ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Psikoloji (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313TAEOZ-PSY0213 History of Psychology 2 Güz 3 0 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. AYŞEGÜL SELCEN GÜLER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Profesör Dr. AYŞEGÜL SELCEN GÜLER
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (YÖK Zorunlu)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. Öğrenciler psikolojideki önemli teorik ve metodolojik gelişmeler hakkında bağlamı dikkate alan bir tarih anlayışı geliştireceklerdir.
2. Öğrenciler olayların, tarihlerin ve isimlerin kronolojisi yerine, psikolojinin bilimsel bir disiplin haline gelmesinden önceki felsefi ve doğa bilimleriyle bağlantılı gelişmeleri öğreneceklerdir.
3. Öğrencilerin tüm teorileri ve sistemleri öğrenmek yerine, modern psikoloji üzerinde en büyük etkiye sahip olan teori ve sistemler hakkında ayrıntılı bir anlayışa sahip olmaları beklenecektir.
4. Öğrenciler, psikolojinin gelişiminde rol oynayan geçmiş ve devam eden eğilimleri ve bunların modern psikoloji üzerindeki etkilerini anlayacaklardır.
Dersin İçeriği: Bu ders, psikolojinin teorik ve ampirik kökenlerinin tarihini gözden geçirme fırsatı sunar. Antik Yunan filozoflarından günümüze önemli teoriler ve araştırma stratejileri, psikolojinin on dokuzuncu yüzyılın sonlarından itibaren ayrı bir bilim haline gelmesi vurgulanarak gözden geçirilecektir. Farklı sistematik yönelimlerin tarihini ve etkisini değerlendirmek ve karşılaştırmak için, birkaç temel teorik ve metodolojik soruyu içeren bir tarihsel analiz çerçevesi kullanılacaktır. Bu çerçeve teori, metodoloji ve bağlam/koşullara odaklanacaktır.

Derse Özgü Kurallar

Bu dersten en iyi şekilde yararlanmak ve başarılı olmak için; her hafta için ders materyali biriktirmeden çalışılmalıdır. Öğrenci derse gelmeden önce konu ile ilgili önerilen kitap ve kaynakları okumalı ve en az 2 soru sormaya hazırlanmalıdır. Dönem süresince, bir sonraki hafta için kısa araştırma konuları verilecektir. Bu konularla ilgili hazırlıklar yapılmalıdır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, psikoloji biliminin tarihini detaylı olarak öğrenirler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, öğrenecekleri psikoloji tarihindeki farklı ekolleri, farklı kaynaklar (film, resim, kitap, müzik, vs.) kullanarak, değerlendirme becerisi kazanacaklardır.
  2) Seyredecekleri filmler ve okuyacakları kitaplarla, psikoloji tarihine yönelik eleştirel bakış açısı kazanacaklardır.
  3) Psikoloji tarihindeki tüm ekolleri çalışma fırsatı bulurlar.
  4) Birçok psikoloji akımını öğrenme ve bireysel çalışma olanağı bulacaklardır.
