ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Grafik TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60222YETOZ-UYT2011 Uygarlık Tarihi 3 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi FÜSUN DENİZ ÖZDEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi FÜSUN DENİZ ÖZDEN
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders uygarlık tarihine ilişkin genel kavramların ve dünya tarihinin ve bu tarih boyunca çeşitli uygarlıkların gelişimine dair bir çerçeve oluşturmayı ve farklı perspektiflerin tanıtılmasını hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Uygarlık kavramı ve bu kavramla ilgili olan temel kavramlar, insanın tarih öncesi devirlerde ve tarihi devirlerde hem fiziksel hem de kültürel açıdan geçirdiği değişim,uygarlık tarihi sürecinin günümüze etkileri. Geçmişten günümüze insanlığın ortaya koyduğu uygarlıklar: Akdeniz, Mezopotamya, Mısır, Uzakdoğu, Hint, Orta Amerika , Orta Asya Uygarlıkları ve Batı Uygarlığı. Uygarlıkların, toplumların yaşamlarını her yönüyle inceleyen bilim dalıdır. Bütün uygarlıkların, ulusların meydana getirdikleri uygarlık eserlerini, kültür ve medeniyet ürünlerini inceler. Uygarlık tarihini oluşturan kültür tarihleri; Felsefe Tarihi Dinler Tarihi Ekonomi Tarihi Siyaset Tarihi Edebiyat Tarihi Bilim Tarihi Mimarlık Tarihi Askeri Tarih

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Evren,Dünya ve canlıların nasıl oluşmuştur, Tarih öncesi ve erken tarihi çağlar nasıl ve neye göre sınıflandırılır, insanın atalarının özellikleri ve Paleolitik Çağ’daki gelişmeler nelerdir, Avcı-toplayıcı göçebe yaşam biçiminden yerleşik yaşama neden ve nasıl geçilmiştir, Tarım ve hayvanların evcilleştirilmesi nerede, nasıl ve ne zaman bafllamıştır, Köy tipi yerleşimler ilk kent-devletlerine nasıl dönüşmüştür, Uygarlığın doğuşunu hazırlayan koşullar nelerdir?
2) Eski Mezopotamya’nın coğrafi koşullarını ve tarih öncesi dönemlerinin genel özellikleri Eski Mezopotamya tarihini genel hatlarıyla kavrayacak, Eski Mezopotamya’da devlet yönetimini açıklayabilecek, Eski Mezopotamya hukukunu tartışabilecek, Eski Mezopotamya dinini kavrayacak, Eski Mezopotamya sanatı ve kültürünü tanıyacaksınız.
2) Eski Mezopotamya’nın coğrafi koşullarını ve tarih öncesi dönemlerinin genel özellikleri Eski Mezopotamya tarihini genel hatlarıyla kavrayacak, Eski Mezopotamya’da devlet yönetimini açıklayabilecek, Eski Mezopotamya hukukunu tartışabilecek, Eski Mezopotamya dinini kavrayacak, Eski Mezopotamya sanatı ve kültürünü tanıyacaksınız.
3) Eski Mısır tarihinin genel hatlarını ve devlet teşkilatının işleyişini açıklayabilecek, Eski Mısır'da bilim ve yazı alanında ne tür çalışmalar yapıldığını anlayabilir, Eski Mısır mimarisinin özelliklerini tanıyacak, Eski Mısır dinini ve ölü gömme geleneklerini açıklayabileceksiniz.
3) Eski Mısır tarihinin genel hatlarını ve devlet teşkilatının işleyişini açıklayabilecek, Eski Mısır'da bilim ve yazı alanında ne tür çalışmalar yapıldığını anlayabilir, Eski Mısır mimarisinin özelliklerini tanıyacak, Eski Mısır dinini ve ölü gömme geleneklerini açıklayabileceksiniz.
