ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Radyo,Televizyon ve SinemaSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOS-RTS0187 Stüdyo Fotoğrafçılığı 4 Güz 1 2 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi Dr. DEFNE SESİN OKAY FIRAT
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Fotoğrafın dışarda kullanımı kadar farklı iç mekanlarda, yapay ışık altında örneğin stüdyoda kullanımı da büyük özen, dikkat ve bilgi gerektirir. Belli bir teknik donanım ve uygun ekipmanlarla stüdyoda fotoğraf çekmekle fotoğrafçı, kontrolü elinde tutar. Tam da bu nedenle yukarıda cümlede geçen özenli olma hali, ayrı bir önem taşır.
Kompozisyonu oluşturmak, ürün ile kurduğu iletişimin tanımlanabilmesinde yapay ışık kullanımı, fotoğrafını çekeceği konuya, nesneye uygun ekipman seçimi, uygun ışık kullanımı, aydınlatma koşullarını oluşturmak gibi önemli unsurlar söz konusudur.
Öğrenciler stüdyo içerisinde bireysel çalışma yapacakları gibi, bir her biri bu esnada izleyici ve yardımcı birer göz olarak orada bulunacaklar. Gerektiğinde fikir alışverişi yaparak ama fotoğrafı çeken kişinin çekim alanlarına müdahale etmeden çalışmalarına devam edebilmelerine yönelik çalışmalar yapılır.
Stüdyo içerisinde oluşturulması gereken önemli özelliklerden biri de, konsantrasyondur. Her bir malzemenin dikkatle yerleştirilmesi, basılan yerin farkında olunması, ışık gücünün düştüğü veya yükseldiği gibi durumları gözlemleyebiliyor olmak, daimî bir farkındalık içinde olmakta yarar vardır.
Dersin İçeriği: Bu derste fotoğrafın teorik ve uygulamalı olarak çalışma pratikleri yapılır. Makinenin doğru kullanımı, yapay ışığın kullanımı, stüdyo içerisindeki yerleşimi, kurulumu, kaldırılması, ışık-nesne ilişkisi, kompozisyon gibi konularla öğrencilerin bir başlangıç yapması sağlanır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fotoğraf makinesi üzerindeki kavramları tanımlar.
  2) Yapay ışık üzerindeki kavramları tanımlar.
  3) Yapay ışığın nesne üzerindeki etkisini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görsel bir disiplin olan fotoğrafın kendine özgü dilini, stüdyo gibi bir ortamda kontrolü elinde tutarak, konusunu arzu ettiği gibi görüntüleyebilme yetisi kazandırır.
  2) Stüdyoda gerçekleştirilen çekimlerin, öğrenciye farklı disiplinlere olabilecek ilgi kazandırabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fotoğrafın görsel bir dil olduğunu ve iyi kullanıldığında bir ifade ve iletişim aracı olduğunu bilir.
  2) Ürün, model çekimleri üzerinde pratiği vardır.
  3) Ekip içinde ve tek başına çekim yapma disiplinini öğrenir.
  4) Çekim sırasında nesnelere olan yaklaşımını belirler, etik kurallara uyar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Öğrencilerle tanışma, dönem içi işlenecek konulara giriş.
2) Yerli-yabancı stüdyo fotoğrafçılardan örnek görsellerin gösterimi. Fotoğrafta ışığın önemi, ışığın geliş açıları, kullanım alanları ve amacı. Stüdyoda kullanılan fotoğraf makineleri ve lens çeşitleri.
3) Stüdyoda kullanılan malzemeler, yapay ışıklar, çeşitleri ve kullanım amaçları. Görsel örnekler ile gösterilecektir.
4) Ürün çekimine giriş.
5) Ürün çekimi.
6) Model çekimine giriş.
7) Model çekimi
8) Vize
9) Farklı ürünler üzerinde çekim çalışmaları.
10) Farklı modeller ile çekim çalışmaları.
11) Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (I) Öğrencilerle ürün ve model çekimleri gerçekleştirme.
12) Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (II) Öğrencilerle ürün ve model çekimleri gerçekleştirme.
13) Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (III) Öğrencilerle ürün ve model çekimleri gerçekleştirme.
14) Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (IV) Öğrencilerle ürün ve model çekimleri gerçekleştirme.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Ders Notları / Kitaplar:
- A’dan Z’ye Fotoğraf – Özer Kanburoğlu – Say Yayınları

Diğer Kaynaklar:
Önerilen kaynaklar:
(Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır)
- Görme Biçimleri - John Berger - Metis Yayınları
- O Ana Adanmış - John Berger – Metis Yayınları
- Yaratma Cesareti- Rollo May – Metis Yayınları
- Işık Sözcükleri – Eduardo Cadava – Metis Yayınları
- Dialogue with Photography – Paul Hill & Thomas Cooper – Dewi Lewis Publishing
- Fotoğraf, Zihinsel Şey.. – A. Tufan Palalı – Altıkırkbeş Yayın

Web kaynaklar:
Fotomuzeturkiye – Gülderen Bölük - instagram
www.fotografkonusmalari.com - Ahmet Sel
Filmler:
The Salt of The Earth – Wim Wenders
Born İnto Brothels - Ross Kauffman, Zana Briski
Fur: An İmaginary Portrait of Diane Arbus – Steven Shainberg
Finding Vivian Maier – Charlie Siskel, John Maloof

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarına ilişkin disiplinlerarası tarihsel ve kuramsal bilgiyi değerlendirir.
2) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teknik ve sanatsal birikimini üretim süreçlerinde sentezleyerek kullanır.
3) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri yaşama geçirir. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 15 30
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 40
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 60
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 90
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4