  5) Psikoloji Tarihi temelinde, yaşadıkları çevreyi ve dönemi, Zeitgeist açısından değerlendirebileceklerdir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders tanıtımı ve değerlendirmeler hakkında bilgilerle ders içeriğinin açıklanması Dersin müfredattaki öneminin ve diğer derslerle etkileşiminin vurgulanması 1. Psikoloji tarihini incelemenin ve okumanın önemi 1.1. Tarih yazıcılığı: Tarih yazımında bilimsel yöntem ve tarihsel verilerin incelenmesini etkileyen faktörler 1.2. Çevresel güçlerin psikolojiye etkisi (Savaşlar, ekonomik değişimler ve önyargılar/ayrımcılık) 1.3. Psikolojide bilimsel tarih görüşleri
2) 2. Psikoloji üzerindeki felsefi etkiler 2.1. Antik Yunan filozoflarının ruh-beden ilişkisi ve çağrışımlarına ilişkin görüşleri 2.2. Ortaçağ İslam filozoflarının görüşleri ve deneysel yaklaşım içeren eserleri 2.3. Modern psikolojinin gelişiminde felsefi etkiler: 17. yüzyıl Avrupa'sında düşünce iklimi, mekanik ruh kavramı 2.4. Rene Descartes'ın ruh-beden etkileşimi ve organizmanın işlevi hakkındaki görüşleri 2.5. Yeni psikolojinin felsefi temelleri: pozitivizm, materyalizm ve ampirizm 2.6. John Locke, George Berkeley, David Hume, David Hartley, James Mill, John Stuart Mill'in Düşünceleri
3) 3. Psikoloji üzerindeki fizyolojik etkiler 3.1. gözlemcinin önemi 3.2. Fizyolojideki ilk gelişmeler (Johannes Müller, Marshall Hall, Pierre Flourens, Franz Joseph Gall, Paul Broca, Santiago Ramony y Cajal) 3.3. Deneysel psikolojinin başlangıcı 3.4. Hermann von Helmholtz, Ernst Weber, Gustav Theodor Fechner'in çalışmaları ve psikolojinin gelişimine katkıları
4) 4. Modern psikolojinin kurulması 4.1. Wilhelm Wundt'un hayatı ve eseri 4.2. Alman psikolojisindeki diğer gelişmeler 4.3. Hermann Ebbinghaus'un öğrenme ve hafıza üzerine çalışması 4.4. Georg Elias Müller, Franz Brentano, Carl Stumpf, Oswald Külpe 4.5 Yapısalcılık: Titchener'in sistemi, psikolojiye katkıları ve yapısalcılık eleştirileri
5) 5. İşlevselcilik: İlk etkiler 5.1. Charles Darwin: evrim teorisi 5.2. Sir Francis Galton: bireysel farklılıklar, zihinsel testler 5.3. Hayvan psikolojisi ve işlevselciliğin gelişimi
6) 6. İşlevselcilik: Kuruluşu ve Gelişimi 6.1. Herbert Spencer ve Sosyal Darwinizm 6.2. William James'in hayatı ve eseri
7) 7. İşlevselcilik-devamı 7.1. William James-works, bilinç ile ilgili görüşleri 7.2. Mary Whiton Calkins, Helen Bradford Thompson Wooley, Leta Stetter Hollinngworth 7.3. Chicago Okulu: John Dewey, James Rowland Angell
8) Ara Sınav
9) 8. Uygulamalı Psikoloji: İşlevselciliğin Mirası 8.1. Stanley Salonu, James McKeen Cattel 8.2. Psikolojik testler 8.3. Endüstriyel psikoloji, adli psikoloji, klinik psikoloji
10) 9. Davranışçılık: İlk etkiler 9.1. Hayvan psikolojisinin etkileri 9.2. Edward Lee Thorndike (bulmaca kutuları) 9.3. Ivan Pavlov (koşullu refleks)
11) 10. Davranışçılık: başlangıç 10.1. John B Watson ve davranışçılık ilkeleri 10.2. Davranışçılığın konusu, yöntemleri ve ilk deneyleri
12) 11. Yeni Davranışçılık 11.1. Tolman, Guthrie ve Hull 11.2. Skinner (edimsel koşullama ve pekiştirme programları)
13) 12. Gestalt psikolojisi 12.1. Wertheimer, Koffka, Kohler 12.2. Gestalt ilkeleri
14) 13. Psikanaliz: Başlangıçlar İlk etkiler Sigmund Freud'un hayatı Anna O Vak'ası Serbest Çağrışım Kendini analiz ve rüyaların yorumu
15) 14. Konuların gözden geçirilmesi
16) Final sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Notes containing lecture slides will be shared with students.
2. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2015). A history of modern psychology (11th ed.). CENGAGE Learning Custom Publishing.
3. Hergenhahn, B. R & Henley, T. B.(2014). An Introduction to the Hitory of Psychology (Seventh Edition). Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning
4. Freedheim, D. K. & Weiner, I. B. (2003). Handbook of Psychology: Volume 1, History of Psychology. New Jersey: John Wiley & Sons.
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. 4
2) Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. 3
3) Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 56
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 56
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 112
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4