4) Anadolu'nun Tarih Öncesi Dönemlerinin özellikleri ve önemli merkezleri öğrenerek bu dönemleri kronolojik olarak ayırt edebilecektir. Anadolu'nun Tunç Çağı'nın siyasi ve kültürel özellikleri ve önemli Merkezleri kronolojik sırayla tanır, Anadolu'nun Demir Çağı Medeniyetlerinin siyasi ve kültürel yapısını tartışabilecektir.
5) Orta Asya'nın coğrafi sınırlarını tanımlayabilecek, Hunlardan önce Orta Asya'nın kültür merkezlerini tanıyıp, Asya Hun Devleti'nin kuruluşunu, gelişimini ve çöküşünü tartışabilecek, Hunlar sonrası dönemde Orta Asya'nın siyasi yapısını değerlendirebilme, Asya Hun İmparatorluğu'nun kültür ve medeniyetine ilişkin temel kavramlar İran'ın coğrafi sınırları, Elam, Med ve Pers dönemlerinin siyasi ve kültürel tarihini öğreneceksiniz.
6) Minos Uygarlığını genel hatlarıyla tanıyıp, Miken Uygarlığının karakteristik özelliklerini açıklayabilecek, Geometrik Çağda Yunanistan'da siyasi ve sosyal yaşam, sanatta değişikliklerle Yunanlılar tanrıların dünyasını kavrayacak, Arkaik Çağ'da Yunan dünyasındaki siyasi ve sosyal değişimler, sanatta önemli gelişmeleri değerlendirebilen, Klasik Çağ Yunan dünyasında siyasi ve sosyal yaşam, felsefe ve sanatta büyük ilerlemeleri açıklayıp, Helenistik Çağ'ın kozmopolit yapısını ve sanatını değerlendirebilecek, Antik Yunan dünyasının günlük yaşam ve ölü gömme geleneklerini tanıyacaksınız.
7) Roma şehrinin kuruluşu, Roma'nın Kraliyet ve Cumhuriyet dönemleri ve Tüm Akdeniz ve yakın çevresinin ele geçirilmesini değerlendirebilecek, Roma'nın önemli bir imparatorluğa dönüşme sürecini anlayın, Romalıların kurduğu uygarlığın özelliklerini ve günümüze etkilerini öğrenin.
7) Roma şehrinin kuruluşu, Roma'nın Kraliyet ve Cumhuriyet dönemleri ve Tüm Akdeniz ve yakın çevresinin ele geçirilmesini değerlendirebilecek, Roma'nın önemli bir imparatorluğa dönüşme sürecini anlayın, Romalıların kurduğu uygarlığın özelliklerini ve günümüze etkilerini öğrenin.
8) Batı Roma İmparatorluğu'nun yıkılmasının ardından Erken Orta Çağ'da Avrupa'da meydana gelen siyasi ve kültürel dönüşümler, Feodal sistemin ve malikane sisteminin işleyişi, Papalık yetkisinin imparatorluk otoritesi tarafından sınırlandırılması hangi nedenle gerekliydi? çatışmalara neden oldu, 11-12. Fransa, İngiltere ve Almanya'da yüzyıllar boyunca siyasi gelişmeler nelerdi? Yüz Yıl Savaşları ve Fransa ve İngiltere'deki Büyük Veba Salgını'nın siyasi olayları ve ekonomik etkileri nelerdir, Ortaçağ kültür ve medeniyetinin genel özellikleri
8) Batı Roma İmparatorluğu'nun yıkılmasının ardından Erken Orta Çağ'da Avrupa'da meydana gelen siyasi ve kültürel dönüşümler, Feodal sistemin ve malikane sisteminin işleyişi, Papalık yetkisinin imparatorluk otoritesi tarafından sınırlandırılması hangi nedenle gerekliydi? çatışmalara neden oldu, 11-12. Fransa, İngiltere ve Almanya'da yüzyıllar boyunca siyasi gelişmeler nelerdi? Yüz Yıl Savaşları ve Fransa ve İngiltere'deki Büyük Veba Salgını'nın siyasi olayları ve ekonomik etkileri nelerdir, Ortaçağ kültür ve medeniyetinin genel özellikleri
9) İmparator Konstantin'in tahta çıkışı sırasında ve sonrasında imparatorluklar İçinde bulunduğu siyasi ve dini koşullar, Bizans imparatoru Herakleios, imparatorluğun Sasani, Arap ve Slav istilaları nedeniyle verdiği varoluş savaşını nasıl kazandı? İkonoklazma hareketinin siyasi sonuçları, Bizans İmparatorluğu'nun Makedonya, Komnenos ve Palaiologos Hanedanlığı dönemlerindeki siyasi yapısı, Bizans uygarlığının ve sanatının özelliklerini tanımlamak.
