Dersin Amacı: |
Öğrencilerin ergenlik dönemindeki, genç, orta ve ileri yetişkinlik dönemlerindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özellikleri ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. İnsan gelişimini yaşam boyu gelişim yaklaşımı ile değerlendirmeleri, çocukluk döneminin ergenlik ve yetişkinlik dönemlerine etkilerini anlamaları, gelişimin sadece olumlu süreçleri değil kayıpları da içerdiğine ilişkin farkındalık geliştirmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Öğrencilerin yaşam boyu gelişim yaklaşımı, gelişim psikolojisinin temel kavramları ve kuramları, araştırma yöntemleri, gelişim dönemleri ve alanları ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve önceki yaşam dönemlerinin sonraki dönemlere etkilerini dikkate alarak insan gelişimini değerlendirmeleri amaçlanmaktadır. İki dönemlik bir ders olan yaşam boyu gelişim psikolojisi dersinin ikinci döneminde ergenlikten ileri yetişkinliğe ve ölüme kadar süreçteki fiziksel, bilişsel, ruhsal, sosyo-duygusal, ve ahlaki gelişim incelenir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
|
2) Yetişkinlik kuramlarını, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki gelişim görevlerini ve uyum sorunlarını açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Akademik ve klinik çalışmalarında bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini yaşam boyu bakış açısı ile ele alır.
|
2) Psikolojik değerlendirmelerinde ergenlik ve yetişkinlik dönemlerinin gelişimsel özelliklerini dikkate alır.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ders kapsamında yapılan çalışmalarda bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
|
2) Ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki gelişim ile ilgili yapılan bilimsel araştırmaları takip eder.
|
3) Aile, iş ve eğitim hayatı gibi farklı yaşam alanları ile ilişkili gelişim süreçleri, uyum sorunları, psikolojik ve sosyal değişkenler ile ilgili bilgi sahibidir.
|
4) Bireyin gelişimini değerlendirirken farklı gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve farklı gelişim dönemleri arasındaki ilişkileri dikkate alır.
|
5) Ergenler ve yetişkinler ile yaptığı mesleki çalışmalarını yaş grubunun psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarına uygun olarak şekillendirir.
|
6) Psikoloji uygulamalarında ergenler ve yetişkinler ile fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerine uygun şekilde iletişim kurar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders ile İlgili Bilgilendirme, Ergenliğin ve Yetişkinliğin Özellikleri |
|
|
2) |
Ergenlikte Fiziksel Gelişim, cinsel olgunlaşma, ergen beynindeki değişimler, ergenlikteki kız ve erkeklerde görülen anoreksiya nevroza ve bulimia nevroza, bilişsel gelişim, zihin kuramı yetisinin gelişimi,
|
|
|
3) |
Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim I. Benlik, kimlik ve manevi gelişim, özerklik ve bağlanma ilişkileri, ebeveyn-ergen çatışması ve müdahaleler, akran, flört ve romantik ilişkiler.
|
|
|
4) |
Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim 2. Çocuk ve genç suçluluğu, depresyon ve intihar, müdahale programları, ebeveyn-ergen çatışması
|
|
|
5) |
Genç Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim . Lise eğitiminden yüksek öğretime geçiş, Piaget'nin bilişsel gelişime yönelik görüşü, kariyer ve iş yaşamının boyutları, meslek seçimi
|
|
|
6) |
Genç Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim 2 |
|
|
7) |
Genç yetişkinlik döneminde sosyo-duygusal gelişim 1. |
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Genç Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim II |
|
|
10) |
Orta Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim 1. Sağlık ve hastalık, cinsellik, hormonal değişiklikler. |
|
|
11) |
Orta Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim-2. Bilgi işleme hızı, bellek, uzmanlık, kariyer, iş ve boş zaman, hayatın anlamı |
|
|
12) |
İleri Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim. Yaşlanmayı açıklayan biyolojik kuramlar, duyusal gelişim, bağışıklık sistemi, yaşlanan beyin, tedavi yaklaşımları. |
|
|
12) |
Orta Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim |
|
|
13) |
İleri Yetişkinlik Döneminde Sosyoduygusal Gelişim |
|
|
14) |
Araştırma ödevleri sunumu |
|
|
15) |
Ölüm, Ölmek ve Yas. Ölüm evreleri, algılanan kontrol ve inkar. Yas, uzamış yas, yas ile başa çıkma, |
|
|
16) |
Yarı yıl sonu sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Santrock, John, W. (2010). Life-Span Development, McGraw-Hill Companies, Inc.
|
Diğer Kaynaklar: |
Cloninger, S. C. (2000), Theories of Personality Understanding Persons, (Third Edition), New Jersey, Prentice-Hall, Inc.
Gander, M.J., Gardiner, H.W. (2010). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Çev. A. Dönmez, B. Onur, N. Çelen). İstanbul: İmge Kitabevi.
Miller, P.H. (2008). Gelişim Psikolojisi Kuramları. (Çev. Z. Gültekin, Yayına Hazırlayan: B. Onur) Ankara, İmge Kitabevi.
Onur, B. (2011). Gelişim Psikolojisi, Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. (9. Baskı). İstanbul: İmge Kitabevi.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
5 |
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
5 |
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
4 |
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
5 |
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
5 |
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
5 |
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
5 |
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
5 |
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
4 |
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
5 |
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
4 |
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
4 |
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
5 |
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
4 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
|
|