ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce) TezsizSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70314YEEOS-SOC2328 Society Ecology and Sustainability 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: University Elective
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi BAŞAK KURU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi BAŞAK KURU
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Toplum ve ekoloji dersiyle amaçlanan; tarih öncesi devirlerden günümüze insan aklının gezegen üzerinde yarattığı olumlu ve olumsuz etkiler hakkında bilgi sahibi olmak, insanlık tarihinin başat konuları olan insan türünün (H.Sapiens) evrimi, tarım devrimi, endüstri devrimi, modern sonrası çağ, küreselleşme aşamalarıyla ilgili genel bir yetkinliğe erişmektir. İklim değişikliği gibi güncel ekolojik sorunlar ve bu sorunların altında yatan sebepler hakkında tartışma yetkinliği kazanımıyla birlikte, günümüz ekolojik hareketlerine dair eleştirel bir bakışın geliştirilmesi de hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında toplum ve ekoloji arasındaki ilişki tarih öncesi çağlardan başlayarak, insan toplumunun gelişim aşamaları çerçevesinde incelenmektedir. Modern öncesi dönemden tarım ve endüstri devrimlerinin etkilerine, insanların dünyayı kendileri için daha konforlu bir gezegen haline getirme süreçleri ele alınır. İnsanların varoluşundan bu yana gezegeni dönüştürmek için yaptığımız müdahalelerin etkileri, derslerimiz boyunca insan-doğa arasındaki gerilim ekseninde, ekoloji kavramının ne olduğu ve insanlar tarafından nasıl inşa edildiği konularına eleştirel bir bakış getirmek suretiyle tartışılmaktadır.

Derse Özgü Kurallar

- Canlı derslerin düzenli olarak takip edilmesi beklenmektedir, öğrenciler ders süresince etkinlik ortamında bulunmalı, sınıf tartışma ve aktivitelerine aktif katılım göstermelidir.
- Sunulan bütün ödevler sadece öğrencilerin çabasıyla yapılmış olmalıdır. Akademik dürüstlüğün birincil koşul olduğu ders kapsamında intihal veya hırsızlığın hiçbir şekline tolerans söz konusu değildir. Ödevlerde intihal görüldüğü takdirde dersin değerlendirmesi başarısızlıkla sonuçlanacak ve/veya resmi yaptırımlar uyarınca disiplin yaptırımları uygulanacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çevre ve ekoloji kavramları hakkında bilgi sahibi olur ve doğanın ilkelerini öğrenir.
  2) Doğal kaynakların korunması ile ilgili geçmişi öğrenir ve sürdürülebilir kalkınmanın tarihsel evrimine temel oluşturur.
  3) Sürdürülebilir kalkınmanın tarihsel evrimi ile birlikte sürdürülebilirlik kalkınma için gerçekleşen uluslararası konferansları öğrenir.
  4) Sürdürülebilir kalkınmanın tarihsel gelişimini ve sürdürülebilir kalkınmaya yönelik uluslararası konferansları öğrenir. İklim krizi, yolsuzluk, yoksulluk kavramları ile ilgili bilgi sahibi olur.
  5) Birleşmiş Milletler'in 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri incelenir.
  6) Sürdürülebilir kalkınma kavramını ve sürdürülebilirliğin üç alt boyutu olan ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirlik kavramlarını öğrenir.
  7) Çevresel Sürdürülebilirliğin detaylarını öğrenir ve yaşam döngüsü kavramı hakkında bilgi sahibi olur.
  8) Çevresel Sürdürülebilirliğin detaylarını öğrenir ve karbon ayak izi, işletmelerin kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olur.
  9) vize sınavları
  10) Sosyal Sürdürülebilirlik kavramını ve kavramın içindeki diğer terimleri öğrenir. İşletmeler açısından değerlendirebilir.
  11) Çevresel ve sosyal sürdürülebilirlik ile ilgili yapılan ortak çalışmalar incelenir ve örneklerle çeşitlendirilir.
  12) Ekonomik sürdürülebilirlik kavramını ve kavramla ilgili diğer terimleri öğrenir.
  13) Sürdürülebilirlik kavramının üç boyutu ile ilgili makaleler incelenir.
  14) final sınavı
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Açılış dersinde dünyanın uzun tarihi jeolojik zaman çizelgesi aracılığıyla ele alınır. İnsanlar ve diğer türler arasındaki ilişkiden insan türünün tarihinden söz ederek bahsedilir. Bilim dalları, bilimsel devrim hakkında internette kısa bir araştırma yapılması beklenir, canlı derste bilim dalları arasındaki ilişki tartışılır. Eon, era, period tanımları ekseninde içinde olduğumuz "epoch" üzerine düşünme. Antroposen'e hazırlık.
