Profesör Dr. MUSTAFA ŞÜKRÜ ŞENOCAK
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, bilimsel yöntem ilke ve prensipleri çerçevesinde klinik psikoloji alanına ilişkin araştırma yöntemleri, uygulama alanları, deneysel modeller ve istatistiksel analizlere ilişkin teorilerin kavranması, istatistiksel test analizlerinin sosyal bilimlerde sıklıkla kullanılan SPSS (Sosyal Bilimler için İstatistik Paket Programı) ara yüzü üzerindeki uygulamaları, ilgili test bulgularının betimlenmesi, yorumlanması ve raporlanmasına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlar
Dersin İçeriği: Klinik Psikoloji alanında araştırmaların tasarlanması, verilerin toplanması, düzenlemesi, uygun istatistiksel testlerle analiz edilmesi ve elde edilen sonuçların yorumlanması, betimlenmesi ve rapor edilmesine ilişkin genel kavram, teori bilgiler ile istatiksel analiz yöntemlerinin SPSS ara yüzü üzerindeki uygulamalara yönelik işlem adımlarını kapsar.

Derse Özgü Kurallar

Dersle ilgili kaynakların, makalelerin öncesinde okunarak bilimsel hazırlığın yapılması. Dersin uygulama kısmı için verilecek verilerin indirilerek, ders öncesi gerekli hazırlıkların yapılması.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Klinik psikoloji çalışmaları için bilimsel yöntem ilke ve prensipleri çerçevesinde hipotetik bir bilimsel araştırma önerisi ve deneysel model sunar.
  2) Psikolojide klinik çalışmalar için istatistik ve istatistiksel analizlere ilişkin temel kavramları bilir.
  3) Veri analizi için uygun istatistiksel tekniklerin seçimine ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) SPSS ara yüzü üzerinde verilerin betimlenmesine ve istatistiksel testlerin uygulanmasına yönelik işlem adımlarını bilir.
  2) Psikolojide klinik çalışmalar için istatistiksel analiz bulgularını/sonuçlarını yorumlayarak raporlar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin Tanıtımı, Bilimsel Yöntem ve İstatistik Giriş ve Terminoloji I: Yöntem Terminolojisi ve İstatistik Terminolojisine Giriş
2) Giriş ve Terminoloji 2 : Değişkenlerin (Moderatör ve mediator değişkenlerin tanımlanması ve kavranması vb.) sınıflandırılması, Normal Dağılım ve Merkeze Eğilim ve Dağılım Ölçümleri.
3) Giriş ve Terminoloji 3: Hipotez Test Etme (İşlem Adımları) ve İstatistiksel Karar
4) İstatistiksel Güç, Klinik Önem ve Etki Büyüklüğü
5) Tanımlayıcı (Betimsel) istatistikler, Normal Dağılım Sınaması ve Kararı, Uç Değerleri Kontrol Etme ve Normalliğin Görsel Kararı (histogram grafikleri)
6) Klinikte Doğru İstatistiksel Testin Seçimi ve Varsayımları ve Uygulamaları
7) SPSS Programının Tanıtımı: Veri Girişi ve Pratik Yollar
8) Ara-Sınav
9) Gruplar Arası İstatistiksel Karşılaştırmalar: T-test ve ANOVA modelleri ve Non-parametrik Karşılıkları
10) İki Yönlü ANOVA Modeli ve ANCOVA Analizi
11) Çoklu Regresyon Analizi: Varsayımlar ve Modelleri
12) Aracı ve Düzenleyicisi Etki Analizlerinin SPSS'te Çoklu Regresyon Modelleri ile Analizi
13) SPSS Process Makro ile Basit Aracılık ve Düzenleyici Etki Analizleri
14) İstatistiksel Analizlerin Raporlanması ve Bulguların Yorumlanması: Bir Bilimsel Makale Okuması
15) Final Exam
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Sunuları ve 3 Ana Kaynak:
1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık.
2. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (2017), Doç. Dr. Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık.
3. Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., 2013. Using Multivariate Statistics. 6th ed. Pearson, Boston, MA.
4. Ders Kapsamında Seçilmiş Bilimsel Araştırma ve Derleme Makaleleri
Diğer Kaynaklar: 1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık. (Temel Ders Kaynağı)
2. Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı (1. Baskı, 2015), Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (Çev. Edt.: Mustafa Baloğlu), Nobel Yayınları (Temel Ders Kaynağı).
3. Using Multivariate Statistics (2013), Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., (6th ed.) Pearson, Boston, MA. (Temel Ders Kaynağı, İngilizce)
4. Deneysel Desenler- Ön-test-Son-test, Kontrol Grubu, Desen ve Veri Analizi, Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık. (Yardımcı Kaynak)

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5 KPÖÇ 6 KPÖÇ 7
1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 1 2 3 1 2 3 4 2 6 1 2
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Bilimsel kanıt temelli klinik vaka çözümleme ve tedavi edici uygulama yaklaşımlarını uzmanlık derecesinde açıklar. 2
2) Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürme becerisine sahiptir. 2
3) Alandaki bilimsel gelişmeleri değerlendirme, araştırma soruları üretme, araştırma metodolojisi temel bilgisiyle desen tasarlama becerileri kullanır. 5
4) Klinik Psikoloji alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yollarıyla paylaşır.
5) Klinik alanındaki akademik bilgi ve becerilerini (klinik görüşme ve değerlendirme yürütme, vaka formülasyonu geliştirme, terapi yöntemlerini belirleyerek tedavi planı oluşturma, psikolojik bir krize müdahele etme vb.) bilimsel, etik, kültürel ve toplumsal değerleri temel alarak geliştirir.
6) Öğrenmenin üniversite eğitim süreci ile sınırlı kalmayacağını kavrar, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
7) Klinik çalışmalarında karşılaştığı farklı durumlarda inisiyatif alır, uygular, sorunları kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. Gerekirse süpervizyona başvurur.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 42
Laboratuvar
Uygulama 3 9
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler 2 16
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 95
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav
Ara Sınavlar 1 22
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 36
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 58
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 153
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6