9) İmparator Konstantin'in tahta çıkışı sırasında ve sonrasında imparatorluklar İçinde bulunduğu siyasi ve dini koşullar, Bizans imparatoru Herakleios, imparatorluğun Sasani, Arap ve Slav istilaları nedeniyle verdiği varoluş savaşını nasıl kazandı? İkonoklazma hareketinin siyasi sonuçları, Bizans İmparatorluğu'nun Makedonya, Komnenos ve Palaiologos Hanedanlığı dönemlerindeki siyasi yapısı, Bizans uygarlığının ve sanatının özelliklerini tanımlamak.
10) İslam öncesi Arabistan'ın yaşam koşulları ve dini manzarasının genel tanımı çizgilerle anlatabilecek, İslam'ın ortaya çıktığı koşulları anlayabilme, Hz. Peygamberimizin yaptığı kutsal savaşları öğreneceksiniz, Hz. Peygamber'in yaptığı barış anlaşmalarıyla İslam'ın yeni bir gelişme dönemine girdiğini açıklayabilecek, Dört halife döneminin ayrıntılarını açıklayabilme, Emevi ve Abbasi dönemlerindeki olayları ve iktidar mücadelelerini kronolojik bir sırayla öğrenebilecek, Endülüs Emevi Devleti'nin genel hatlarını açıklayabilecektir, Abbasi Devleti'nin gelişimini öğrenebilecek, İslam kültür ve medeniyetini tartışabileceksiniz
11) Yeniçağ'da Batı Avrupa'da yaşanan ekonomik ve sosyal değişimler ve bu değişimler Trendlere yol açan temel nedenler nelerdir? Yeni Çağ'da Batı Avrupa'da yaşanan entelektüel değişim ve yeni entelektüel yapılar gidişatını şekillendiren gelişmeler neler? Hümanizmin ve hümanizm hareketinin özellikleri nelerdir? Bu döneme damgasını vuran düşünürlerden Rönesans ve Reformasyon nelerdir? Modern Avrupa'nın doğuşunda Osmanlı İmparatorluğu'nun rolü nedir? Osmanlı kültürü Avrupa'yı nasıl etkiledi? Osmanlı ve Avrupa Devletlerinin dini hoşgörü meselesine bakış açıları nelerdi?
11) Yeniçağ'da Batı Avrupa'da yaşanan ekonomik ve sosyal değişimler ve bu değişimler Trendlere yol açan temel nedenler nelerdir? Yeni Çağ'da Batı Avrupa'da yaşanan entelektüel değişim ve yeni entelektüel yapılar gidişatını şekillendiren gelişmeler neler? Hümanizmin ve hümanizm hareketinin özellikleri nelerdir? Bu döneme damgasını vuran düşünürlerden Rönesans ve Reformasyon nelerdir? Modern Avrupa'nın doğuşunda Osmanlı İmparatorluğu'nun rolü nedir? Osmanlı kültürü Avrupa'yı nasıl etkiledi? Osmanlı ve Avrupa Devletlerinin dini hoşgörü meselesine bakış açıları nelerdi?
