Dersin Amacı: |
It is aimed that students acquire knowledge about the life-long development approach, basic concepts and theories of developmental psychology, research methods, developmental periods and fields. It is aimed to evaluate human development by taking into account the interactions between physical, cognitive and socio-emotional development areas and the effects of previous life periods on later periods. This first semester of the lifelong developmental psychology course, which is a two-semester course, examines physical, cognitive, socio-emotional, and moral development from conception to middle childhood.
|
Dersin İçeriği: |
Öğrencilerin yaşam boyu gelişim yaklaşımı, gelişim psikolojisinin temel kavramları ve kuramları, araştırma yöntemleri, gelişim dönemleri ve alanları ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve önceki yaşam dönemlerinin sonraki dönemlere etkilerini dikkate alarak insan gelişimini değerlendirmeleri amaçlanmaktadır. İki dönemlik bir ders olan yaşam boyu gelişim psikolojisi dersinin bu ilk döneminde, döllenmeden orta çocukluğa kadar süreçteki fiziksel, bilişsel, sosyo-duygusal, ve ahlaki gelişim incelenir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Gelişim psikolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını, gelişim dönemlerini ve alanlarını tanımlar.
|
2) Çocukluk dönemindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
|
3) Gelişimin biyolojik temellerini ve sosyal çevrenin gelişime etkilerini açıklar. Kalıtım-çevre tartışmasını açıklayabilir.
|
4) Psikolojik değerlendirmelerinde sosyal bağlamın özelliklerini dikkate alır.
|
5) Gelişim psikolojisi alanında kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Akademik ve klinik çalışmalarında bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini yaşam boyu bakış açısı ile ele alır.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çocuk gelişimi alanında yapılan bilimsel araştırmaları takip eder.
|
2) Ekip çalışmalarında araştırmanın her aşamasına katkıda bulunur, bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
|
3) Çocuk gelişimini; farklı gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve çocukluk döneminin diğer yaşam dönemleri ile ilişkisini dikkate alarak değerlendirir.
|
4) Mesleki çalışmalarında çocuklar ile onların bilişsel ve sosyal becerilerine uygun olarak iletişim kurar.
|
5) Psikoloji alanındaki klinik ve akademik çalışmalarını çocukların fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim ihtiyaçlarına göre şekillendirir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders ile ilgili bilgilendirme, Gelişimde Yaşam Boyu Bakış Açısı |
|
|
2) |
Gelişim Psikolojisi Kuramları (İnsan gelişimiyle ilgili temel kuramlar) |
|
|
3) |
Gelişim Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri ( Yaşam boyu gelişim araştırmalarının veri toplama yöntemleri, araştırma desenleri, etiğe uygunluğu) |
|
|
4) |
Gelişimin Biyolojik Temelleri (evrimsel bakış açısı, insan gelişiminde genetik ilkeler, üreme ile ilgili güçlükler, gelişimde kalıtım ve çevre etkileşimi) |
|
|
5) |
Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum, doğum öncesi gelişim evreleri, doğum öncesi gelişimde teratoloji, doğum sürecinde yenidoğanın değerlendirilmesi, doğum sonrası dönemde fiziksel, duygusal, psikolojik uyum ve bağ kurma. |
|
|
6) |
Bebeklikte Fiziksel ve Bilişsel Gelişim, ince motor, kalın-büyük motor becerileri, refleksler, bebeğin algı ve duyu gelişim özellikleri. |
|
|
7) |
Bebeklikte Bilişsel Gelişim, Piaget'nin bebek gelişim kuramı, bebeklerin öğrenme psikolojisi, bebeği gelişim ve zekasının yordanmasında kullanılanılan ölçme araçları tartışması, dilin doğası ve bebeklik dönemindeki gelişim aşamaları. |
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Bebeklikte sosyoduygusal gelişim, kişilik ve duygusal gelişim, bağlanma ve gelişimi, bağlanma kuramı ve stilleri, sosyal bağlamların gelişim üzerindeki etkisi |
|
|
10) |
Erken çocuklukta fiziksel ve bilişsel gelişim, erken çocuklukta gerçekleşen beden büyümesi, motor gelişim, uyku, beslenme ve egzersiz, erken çocukluktaki bilişsel değişimleri Piaget'nin işlem öncesi evresi, Vygotsky'nin kuramı ve bilgi işlem süreci görüşleri, erken çocuklukta dil gelişimi, erken çocuklukta eğitim. |
|
|
11) |
Erken çocuklukta sosyo-duygusal gelişim, benlik, duygusal, ahlaki ve cinsiyet gelişim, ebeveyn tutumlarının erken çocukluk gelişimine etkisi, kardeş ilişkilerinin sosyo-duygusal gelişime etkisi, akran ilişkilerinin sosyal beceriye katkısı, erken çocuklukta oyunun önemi, televizyon ve teknolojik aygıtların gelişime etkisi |
|
|
12) |
Erken çocuklukta sosyo-duygusal gelişim-2, pozitif disiplin, çocuğa yönelik ihmal, istismar, |
|
|
13) |
Orta ve geç çocuklukta fiziksel ve bilişsel gelişim. Piaget'nin bilişsel kuramı ışığında bilişsel değişim ve gelişim, Öğrenme Güçlüğü (disleksi, disgrafi, diskalkuli), Dikkat Eksiklği Hiperaktivite Bozukluğu, Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar, Yaygın Gelişimsel Bozukluk, zeka ve zeka puanları farkının yorumlanması, zekanın uç değerleriyle ilgili belirtiler ve müdahaleler. |
|
|
14) |
Orta ve Geç Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim-2 |
|
|
15) |
Araştırma Ödevleri Sunumu |
|
|
16) |
Yarı yıl sonu sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Santrock, John, W. (2010). Life-Span Development, McGraw-Hill Companies, Inc.
|
Diğer Kaynaklar: |
Cloninger, S. C. (2000), Theories of Personality Understanding Persons, (Third Edition), New Jersey, Prentice-Hall, Inc.
Gander, M.J., Gardiner, H.W. (2010). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Çev. A. Dönmez, B. Onur, N. Çelen). İstanbul: İmge Kitabevi.
Miller, P.H. (2008). Gelişim Psikolojisi Kuramları. (Çev. Z. Gültekin, Yayına Hazırlayan: B. Onur) Ankara, İmge Kitabevi.
Onur, B. (2011). Gelişim Psikolojisi, Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. (9. Baskı). İstanbul: İmge Kitabevi.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
5 |
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
5 |
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
4 |
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
5 |
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
3 |
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
5 |
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
5 |
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
5 |
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
5 |
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
4 |
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
5 |
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
5 |
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
5 |
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
|
|