ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Klinik Psikoloji TezliSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313METOS-KLP0162 Klinik Adli Psikoloji 1 Bahar 3 0 3 6
Dersin Türü: Seçmeli Ders IV
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Doçent Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; bir araştırma ve uygulama alanı olarak adli psikolojinin tanıtılması, psikiyatrik hastalıklarla suç ilişkisinin kurulması, suç ve ceza kapsamında psikolojik değerlendirmeninin öneminin anlaşılması, bireysel ve toplumsal sistem bağlamında psikoloji ve hukuki haklar arasındaki ilişkinin nasıl düzenlediğinin anlaşılması ve psikologların resmi kurumlarındaki görevlerinin tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında adli psikoloji nedir, adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri, Türk Hukuk sisteminin yapısı ve psikoloji ve adli bilimler arasındaki ortak bilimsel dil; çocuk istismarı ve ihmali, aile içi şiddet, flört şiddeti, toplumsal bağlamda şiddet döngüsü, bağımlılık, psikiyatrik hastalıklar ve suçla ilişkisi, suça eğilim; adli vakalarda psikolojik değerlendirme,
ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi; Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog,Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog,Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog konularını içermektedir.


Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler adli süreçte değerlendirilen akıl hastalıklarının hangileri olduğunu ve bunların adli olaylarda nasıl ele alındığnı değerlendirebilecekler.
  2) Öğrenciler suç ve ceza olgularını psikoloji çerçevesinde ele alabileceklerdir.
  3) Adli sistem kapsamında gerçekleştirilen psikolojik değerlendirme hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Adli psikolojiye ilişkin temel hukuk kavramlarını ve süreçlerini değerlendirebilecekler.
  2) Şiddet döngüsünü disiplinlerarası bir yaklaşımla ele alabileceklerdir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Adli psikoloji nedir? Adli bilimler ve psikoloji arasındaki ilişki nedir?
2) Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri
3) Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi, adli sistemde psikolojik değerlendirme
4) Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar, risk altındaki gruplar
5) Aile içi şiddet ve şiddet döngüsü; bireysel ve toplumsal önlem mekanizmaları
6) Kadına yönelik şiddet; bireysel ve toplumsal sonuçları; önleme çalışmaları
7) Sanal şiddet (siber zorbalık, siber agresyon) ve cezai işlemler; ulusal ve uluslararası adli sistemdeki yeri
8) Ara dönem değerlendirme
9) Flört (partner) şiddeti ve şiddet türleri; bireysel ve toplumsal önlem mekanizmaları
10) Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi; adli psikolojik değerlendirme
11) Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi; adli psikolojik değerlendirme ve raporlama
12) Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon
13) Anti-sosyal kişilik bozukluğu nedir? Suça eğilim tabloları nelerdir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller
14) Suç ve suçlu profillendirme
15) Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog; aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog; aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog
16) Final değerlendirme
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: *The American Journal of Forensic Psychology
*Aydınay-Satan, A., Ermağan-Çağlar, E., Türk-Kurtca, T. (Eds) (2021). Cinsel istismar vakalarında adli süreç ve güncel yaklaşımlar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5 KPÖÇ 6 KPÖÇ 7
1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 1 2 3 1 2 3 4 2 6 1 2
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Bilimsel kanıt temelli klinik vaka çözümleme ve tedavi edici uygulama yaklaşımlarını uzmanlık derecesinde açıklar.
2) Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürme becerisine sahiptir.
3) Alandaki bilimsel gelişmeleri değerlendirme, araştırma soruları üretme, araştırma metodolojisi temel bilgisiyle desen tasarlama becerileri kullanır.
4) Klinik Psikoloji alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yollarıyla paylaşır.
5) Klinik alanındaki akademik bilgi ve becerilerini (klinik görüşme ve değerlendirme yürütme, vaka formülasyonu geliştirme, terapi yöntemlerini belirleyerek tedavi planı oluşturma, psikolojik bir krize müdahele etme vb.) bilimsel, etik, kültürel ve toplumsal değerleri temel alarak geliştirir.
6) Öğrenmenin üniversite eğitim süreci ile sınırlı kalmayacağını kavrar, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
7) Klinik çalışmalarında karşılaştığı farklı durumlarda inisiyatif alır, uygular, sorunları kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. Gerekirse süpervizyona başvurur.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 40 40
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 97
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 30 30
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 60
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 157
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6