ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Radyo,Televizyon ve SinemaSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOZ-RTS0415 Stüdyo Uygulamaları 3 Güz 1 2 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi FARUK SOLMAZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi FARUK SOLMAZ
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci stüdyo olanaklarını kullanarak program yapım süreçlerinin teorik ve pratik dinamiklerini öğrenebilecek ve temel düzeyde uygulayabilecektir. Program öncesi hazırlıkları, ekip kurup yönetmeyi ve ekipmanları öğrenebilecektir.


Dersin İçeriği: Dersler, öğrencilerin stüdyo ortamında hazırlanan programların yapım öncesi, sırasında yapılacakları deneyimleyip süreç hakkında bilgi sahibi olmalarını içermektedir. Dersin teorik anlatımında programı hazırlayıp bitimine kadar olan süreç aktarılacaktır. Ekibin yönetimi, ekipman ihtiyaçları tanımlanacaktır. Bütün bu süreç uygulamalar içerecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yapı olarak stüdyoyu açıklar. Program düşün sürecini, format kurgulamayı ve ekip-ekipman oluşturma bilgisini kapsar.
  2) Süreç iletişimini tanımlar.
  3) Yayın öncesi, sırasında ve sonrasında yapılacakları açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bir fikri programa dönüştürme konusunda bilgi sahibi olabilir.
  2) Stüdyo yapısı, ekipmanını ve uygulamasını öğrenebilir.
  3) Çoklu kamera uygulamasında ışık, kamera ve dekor konumlandırmayı öğrenebilir.
  4) Reji odası ve ekipmanları konusunda temel uygulama becerilerini edinebilir.
  5) Stüdyo ekibi kurmayı, yönetmeyi ve bu ekip üyeleri ile iletişim şeklini kavrayabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Stüdyo programı için gerekli düşünsel işlemleri tasarlayabilir.
  2) Program çeşitlerini ve bunlar için gerekli hazırlıkları öğrenebilir.
  3) Bir programı baştan sona tasarlayıp bitirilmesini öğrenebilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, öğretici-öğrenci iletişim kanallarının oluşturulması, Giriş: Dersin kapsamı ve amaçları, program stüdyo, stüdyo ekipmanları ve ekibin tanımlanmasına giriş.
2) Program oluşturmaya giriş, yapımcı, format oluşturma, uygulanabilir içerik denetimi, format ödevi, kamera, ışık ve dekor konumlandırma
3) Format ödevlerinin değerlendirilmesi, çekim aşamasına geçerken dikkat edilmesi gereken yasal ve kurumsal çekinceler ekip oluşturma süreci, (öğrenciler ikili en fazla beşli guruplara ayrılarak uygulanabilir bir format hazırlayıp yayına hazır hale getirme ödevi). Konuk (öngörü): program formatlama
4) Kadraj oluşturma, stüdyo ışık çeşitleri, çerçeveyi oluşturma, rejisiz stüdyo uygulaması (Öğrenci, kamera, dekor, ışık uygulaması konusunda bilgi sahibi olurken çoklu kamera kullanımını deneyimler. Böylece kafasında rejiyi kurgular.
5) Stüdyo ses sistemleri, sesin tanımı, kullanılan ekipmanlar, resim masası ve KJ sistemleri, uygulamalı olarak kamera, ışık, dekor ve reji odasının entegrasyonu ve yayına hazırlanması, Ödev: Montaj setinde kelebek sistemi ile yapılmış konuklu bir program çekimi (sunucu öğrenci olmalı ve konuğu bulunmalı)
6) Format oluşturmaktan stüdyonun hazır hale gelmesine kadar olan sürecin değerlendirilmesi ve stüdyonun seçilecek bir formata göre hazırlanması. Amaç sonraki derslerde başlayacak rejili kayıt için tüm süreci hazır hale getirmek
7) Televizyon programları: Haber, haber programları, lifestyle programlar, ekonomi programları ve tanıtımlar, canlı yayın ve bant yayın, reisiz stüdyo uygulaması ödevinin teslimi, değerlendirilmesi, Ödev: Yukarıda sıralanmış televizyon programları ile ilgili program formatlama çekime hazır hale getirme ve sonraki derste savunma
8) Vize
9) Program yapım süreçlerinde yaşanan aksaklıklar ve süreç yönetimi, yayın sırasında görüntü yedekleme, bir önceki derste verilen ödevlerin savunulması bu formatın final sınavına yönelik olarak yayına hazır hale getirilmeye başlaması.
10) Stüdyo çekim uygulaması,(ekonomi programı) konuk: yönetmen (planlanan)
11) Stüdyo çekim uygulaması (eğitim programı)
12) Stüdyo çekim uygulaması
13) Tüm sürecin gözden geçirilmesi, çekilen programların değerlendirmesi.
14) Yayına hazır hale getirilmiş final projelerinin değerlendirilmesi ve yorumlanması. FİNAL SINAVI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uğurlu, G. (der.) (2014). Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel
Kavramları. Eskişehir: AÜ Yayınları.

Demir, Y. ve Özgür, Z. (2014). Radyo ve Televizyonda Program Yapımı.
Eskişehir: AÜ Yayınları.

Küçükcan, U. (2013). Film ve Video Yapımı. Eskişehir: AÜ Yayınları.
Diğer Kaynaklar: -Doğu Demirkol ile Alelade Show (star)
-Şarkılar Bizi Söyler (Kanal D)
-Çalışan Türkiye (Cnn Türk)
-Her şeyden önce (sağlık) (Cnn Türk)
-Kanal D haber

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10
DÖÇ11

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarına ilişkin disiplinlerarası tarihsel ve kuramsal bilgiyi değerlendirir.
2) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teknik ve sanatsal birikimini üretim süreçlerinde sentezleyerek kullanır. 5
3) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri yaşama geçirir. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10 DÖÇ11
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 102
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4