ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Klinik Psikoloji TezliSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313METOS-KLP0162 Klinik Adli Psikoloji 1 Bahar 3 0 3 6
Dersin Türü: Seçmeli Ders IV
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; bir araştırma ve uygulama alanı olarak adli psikolojinin tanıtılması, psikiyatrik hastalıklarla suç ilişkisinin kurulması, suç ve ceza kapsamında psikolojik değerlendirmeninin öneminin anlaşılması, bireysel ve toplumsal sistem bağlamında psikoloji ve hukuki haklar arasındaki ilişkinin nasıl düzenlediğinin anlaşılması ve psikologların resmi kurumlarındaki görevlerinin tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında adli psikoloji nedir, adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri, Türk Hukuk sisteminin yapısı ve psikoloji ve adli bilimler arasındaki ortak bilimsel dil; çocuk istismarı ve ihmali, aile içi şiddet, flört şiddeti, toplumsal bağlamda şiddet döngüsü, bağımlılık, psikiyatrik hastalıklar ve suçla ilişkisi, suça eğilim; adli vakalarda psikolojik değerlendirme,
ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi; Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog,Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog,Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog konularını içermektedir.


Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler adli süreçte değerlendirilen akıl hastalıklarının hangileri olduğunu ve bunların adli olaylarda nasıl ele alındığnı değerlendirebilecekler.
  2) Öğrenciler suç ve ceza olgularını psikoloji çerçevesinde ele alabileceklerdir.
  3) Adli sistem kapsamında gerçekleştirilen psikolojik değerlendirme hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Adli psikolojiye ilişkin temel hukuk kavramlarını ve süreçlerini değerlendirebilecekler.
  2) Şiddet döngüsünü disiplinlerarası bir yaklaşımla ele alabileceklerdir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Adli psikoloji nedir? Adli bilimler ve psikoloji arasındaki ilişki nedir?
2) Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri
3) Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi, adli sistemde psikolojik değerlendirme
4) Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar, risk altındaki gruplar
5) Aile içi şiddet ve şiddet döngüsü; bireysel ve toplumsal önlem mekanizmaları
6) Kadına yönelik şiddet; bireysel ve toplumsal sonuçları; önleme çalışmaları
7) Sanal şiddet (siber zorbalık, siber agresyon) ve cezai işlemler; ulusal ve uluslararası adli sistemdeki yeri
8) Ara dönem değerlendirme
9) Flört (partner) şiddeti ve şiddet türleri; bireysel ve toplumsal önlem mekanizmaları
10) Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi; adli psikolojik değerlendirme
11) Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi; adli psikolojik değerlendirme ve raporlama
12) Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon
13) Anti-sosyal kişilik bozukluğu nedir? Suça eğilim tabloları nelerdir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller
14) Suç ve suçlu profillendirme
15) Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog; aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog; aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog
16) Final değerlendirme
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: *The American Journal of Forensic Psychology
*Aydınay-Satan, A., Ermağan-Çağlar, E., Türk-Kurtca, T. (Eds) (2021). Cinsel istismar vakalarında adli süreç ve güncel yaklaşımlar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Psikolojik sorunların belirtilerini, gelişiminden ve sürmesinden sorumlu faktörleri tanıyabilme
2) Psikolojik sorunlarda tedavi planını literatürde bulunan bilimsel veriler ve danışanın kültürel özelliklerini göz önüne alarak oluşturabilme
3) Klinik değerlendirme, vaka formülasyonu oluşturma, uygun terapi yöntemleri seçme ve uygulama sırasında bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımını esas alır
4) Klinik uygulamaları değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili karar alabilme
5) Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına yansıtabilme
6) Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlarla işbirliği yapabilme
7) Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakim olma
8) Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürürken mesleki etik ilkelerini dikkate alma
9) Klinik çalışmalarında en etkili sonuca ulaşmada gereken bilgi ve görüşü kazanmak için kaynaklara ya da süpervizöre ihtiyacı olduğunun farkına varabilme
10) Araştırma sorusu üretme ve desen tasarlayarak araştırma yürütme temel becerisi geliştirebilme

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 40 40
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 97
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 30 30
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 60
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 157
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6