2) İnsan çağı kavramına gezegen üzerindeki insan etkisini anlamak üzere değinilir. Bu ders, ilerleyen haftalarda vurgulanacak olan sosyal tarihe bir giriş niteliğindedir. Antroposen belgeseli izlenir. Bir sonraki hafta için "Sapiens"ten ilgili bölümler okunur, homo sapiens'in ortaya çıkışı konusu pekiştirilir.
3) Ekosistem nedir? Sosyal sistem nedir? İnsan davranışı diğer canlılarla aynı mıdır? Bu sorular ekolojinin temel kavramları ve insan ekolojisi çerçevesinde tartışmaya açılacaktır. “Human Ecology: Basic Concepts for Sustainable Development.”
4) Bu haftadan itibaren ekonomik, sosyal ve kültürel etkilere işaret edilmeye başlanır. İnsan popülasyonu ve nüfus artışı konularını ele almak, insan ile gezegen arasındaki ilişkinin anlaşılması için gereklidir. Geral G. Marten'in "Human Ecology: Basic Concepts for Sustainable Development" (İnsan Ekolojisi: Sürdürülebilir Gelişme için Temel Kavramlar) kitabı iki-üç hafta boyunca okunur.
5) İnsan çağı tarihsel gelişimlerle analize çalışılır. Modern insanın ilerlemeci ve devrimci perspektifi tarihteki olaylarla ele alınır. Tarımdan endüstriye tarihteki mihenk taşları üzerinde durulur. Sapiens'in ilgili bölümleri bu hafta için okunmalıdır.
6) Küreselleşme toplum üzerindeki farklı etkileriyle ele alınmaktadır. Ekonomik değişimlerin yanı sıra küreselleşmenin kültürel etkileri, çevre üzerindeki etkiler ve aynı zamanda insanların çevre konusundaki farkındalığının artışı bu bağlamda tartışılmaktadır. İnsan doğası küreselleşmeyle değişmekte midir? "Küresel" kriz/ısınma/değişim kavramlarından önce küreselleşmenin ne olduğunun anlaşılması hedeflenmektedir. Ulrich Beck. 1992. “The Risk Society: Towards a New Modernity”
7) Küresel değişim konusuna değinilir. İklim, küresel ısınma, iklim değişikliği kavramları üzerinde durulur. İklim değişikliğinin temel sebepleri, sera etkisi, buzulların erimesi, deniz seviyesinin yükselmesi gibi görünür sonuçlara değinilir. Bharat Raj Singh and Onkar Singh'ın yazdığı "A Study About Realities of Climate Change: Glacier Melting and Growing Crises” başlıklı makaleden yola çıkılarak sözü edilen kavramlar aktarılır. Climate of Doubt belgeseli izlenmesi tavsiye edilir.
8) Endüstri devriminin yarattığı şehir yerleşiminin kentsel mekanlara dönüşmesi, endüstriyel alanın 20. yüzyıl başlarından itibaren kent-kır ayrımına yol açması. Hava kirliliği, plastik atıklar, kirlilik, doğal afetlerin sıklaşması ekseninde tartışılacak asıl soru: iklim değişimi mi yoksa içinde bulunduğumuz şimdiden bir kriz mi? Anthony Giddens - Politics of Climate Change-Polity (2009) Training Modules-2: Global Climate Policies
9) Küresel iklim politikaları. Kyoto Protokolü, Paris Anlaşması, BM İklim Değişikliği sözleşmesinin atılım ve politikaları çerçevesinde ana soru şudur: bireysel düzeyde ve hükümet politikaları bağlamında iklim krizine karşı ne yapılabilir? Training Modules-2: Global Climate Policies Paris agreement Project Drawdown - website & TED Speak https://www.drawdown.org/solutions
10) Martin Bush'un kitabındaki son bölümden hareketle bu derste olası stratejiler, çözümler önerilir, konuşulur. Ekolojik krizin kaynaklarını ortaya koyduktan sonra burada önemli olan iklim krizine karşı strateji geliştirme gayretidir. Böylece, üretim ve tüketim alışkanlıkları sosyolojik bir perspektifle tartışmaya açılır. Bireysel eylemden bütün topluma uzanan mevcut durumlar, geri dönüşümün önemi, her bir bireyin küçük ölçekli etkisi hatırlanır. Martin J. Bush, Climate Change and Renewable Energy- How to End the Climate Crisis Herkes icin iklim; iklim adaleti (climate for everyone; climate justice) https://www.wri.org/blog/2020/01/6-lessons-energy-decarbonization-countries-leading-way
11) Türkiye ve diğer ülkelerin durumlar bağlamında hükümenlerin politikaları. Modern sonrası toplumda insanlık nereye gidiyor? İklim adaleti nedir ve toplumdaki adaletsizlikler ekolojik kriz arasında nasıl bir ilişki olabilir? Martin J. Bush - Climate Change and Renewable Energy: How to End the Climate Crisis-Palgrave Macmillan (2019) J. Timmons Roberts, Bradley C. Parks, - A Climate of Injustice
12) Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarının önemi. Ekonomik, sosyal ve çevresel sorunlar ortaya konur; türlerarası ilişkiler, bioçeşitlilik, mercan resifi ve diğer deniz canlılarının değeri gibi konular etrafında çözümler üretilir. Bir yandan farklı ülkelerin kalkınma düzeyleri bağlamında sosyal adalet, diğer yandan insan yaşamı için gerekli olan çevresel koşullar sürdürülebilirlik aracılığıyla ele alınır. The Sustainable Development Goals Report 2020
13) Sosyal ekolojik hareketler. Genç kuşaklar ve çocuk hareketleri. Konuyla ilgili güncel yazılar paylaşılır ve tartışılır. Koronavirüs ve karantina etkisi, güncel dünyada değişen koşullar... ve potansiyel direnme stratejileri örnek olarak verilir ve beyinfırtınasına arkaplan amaçlanır. Climate Change Module Series: "Youth for climate action" https://www.theccysc.com/post/children-in-the-age-of-uncertainty Materyal Youth and Satisfaction with Democracy
14) Kapanış oturumunda katılımcıların önceki derslerde işlenenlerle ilgili değerlendirmelerini paylaşmaları beklenir, böylece toplum ve ekoloji arasındaki ilişkinin potansiyelleri ve açmazları hakkında olası yeni tartışmalara yönlenmemiz mümkün olacaktır. Öğrenci ödevlerinden hareketle ortaya çıkan belgeseller izlenip üzerine konuşulur. ♣ Our Planet ♣ Cowspiracy ♣ Earthlings ♣ 2040 ♣ Before the Flood ♣ David Attenboroug: A Life On Our Planet ♣ Green Blood ♣ Disruption ♣ Six Degrees Could Change the World Tanasescu - Environment, Political Representation, and the Challenge of Rights/ Speaking for Nature
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Yuval Noah Harari. 2014. “Sapiens: A Brief History of Humankind.”
2. Clive Ponting, 2007. "A New Green History of The World: The Environment and The Collapse of Great Civilizations".
3. Gerald G. Marten. 2001. “Human Ecology: Basic Concepts for Sustainable Development”
4. Ulrich Beck. 1992. “The Risk Society: Towards a New Modernity”
5. P.H. Collin – Dictionary of Environmental Ecology
6. Martin J. Bush, Climate Change and Renewable Energy- How to End the Climate Crisis
Diğer Kaynaklar: 1. Pushpam Kumar. 2007. “Ecology and Human Well-Being”
2. Charles H. Southwick. 1996. “Global Ecology in Human Perspective”
3. David L. Peterson & Darryll R. Johnson (Editors). 1995. “Human Ecology and Climatic Change: People and Resources in The Far North”
4. Donna Haraway. 2016. Manifestly Haraway, including “The Cyborg Manifesto” (1991) and “The Companion Species Manifesto” (2003)
5. Anthony Giddens - Politics of Climate Change-Polity (2009)
*
1. The history of the earth and life: https://www.youtube.com/watch?v=NQ4CUw9RcuA
2. Big History Project: https://www.bighistoryproject.com/home
3.The Real Chernobyl: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=Xw3SFOfbR84
4. Anthropocene, The Human Epoch: https://theanthropocene.org/film/
5. Climate of Doubt: https://www.pbs.org/wgbh/frontline/film/climate-of-doubt/
6. Plastic Wars - documentary

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4
1 1 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10
DÖÇ11
DÖÇ12
DÖÇ13
DÖÇ15

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Bilgisayar bilimleri ve mühendisliği alanında ileri düzeyde güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2) Bilgisayar bilimleri ve mühendisliği alanında ileri düzeyde uygulama ve geliştirme yapar, bilgiye ulaşır, değerlendirir ve uygular.
3) Bilgisayar bilimleri ve mühendisliği alanında güncel problemleri çözmek üzere problemi tanımlar, veriye erişir, farklı disiplinlerdeki bilgileri kullanır, araştırmalar tasarlar, sistem ve süreç tasarlar, çözüm yöntemleri geliştirir.
4) Mesleğini en etkin bir şekilde icra etmek ve kendini sürekli geliştirmek için gerekli beceri ve yetkinliklere sahiptir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10 DÖÇ11 DÖÇ12 DÖÇ13 DÖÇ15
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 2 30
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 6 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 66
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 1 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 72
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6