Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler, psikoloji biliminin tarihini detaylı olarak öğrenirler.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler, öğrenecekleri psikoloji tarihindeki farklı ekolleri, farklı kaynaklar (film, resim, kitap, müzik, vs.) kullanarak, değerlendirme becerisi kazanacaklardır.
|
2) Seyredecekleri filmler ve okuyacakları kitaplarla, psikoloji tarihine yönelik eleştirel bakış açısı kazanacaklardır.
|
3) Psikoloji tarihindeki tüm ekolleri çalışma fırsatı bulurlar.
|
4) Birçok psikoloji akımını öğrenme ve bireysel çalışma olanağı bulacaklardır.
|
5) Psikoloji Tarihi temelinde, yaşadıkları çevreyi ve dönemi, Zeitgeist açısından değerlendirebileceklerdir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders tanıtımı ve değerlendirmeler hakkında bilgilerle ders içeriğinin açıklanması
Dersin müfredattaki öneminin ve diğer derslerle etkileşiminin vurgulanması
1. Psikoloji tarihini incelemenin ve okumanın önemi
1.1. Tarih yazıcılığı: Tarih yazımında bilimsel yöntem ve tarihsel verilerin incelenmesini etkileyen faktörler
1.2. Çevresel güçlerin psikolojiye etkisi (Savaşlar, ekonomik değişimler ve önyargılar/ayrımcılık)
1.3. Psikolojide bilimsel tarih görüşleri |
|
|
2) |
2. Psikoloji üzerindeki felsefi etkiler
2.1. Antik Yunan filozoflarının ruh-beden ilişkisi ve çağrışımlarına ilişkin görüşleri
2.2. Ortaçağ İslam filozoflarının görüşleri ve deneysel yaklaşım içeren eserleri
2.3. Modern psikolojinin gelişiminde felsefi etkiler: 17. yüzyıl Avrupa'sında düşünce iklimi, mekanik ruh kavramı
2.4. Rene Descartes'ın ruh-beden etkileşimi ve organizmanın işlevi hakkındaki görüşleri
2.5. Yeni psikolojinin felsefi temelleri: pozitivizm, materyalizm ve ampirizm
2.6. John Locke, George Berkeley, David Hume, David Hartley, James Mill, John Stuart Mill'in Düşünceleri |
|
|
3) |
3. Psikoloji üzerindeki fizyolojik etkiler
3.1. gözlemcinin önemi
3.2. Fizyolojideki ilk gelişmeler (Johannes Müller, Marshall Hall, Pierre Flourens, Franz Joseph Gall, Paul Broca, Santiago Ramony y Cajal)
3.3. Deneysel psikolojinin başlangıcı
3.4. Hermann von Helmholtz, Ernst Weber, Gustav Theodor Fechner'in çalışmaları ve psikolojinin gelişimine katkıları |
|
|
4) |
4. Modern psikolojinin kurulması
4.1. Wilhelm Wundt'un hayatı ve eseri
4.2. Alman psikolojisindeki diğer gelişmeler
4.3. Hermann Ebbinghaus'un öğrenme ve hafıza üzerine çalışması
4.4. Georg Elias Müller, Franz Brentano, Carl Stumpf, Oswald Külpe
4.5 Yapısalcılık: Titchener'in sistemi, psikolojiye katkıları ve yapısalcılık eleştirileri |
|
|
5) |
5. İşlevselcilik: İlk etkiler
5.1. Charles Darwin: evrim teorisi
5.2. Sir Francis Galton: bireysel farklılıklar, zihinsel testler
5.3. Hayvan psikolojisi ve işlevselciliğin gelişimi |
|
|
6) |
6. İşlevselcilik: Kuruluşu ve Gelişimi
6.1. Herbert Spencer ve Sosyal Darwinizm
6.2. William James'in hayatı ve eseri |
|
|
7) |
7. İşlevselcilik-devamı
7.1. William James-works, bilinç ile ilgili görüşleri
7.2. Mary Whiton Calkins, Helen Bradford Thompson Wooley, Leta Stetter Hollinngworth
7.3. Chicago Okulu: John Dewey, James Rowland Angell |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
8. Uygulamalı Psikoloji: İşlevselciliğin Mirası
8.1. Stanley Salonu, James McKeen Cattel
8.2. Psikolojik testler
8.3. Endüstriyel psikoloji, adli psikoloji, klinik psikoloji |
|
|
10) |
9. Davranışçılık: İlk etkiler
9.1. Hayvan psikolojisinin etkileri
9.2. Edward Lee Thorndike (bulmaca kutuları)
9.3. Ivan Pavlov (koşullu refleks) |
|
|
11) |
10. Davranışçılık: başlangıç
10.1. John B Watson ve davranışçılık ilkeleri
10.2. Davranışçılığın konusu, yöntemleri ve ilk deneyleri |
|
|
12) |
11. Yeni Davranışçılık
11.1. Tolman, Guthrie ve Hull
11.2. Skinner (edimsel koşullama ve pekiştirme programları) |
|
|
13) |
12. Gestalt psikolojisi
12.1. Wertheimer, Koffka, Kohler
12.2. Gestalt ilkeleri |
|
|
14) |
13. Psikanaliz: Başlangıçlar
İlk etkiler
Sigmund Freud'un hayatı
Anna O Vak'ası
Serbest Çağrışım
Kendini analiz ve rüyaların yorumu |
|
|
15) |
14. Konuların gözden geçirilmesi |
|
|
16) |
Final sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
4 |
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
4 |
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
|
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
|
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
|
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
3 |
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
|
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
|
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
3 |
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
|
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
|
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
|
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
|
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
2 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
3 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
3 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
2 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
3 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
|
|