Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; bir araştırma ve uygulama alanı olarak adli psikolojinin tanıtılması, psikiyatrik hastalıklarla suç ilişkisinin kurulması, suç ve ceza kapsamında psikolojik değerlendirmeninin öneminin anlaşılması, bireysel ve toplumsal sistem bağlamında psikoloji ve hukuki haklar arasındaki ilişkinin nasıl düzenlediğinin anlaşılması ve psikologların resmi kurumlarındaki görevlerinin tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders kapsamında adli psikoloji nedir, adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri, Türk Hukuk sisteminin yapısı ve psikoloji ve adli bilimler arasındaki ortak bilimsel dil; çocuk istismarı ve ihmali, aile içi şiddet, flört şiddeti, toplumsal bağlamda şiddet döngüsü, bağımlılık, psikiyatrik hastalıklar ve suçla ilişkisi, suça eğilim; adli vakalarda psikolojik değerlendirme,
ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi; Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog,Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog,Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog konularını içermektedir.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler adli süreçte değerlendirilen akıl hastalıklarının hangileri olduğunu ve bunların adli olaylarda nasıl ele alındığnı değerlendirebilecekler.
|
2) Öğrenciler suç ve ceza olgularını psikoloji çerçevesinde ele alabileceklerdir.
|
3) Adli sistem kapsamında gerçekleştirilen psikolojik değerlendirme hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Adli psikolojiye ilişkin temel hukuk kavramlarını ve süreçlerini değerlendirebilecekler.
|
2) Şiddet döngüsünü disiplinlerarası bir yaklaşımla ele alabileceklerdir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Adli psikoloji nedir? Adli bilimler ve psikoloji arasındaki ilişki nedir? |
|
|
2) |
Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri |
|
|
3) |
Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi, adli sistemde psikolojik değerlendirme |
|
|
4) |
Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar, risk altındaki gruplar |
|
|
5) |
Aile içi şiddet ve şiddet döngüsü; bireysel ve toplumsal önlem mekanizmaları |
|
|
6) |
Kadına yönelik şiddet; bireysel ve toplumsal sonuçları; önleme çalışmaları |
|
|
7) |
Sanal şiddet (siber zorbalık, siber agresyon) ve cezai işlemler; ulusal ve uluslararası adli sistemdeki yeri |
|
|
8) |
Ara dönem değerlendirme |
|
|
9) |
Flört (partner) şiddeti ve şiddet türleri; bireysel ve toplumsal önlem mekanizmaları |
|
|
10) |
Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi; adli psikolojik değerlendirme |
|
|
11) |
Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi; adli psikolojik değerlendirme ve raporlama |
|
|
12) |
Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon |
|
|
13) |
Anti-sosyal kişilik bozukluğu nedir? Suça eğilim tabloları nelerdir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller |
|
|
14) |
Suç ve suçlu profillendirme |
|
|
15) |
Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog; aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog; aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog |
|
|
16) |
Final değerlendirme |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Psikolojik sorunların belirtilerini, gelişiminden ve sürmesinden sorumlu faktörleri tanıyabilme |
|
2) |
Psikolojik sorunlarda tedavi planını literatürde bulunan bilimsel veriler ve danışanın kültürel özelliklerini göz önüne alarak oluşturabilme |
|
3) |
Klinik değerlendirme, vaka formülasyonu oluşturma, uygun terapi yöntemleri seçme ve uygulama sırasında bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımını esas alır |
|
4) |
Klinik uygulamaları değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili karar alabilme |
|
5) |
Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına yansıtabilme |
|
6) |
Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlarla işbirliği yapabilme |
|
7) |
Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakim olma |
|
8) |
Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürürken mesleki etik ilkelerini dikkate alma |
|
9) |
Klinik çalışmalarında en etkili sonuca ulaşmada gereken bilgi ve görüşü kazanmak için kaynaklara ya da süpervizöre ihtiyacı olduğunun farkına varabilme |
|
10) |
Araştırma sorusu üretme ve desen tasarlayarak araştırma yürütme temel becerisi geliştirebilme |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
1 |
40 |
40 |
Sunum / Seminer |
1 |
5 |
5 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
97 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
30 |
30 |
Ara Sınavlar |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
30 |
30 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
60 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
157 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |