ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Çizgi Film ve AnimasyonSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOZ-CFA0605 Kurgu Teknikleri 3 Güz 2 2 3 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Genel Eğitim)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, kurgunun ortaya çıkışından günümüze olan sürecine teorik olarak açıklayabilecektir. Adobe Premiere yazılımını kendi projelerinin kurgusunu gerçekleştirecek seviyede kullanır. Derste aldığı bilgilerle farklı türde (kurmaca, belgesel, klip, haber, deneysel vb.) video içeriklerini yazılım üzerinde düzenler.
Dersin İçeriği: Kurgu ve Kurgucu Kavramlarının Tanımları, Sinemada Kurgu ve İlk Örnekler, Sovyet Montaj İlkeleri & Devamlılık Kurgusu (Plan, Sahne ve Sekansın Oluşumu), Kurgunun Tarihsel ve Teknik Gelişimi & Yatay ve Dikey Kurgu Kavramları & Kurgudan Post Prodüksiyon Sürecine İş Akışı, Adobe Premiere Arayüz Tanıtımı & Proje Dosyası Açma & Sekans Ayarları & Import & Timeline In/Out/Insert/Overwrite/Razor/Delete/Copy/Paste/Cut, Temel Kurgulama Teknikleri (Match & Cut Away & Jump) & Kurgu Geçiş Teknikleri, Görüntü & Ses Senkronizasyonu / Multicam Klip Kurgusu, Haber ve Aksiyon Sahnesi Kurgusu, Dizi Sahnesi Kurgusu – Trim/Roll/Ripple/Split Edit, Motion Menüsü Kullanımı & Keyframe Sistematiği (Grafik & Logo Düzenleme), Ses Kurgusu – Senkron ve Asenkron Ses & L-Cut, J-Cut, Ses Seviyeleri Ayarlama & Ses Geçişleri & Telifsiz Müzik Kullanımı & Ritmik Kurgu ve Ses Efektleri, Keying & Color Correction & Grading, Font Ekleme ve Title Menüsü Kullanımı, Dünyada ve Türkiye’de Kurgucular, Sahneler ve Filmografileri – Render & Export başlıkları
dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kurgu kuramlarını tanımlar.
  2) Yatay ve dikey kurgu arasındaki farkı açıklar.
  3) Kurgu yazılımında kısayolları tanımlar.
  4) Görüntü ve ses üzerinde senkronizasyonu test eder.
  5) Hareketli grafik ve yazı ekleme işlemlerini gerçekleştirir.
  6) Temel kurgu tekniklerini tanımlar.
  7) Kurgu tekniklerini yapılandırır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diyalog kurgusunu birleştirebilir.
  2) Kurgu geçiş yöntemlerinin nerede ve ne zaman kullanacağı konusunda tahminde bulunur.
  3) Ses miksajına ait temelleri düzenler.
  4) Farklı türler üzerinde kurgulama hızını geliştirir.
  5) Yazılım üzerinde görüntüyü aktarma ve projeyi sonlandırmayı gerçekleştirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kurgu yazılımı üzerinde bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yeteneğini geliştirir.
  2) Sinema ve televizyonda kurgu süreçlerinin temelini özetler ve uygulama öncesi bunları tasarımlar.
  3) Efekt (geçiş) yaratır ve tasarlar.
  4) Yazılım üzerinde farklı kurgu projeleri tasarlar.
  5) Tasarlanan kurgu projelerini yazılımın sunduğu olanakları kullanarak tüm yönleriyle düzenler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Kurgu ve Kurgucu Kavramlarının Tanımları, Sinemada Kurgu ve İlk Örnekler, Devamlılık Kurgusu
2) Sovyet Montaj İlkeleri & Devamlılık Kurgusu (Plan, Sahne ve Sekansın Oluşumu) & Kurgunun Tarihsel ve Teknik Gelişimi & Yatay ve Dikey Kurgu Kavramları & Kurgudan Post Prodüksiyon Sürecine İş Akışı
3) Adobe Premiere Arayüz Tanıtımı & Proje Dosyası Açma & Sekans Ayarları & Import & Timeline In/Out/Insert/Overwrite/Razor/Delete/Copy/Paste/Cut
4) Temel Kurgulama Teknikleri (Match & Cut Away & Jump) & Kurgu Geçiş Teknikleri
5) Diyalog ve Aksiyon Sahnesi Kurgusu
6) Dizi Sahnesi Kurgusu – Trim/Roll/Ripple/Split Edit
7) Görüntü & Ses Senkronizasyonu / Multicam Klip Kurgusu
8) Vize
9) Geçiş Yöntemleri ve Motion Menüsü Kullanımı-I
10) Motion Menüsü Kullanımı II & Keyframe Sistematiği (Grafik & Logo Düzenleme)
11) Ses Kurgusu – Senkron ve Asenkron Ses & L-Cut, J-Cut, Ses Seviyeleri Ayarlama & Ses Geçişleri & Telifsiz Müzik Kullanımı & Ritmik Kurgu ve Ses Efektleri
12) Keying & Color Correction & Grading
13) Font Ekleme ve Title Menüsü Kullanımı & Render & Export
14) Sinema Haftası ve Kapanış & Dünyada ve Türkiye’de Kurgucular, Sahneler ve Filmografileri
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Zorunlu kaynak:
● Sinemada Kurgu – İlkay Nişancı – Doruk Yayınları
● Film Kurgusu – Cem Yıldırım – Urzeni Yayınları
● Göz Kırparken – Walter Murch – Bilgi Üniversitesi Yayınları
● Filmin Dili: Kurgu – Murat Toprak – Kalkedon Yayınları
● Adobe Premiere Pro CC ile Video Montaj Teknikleri – Ümit Tunç – Kodlab Yayınları
Diğer Kaynaklar: ● Sinema Kuramları 1&2 – Ed. Zeynep Özarslan – Su Yayınları
● Sinemanın Temel Kavramları – Susan Hayward – Es Yayınları
● Dijital Video ile Sinema – İlker Canikligil – Alfa Yayınları
● Film Sanatı – David Bordwell & Kristin Thompson – DeKi Yayınları
● Sine-Göz – Dziga Vertov – Agora Yayınları
● Film Duyumu – Sergei Eisenstein – Payel Yayınları
● Sinema Teorisine Giriş – Robert Stam – Ayrıntı Yayınları
● Sinemada Yönetmenlik & Oyunculuk & Kurgu – Edward Dmytryk – Doruk Yayınları
● Sinemada Diyalektik Kurgu – Cengis Asiltürk – Kalkedon Yayınları

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10
DÖÇ11
DÖÇ12
DÖÇ13
DÖÇ14
DÖÇ15
DÖÇ16
DÖÇ17

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Çizgi Film ve Animasyonda görsel ögeleri yaratıcı ve anlaşılabilir bir biçimde tasarlar. 5
2) Çizgi Film ve Animasyonda özgün olma ilkesini benimser.
3) Çizgi Film ve Animasyonda farklı disiplinleri sentezler.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10 DÖÇ11 DÖÇ12 DÖÇ13 DÖÇ14 DÖÇ15 DÖÇ16 DÖÇ17
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 14 3 42
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 47
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 3 6
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 6 6
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 18
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 65
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3