ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Psikoloji (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313TAEOZ-PSY0124 Life-Span Development II 2 Bahar 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60313TAEOZ-PSY0083 - Life-Span Development I
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EDA YILMAZER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi EDA YILMAZER
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin ergenlik dönemindeki, genç, orta ve ileri yetişkinlik dönemlerindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özellikleri ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. İnsan gelişimini yaşam boyu gelişim yaklaşımı ile değerlendirmeleri, çocukluk döneminin ergenlik ve yetişkinlik dönemlerine etkilerini anlamaları, gelişimin sadece olumlu süreçleri değil kayıpları da içerdiğine ilişkin farkındalık geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Öğrencilerin yaşam boyu gelişim yaklaşımı, gelişim psikolojisinin temel kavramları ve kuramları, araştırma yöntemleri, gelişim dönemleri ve alanları ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve önceki yaşam dönemlerinin sonraki dönemlere etkilerini dikkate alarak insan gelişimini değerlendirmeleri amaçlanmaktadır. İki dönemlik bir ders olan yaşam boyu gelişim psikolojisi dersinin ikinci döneminde ergenlikten ileri yetişkinliğe ve ölüme kadar süreçteki fiziksel, bilişsel, ruhsal, sosyo-duygusal, ve ahlaki gelişim incelenir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
  2) Yetişkinlik kuramlarını, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki gelişim görevlerini ve uyum sorunlarını açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Akademik ve klinik çalışmalarında bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini yaşam boyu bakış açısı ile ele alır.
  2) Psikolojik değerlendirmelerinde ergenlik ve yetişkinlik dönemlerinin gelişimsel özelliklerini dikkate alır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ders kapsamında yapılan çalışmalarda bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
  2) Ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki gelişim ile ilgili yapılan bilimsel araştırmaları takip eder.
  3) Aile, iş ve eğitim hayatı gibi farklı yaşam alanları ile ilişkili gelişim süreçleri, uyum sorunları, psikolojik ve sosyal değişkenler ile ilgili bilgi sahibidir.
  4) Bireyin gelişimini değerlendirirken farklı gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve farklı gelişim dönemleri arasındaki ilişkileri dikkate alır.
  5) Ergenler ve yetişkinler ile yaptığı mesleki çalışmalarını yaş grubunun psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarına uygun olarak şekillendirir.
  6) Psikoloji uygulamalarında ergenler ve yetişkinler ile fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerine uygun şekilde iletişim kurar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders ile İlgili Bilgilendirme, Ergenliğin ve Yetişkinliğin Özellikleri
2) Ergenlikte Fiziksel Gelişim, cinsel olgunlaşma, ergen beynindeki değişimler, ergenlikteki kız ve erkeklerde görülen anoreksiya nevroza ve bulimia nevroza, bilişsel gelişim, zihin kuramı yetisinin gelişimi,
3) Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim I. Benlik, kimlik ve manevi gelişim, özerklik ve bağlanma ilişkileri, ebeveyn-ergen çatışması ve müdahaleler, akran, flört ve romantik ilişkiler.
4) Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim 2. Çocuk ve genç suçluluğu, depresyon ve intihar, müdahale programları, ebeveyn-ergen çatışması
5) Genç Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim . Lise eğitiminden yüksek öğretime geçiş, Piaget'nin bilişsel gelişime yönelik görüşü, kariyer ve iş yaşamının boyutları, meslek seçimi
6) Genç Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim 2
7) Genç yetişkinlik döneminde sosyo-duygusal gelişim 1.
8) Vize
9) Genç Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim II
10) Orta Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim 1. Sağlık ve hastalık, cinsellik, hormonal değişiklikler.
11) Orta Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim-2. Bilgi işleme hızı, bellek, uzmanlık, kariyer, iş ve boş zaman, hayatın anlamı
12) İleri Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim. Yaşlanmayı açıklayan biyolojik kuramlar, duyusal gelişim, bağışıklık sistemi, yaşlanan beyin, tedavi yaklaşımları.
12) Orta Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim
13) İleri Yetişkinlik Döneminde Sosyoduygusal Gelişim
14) Araştırma ödevleri sunumu
15) Ölüm, Ölmek ve Yas. Ölüm evreleri, algılanan kontrol ve inkar. Yas, uzamış yas, yas ile başa çıkma,
16) Yarı yıl sonu sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Santrock, John, W. (2010). Life-Span Development, McGraw-Hill Companies, Inc.
Diğer Kaynaklar: Cloninger, S. C. (2000), Theories of Personality Understanding Persons, (Third Edition), New Jersey, Prentice-Hall, Inc.
Gander, M.J., Gardiner, H.W. (2010). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Çev. A. Dönmez, B. Onur, N. Çelen). İstanbul: İmge Kitabevi.
Miller, P.H. (2008). Gelişim Psikolojisi Kuramları. (Çev. Z. Gültekin, Yayına Hazırlayan: B. Onur) Ankara, İmge Kitabevi.
Onur, B. (2011). Gelişim Psikolojisi, Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. (9. Baskı). İstanbul: İmge Kitabevi.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. 5
2) Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. 5
3) Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. 4
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 9 36
Ara Sınavlar 8 16
Yarıyıl Sonu Sınavı 9 27
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 79
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 121
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6