ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İşletme (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60311MEEOZ-BUS0366 Family Business 3 Bahar 3 0 3 4
Dersin Türü: Elective Course I
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜR BURÇAK GÜRSOY YENİLMEZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜR BURÇAK GÜRSOY YENİLMEZ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, aile işletmelerini diğer işletme tiplerinden ayırt edici özellikleri üzerine eğilmek ve aile işletmelerinin yaşam döngüsünü iş, aile ve mülkiyet üzerinden incelemektir. Derste ayrıca dünya genelinden aile işletmelerine dönük en iyi örnekler ve aile işletmeciliği yönetimindeki güncel eğilimlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bütün dünyada ""aile işletmesi" olarak tasnif edilebilecek işletmeler ezici çoğunluktadır. Lisans seviyesi için dizayn edilmiş bu ders, bu önemli ve ilginç sektör üzerine odaklanmaktadır. Ders, aile işletmesinin nasıl tanımlanabileceği, dünya ekonomisindeki yeri ve güçlü ve zayıf tarafları ile başlamaktadır. Ardından, aile mülkiyeti ve/veya yönetimindeki şirketlerde yönetişim ve bir sonraki nesle devir, değişim ve ilişki yönetimi konuları tartışılacaktır. Bu tip firmalarda, yönetsel, stratejik, finansal ve davranışsal karmaşıklık ortaya konacak ve örnek vaka analizleri ile incelenecektir. Ayrıca derste Türkiye bağlamı, iş sisteminin kültürel ve sosyal karakteristiklerine odaklanılarak işlenecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Aile işletmelerinin tüm dünyada iktisadi yapı içindeki yaygınlığı ve dayanıklılığını, güçlü ve zayıf yanlarını kavrar.
  2) Aile işletmelerinde yönetişim ve yönetim devri sorunlarının karmaşıklığını kavrar, olası çözüm şemalarını öğrenir.
  3) Aile işletmelerinde değişim, ilişki ve çelişki yönetimine dair özgün unsurları kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Her bir konu için dünyadan farklı vaka çalışmalarını tanır ve bunları ülkemiz iş dünyasından örneklerle kıyaslayabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenilen konuları Türk iş sistemi içinden seçilen bir aile işletmesi üzerinde inceler ve sunar.
  2) Türk iş hayatı içinde aile işletmelerinin yerini dünya ile kıyaslamalı şekilde öğrenir ve öğrenilen teorik bilgileri gerçek örnekler üzerinde uygular.
  3) Öğrenilen ve araştırılan konuyu etkileyici bir şekilde sunabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş ve Tanışma
2) Aile İşletmesi Tanımları Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
3) Aile işletmelerinin yaygınlığı ve iktisadi katkısı Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
4) Aile işletmelerinin zayıf ve güçlü yanları Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
5) Aile işletmesinde yönetişim - I Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
6) Aile işletmesinde yönetişim - II Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
7) Aile işletmesinde stratejik yönetim Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
8) ARA SINAV
9) Aile işletmesinde halefiyet - I Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
10) Aile işletmesinde halefiyet - II Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
11) Değişim ve nesiller arası değer yaratımı Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
12) Aile işletmesinde ilişkiler ve çatışma Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm Zellweger, Managing the Family Business, ilgili bölüm
13) Türkiye'de aile işletmeleri Selekler-Goksen, N.N., Yildirim Öktem, Ö. Countervailing institutional forces: corporate governance in Turkish family business groups. J Manag Gov 13, 193–213 (2009). https://doi.org/10.1007/s10997-009-9083-z Yildirim-Öktem, Ö. and Üsdiken, B. (2010), Contingencies versus External Pressure: Professionalization in Boards of Firms Affiliated to Family Business Groups in Late-Industrializing Countries. British Journal of Management, 21: 115-130. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2009.00663.x Selekler-Goksen, N.N., Yildirim Öktem, Ö. Countervailing institutional forces: corporate governance in Turkish family business groups. J Manag Gov 13, 193–213 (2009). https://doi.org/10.1007/s10997-009-9083-z Yildirim-Öktem, Ö. and Üsdiken, B. (2010), Contingencies versus External Pressure: Professionalization in Boards of Firms Affiliated to Family Business Groups in Late-Industrializing Countries. British Journal of Management, 21: 115-130. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2009.00663.x
14) ÖDEV TESLİMLERİ VE ÖĞRENCİ SUNUMLARI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Thomas Zellweger, Managing the Family Business: Theory and Practice (Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2017).
Diğer Kaynaklar: Thomas Zellweger, Managing the Family Business: Theory and Practice (Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2017).

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 1 2 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ3
DÖÇ4

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır.
2) Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir.
3) Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ3 DÖÇ4
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 15 15
Proje 0 0 0
Ödevler 1 15 15
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 72
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 122
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4