12) Aydınlanma kavramı nedir? Aydınlanma Çağı'nın temel özellikleri nelerdir? Aydınlanma Çağı'nı etkileyen düşünürler kimlerdir?
12) Aydınlanma kavramı nedir? Aydınlanma Çağı'nın temel özellikleri nelerdir? Aydınlanma Çağı'nı etkileyen düşünürler kimlerdir?
13) Sanayi Devrimi'ni doğuran faktörleri ve yeni dünyanın oluşumundaki rolünü değerlendirebilme, Amerikan Devrimi'nin koşullarını ve sonuçlarını tartışabilecek, Fransız İhtilali'ni doğuran nedenleri, aşamalarını ve uygarlık tarihi açısından önemini açıklayabilmeli, 1830 Devrimlerine yol açan koşulları ve 1830 Devrimleri ve hareketlerinin Avrupa ülkelerini nasıl etkilediğini anlamak, 1848 Devrimlerine yol açan koşulları ve sonuçları anlatacaksınız.
13) Sanayi Devrimi'ni doğuran faktörleri ve yeni dünyanın oluşumundaki rolünü değerlendirebilme, Amerikan Devrimi'nin koşullarını ve sonuçlarını tartışabilecek, Fransız İhtilali'ni doğuran nedenleri, aşamalarını ve uygarlık tarihi açısından önemini açıklayabilmeli, 1830 Devrimlerine yol açan koşulları ve 1830 Devrimleri ve hareketlerinin Avrupa ülkelerini nasıl etkilediğini anlamak, 1848 Devrimlerine yol açan koşulları ve sonuçları anlatacaksınız.
14) Birinci Dünya Savaşı'nın tarihsel kökenlerini açıklayabilecek, Birinci Dünya Savaşı sonunda galip devletlerin paylaşım hırsları yeni bir boyuta dönüştüğünü, savaşın tohumlarını nasıl ektiğini tartışabilecek, Dünyanın Birinci Dünya Savaşı'ndaki benzer hatalardan ders çıkaramaması İkinci Dünya Savaşı sonrası kutuplaşmaya nasıl yol açtığını anlayacak, İkinci Dünya Savaşı sonrasında artan bağımsızlık savaşlarını ve sona eren sömürge imparatorluklarını anlayıp, Küreselleşme nasıl ve ne şekilde ortaya çıktı ve dünyayı nereye götürüyor? hakkında tartışabiliriz,
14) Birinci Dünya Savaşı'nın tarihsel kökenlerini açıklayabilecek, Birinci Dünya Savaşı sonunda galip devletlerin paylaşım hırsları yeni bir boyuta dönüştüğünü, savaşın tohumlarını nasıl ektiğini tartışabilecek, Dünyanın Birinci Dünya Savaşı'ndaki benzer hatalardan ders çıkaramaması İkinci Dünya Savaşı sonrası kutuplaşmaya nasıl yol açtığını anlayacak, İkinci Dünya Savaşı sonrasında artan bağımsızlık savaşlarını ve sona eren sömürge imparatorluklarını anlayıp, Küreselleşme nasıl ve ne şekilde ortaya çıktı ve dünyayı nereye götürüyor? hakkında tartışabiliriz,
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Anadolu Üniversitesi Uygarlık Tarihi Kitabı
2. İstanbul Üniversitesi AUZEF Uygarlık Tarihi Kitabı
3- Server Tanilili, Uygarlık Tarihi
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Görsel unsurları, anlaşılabilir, özgün ve işlevine uygun bir biçimde tasarlar.
2) Eleştirel olarak analiz edilen teorik bilgileri uygulama ile birleştirerek bilgi ve beceriyi, tasarım projesi çalışmasının işlenmesini ve sunumunu destekler.
3) Biçimsel ve kavramsal olarak yenilikçi yollarla bağlamlarına yanıt veren tasarımlar hazırlar.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