DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOS-RTS0187 | Stüdyo Fotoğrafçılığı | 4 | Güz | 1 | 2 | 2 | 4 |
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi Dr. DEFNE SESİN OKAY FIRAT |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: | |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Fotoğrafın dışarda kullanımı kadar farklı iç mekanlarda, yapay ışık altında örneğin stüdyoda kullanımı da büyük özen, dikkat ve bilgi gerektirir. Belli bir teknik donanım ve uygun ekipmanlarla stüdyoda fotoğraf çekmekle fotoğrafçı, kontrolü elinde tutar. Tam da bu nedenle yukarıda cümlede geçen özenli olma hali, ayrı bir önem taşır. Kompozisyonu oluşturmak, ürün ile kurduğu iletişimin tanımlanabilmesinde yapay ışık kullanımı, fotoğrafını çekeceği konuya, nesneye uygun ekipman seçimi, uygun ışık kullanımı, aydınlatma koşullarını oluşturmak gibi önemli unsurlar söz konusudur. Öğrenciler stüdyo içerisinde bireysel çalışma yapacakları gibi, bir her biri bu esnada izleyici ve yardımcı birer göz olarak orada bulunacaklar. Gerektiğinde fikir alışverişi yaparak ama fotoğrafı çeken kişinin çekim alanlarına müdahale etmeden çalışmalarına devam edebilmelerine yönelik çalışmalar yapılır. Stüdyo içerisinde oluşturulması gereken önemli özelliklerden biri de, konsantrasyondur. Her bir malzemenin dikkatle yerleştirilmesi, basılan yerin farkında olunması, ışık gücünün düştüğü veya yükseldiği gibi durumları gözlemleyebiliyor olmak, daimî bir farkındalık içinde olmakta yarar vardır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste fotoğrafın teorik ve uygulamalı olarak çalışma pratikleri yapılır. Makinenin doğru kullanımı, yapay ışığın kullanımı, stüdyo içerisindeki yerleşimi, kurulumu, kaldırılması, ışık-nesne ilişkisi, kompozisyon gibi konularla öğrencilerin bir başlangıç yapması sağlanır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Fotoğraf makinesi üzerindeki kavramları tanımlar.
|
||
2) Yapay ışık üzerindeki kavramları tanımlar.
|
||
3) Yapay ışığın nesne üzerindeki etkisini bilir.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Görsel bir disiplin olan fotoğrafın kendine özgü dilini, stüdyo gibi bir ortamda kontrolü elinde tutarak, konusunu arzu ettiği gibi görüntüleyebilme yetisi kazandırır.
|
||
2) Stüdyoda gerçekleştirilen çekimlerin, öğrenciye farklı disiplinlere olabilecek ilgi kazandırabilir.
|
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Fotoğrafın görsel bir dil olduğunu ve iyi kullanıldığında bir ifade ve iletişim aracı olduğunu bilir.
|
||
2) Ürün, model çekimleri üzerinde pratiği vardır.
|
||
3) Ekip içinde ve tek başına çekim yapma disiplinini öğrenir.
|
||
4) Çekim sırasında nesnelere olan yaklaşımını belirler, etik kurallara uyar.
|
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Öğrencilerle tanışma, dönem içi işlenecek konulara giriş. | ||
2) | Yerli-yabancı stüdyo fotoğrafçılardan örnek görsellerin gösterimi. Fotoğrafta ışığın önemi, ışığın geliş açıları, kullanım alanları ve amacı. Stüdyoda kullanılan fotoğraf makineleri ve lens çeşitleri. | ||
3) | Stüdyoda kullanılan malzemeler, yapay ışıklar, çeşitleri ve kullanım amaçları. Görsel örnekler ile gösterilecektir. | ||
4) | Ürün çekimine giriş. | ||
5) | Ürün çekimi. | ||
6) | Model çekimine giriş. | ||
7) | Model çekimi | ||
8) | Vize | ||
9) | Farklı ürünler üzerinde çekim çalışmaları. | ||
10) | Farklı modeller ile çekim çalışmaları. | ||
11) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (I) Öğrencilerle ürün ve model çekimleri gerçekleştirme. | ||
12) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (II) Öğrencilerle ürün ve model çekimleri gerçekleştirme. | ||
13) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (III) Öğrencilerle ürün ve model çekimleri gerçekleştirme. | ||
14) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (IV) Öğrencilerle ürün ve model çekimleri gerçekleştirme. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Ders Notları / Kitaplar: - A’dan Z’ye Fotoğraf – Özer Kanburoğlu – Say Yayınları Diğer Kaynaklar: Önerilen kaynaklar: (Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır) - Görme Biçimleri - John Berger - Metis Yayınları - O Ana Adanmış - John Berger – Metis Yayınları - Yaratma Cesareti- Rollo May – Metis Yayınları - Işık Sözcükleri – Eduardo Cadava – Metis Yayınları - Dialogue with Photography – Paul Hill & Thomas Cooper – Dewi Lewis Publishing - Fotoğraf, Zihinsel Şey.. – A. Tufan Palalı – Altıkırkbeş Yayın Web kaynaklar: Fotomuzeturkiye – Gülderen Bölük - instagram www.fotografkonusmalari.com - Ahmet Sel Filmler: The Salt of The Earth – Wim Wenders Born İnto Brothels - Ross Kauffman, Zana Briski Fur: An İmaginary Portrait of Diane Arbus – Steven Shainberg Finding Vivian Maier – Charlie Siskel, John Maloof |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ9 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | ||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 15 | 30 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 30 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 60 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 90 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |