ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Uluslararası Ticaret (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60413MEEOZ-INT0422 International Business 1 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BURAK NEDİM AKTAŞ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi BURAK NEDİM AKTAŞ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Uluslararası İşletme dersi, hem teorik hem de pratiktir bilgiler vermektedir. Dersin genel amacı, öğrencilere iki veya daha fazla ülke arasındaki ticari işlemleri öğretirken, yerel ve uluslararası operasyon farkını anlatmak ve global bir işletmeyi genel hatları ile kavramasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, global bir işletmeyi etkileyen çevresel faktörleri, global işletmelerin yapıları ve yönetim stratejileri, ihracat-ithalat-direk yabancı yatırım kavramları, uluslararası anlaşma ve işbirlikleri, hedef pazar seçim stratejileri, global işletmelerin üretim-pazarlama-muhasebe-finans-insan kaynakları gibi fonksiyonlarını konu edinmektedir. Netice olarak, öğrencilerin uluslararası işletmeciliğin doğasını, mikro ve makro düzeyde kavrama yeteneğini artırmaktadır.

Derse Özgü Kurallar

KATILIM:
1. %30 devamsızlık kabul edilebilir düzeydir.
2. Herhangi bir resmi mazeret (sağlık raporu vb.) olmaksızın bu sınırı aşan öğrenciler devamsız sayılırlar.

VAKA (CASE) ÇALIŞMALARI:
1. Bu derste en az 2 vaka çalışması (iş dünyasından yaşanmış örnekler) yapılmaktadır.
2. Vaka çalışmasına dayalı ödevler intihal içermemelidir. İntihal ve yapay zeka kullanımını kontrol etmek için Turnitin yazılımı kullanılmaktadır.
3. Vaka çalışmasına dayalı ödevlerde yapay zeka kullanılmamalıdır. Yapay zeka kullanımını kontrol etmek için Turnitin yazılımı kullanılmaktadır.
4. Metin içi alıntı ve referans kullanımına dikkat edilir. Vaka çalışması analizinin herhangi bir kısmı başka kaynaklardan yazılmış ise, metin içi alıntı(lar) ve referans(lar) (sonunda) makalede verilmelidir. APA7 kullanılmaktdır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Yerel ve uluslararası işletme arasındaki farkları tanımlar.
  2) • Yerel ve uluslararası işletmeleri ve bunların ekonomik, sosyal, politik ve kültürel ortamlarını tanır ve ayırt eder.
  3) • Doğrudan yabancı yatırımlarda en uygun ülke seçimini öğrenir.
  4) • Uluslararası ticaret, uluslararası işbirliği ve anlaşmalar üzerindeki hükümet etkisini tanımlar.
  5) • Uluslararası ticareti teşvik etmek için kullanılan farklı ticari politika türlerini tanımlar.
  6) • Ürün ve/veya hizmete dayalı olarak çeşitli pazara giriş stratejilerini farklılaştırır.
  7) • Global işletme temel işlevlerini tanımlar.
  8) • Bir operasyonu, yerel ve uluslararası yönetmenin farklılıklarını, zorluklarını ve avantajlarını kavrar.
  9) • Küresel döviz piyasalarını tanımlar.
  10) • Uluslararası işletme yapılarını tanımlar ve yerel işletme yapılarından farkını ayırt eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) • Uluslararası işletme neden öğrenilmeli? • Küreselleşme ve uluslararası işletme arasındaki ilişki. • Küreselleşme ve uluslararası işletmeye yönelik önemli eleştiriler. • Uluslararası işletmelerin değer yaratmaya yönelik çalışmalarının başlıca nedenleri. • Uluslararası işletmelerin hedeflerine ulaşmalarına olanak tanıyan farklı çalışma şekilleri. • Uluslararası çevre faktörleri global işletmelerin performanslarını nasıl etkiler?
2) • Uluslararası işletmede kültür, özellikle de ulusal kültür neden önemlidir? • Ulusal kültür oluşumu ve değişiminin başlıca nedenleri. • Ülkelerin iş uygulamalarını etkileyen başlıca davranışsal faktörler. • Kültürlerarası iletişimin karmaşıklığı. • Kültürel uyum.
3) • Siyaset ve yasalar iş faaliyetlerini nasıl etkiler? • Siyasi ortamın ilkeleri ve uygulamaları. • Siyasi özgürlüğün ilkeleri ve uygulamaları. • Uluslararası işletmeler açısından siyasi risk nedir? • Yasal ortamın ilkeleri ve uygulamaları. • Uluslararası şirketlerin karşılaştığı hukuki sorunlar. • Siyaset, hukuk ve ticaret.
4) • Ekonomik çevre ve analiz nedir? • Ekonomik çevre türleri. • Ekonomik özgürlük nedir? Uluslararası işletmeler için ne anlama gelir? • Ekonomik sistem türleri. • Ekonomik kalkınma performansı ve potansiyeline ilişkin göstergeler. • Ekonomik analizin unsurları.
5) • Üç temel uluslararası ekonomik entegrasyon modeli. • Dünya Ticaret Örgütü ve küresel bazda ticaret engellerini azaltmak için yaptığı çalışmalar. • Bölgesel ekonomik entegrasyonun başlıca faydaları. • Farklı bölgesel ticaret gruplarının karşılaştırılması. • Emtia fiyatlarını etkileyen güçler ve bunların emtia anlaşmaları üzerindeki etkisi.
6) • Küresel şirketlerde strateji. • Strateji nasıl oluşturulur? • Kaynaklar, yetenekler ve yeterlilikler. • Değer yaratma yaklaşımları. • Değer zincirinin özellikleri ve işlevleri. • Küresel entegrasyon ve yerel duyarlılık. • Küresel şirketlerin kullandığı strateji türleri.
7) • Küresel şirketlerin operasyonlarında bölge ve konumun önemi. • Hedef ülke/pazar analizinin önemi (ülke ve pazar karşılaştırma). • Başlıca fırsat ve risk değişkenleri ve bu doğrultuda yurtdışına açılma kararı. • Karşılaştırmalı ülke istatistiklerine ulaşma (kaynak erişimi). • Şirketlerin kaynaklarını, ülkeler arasında tahsis etmelerine yönelik alternatif hususlar ve araçlar.
8) • İhracatın temel ilke ve uygulamaları. • İhracatın temel motivasyonu ve yöntemleri. • İhracata başlama süreci ve ihracatta büyüme. • İthalatın ilke ve uygulamaları. • İthalatın temel motivasyonu ve yöntemleri. • Uluslararası şirketleri zorlayan durumlar. • Uluslararası şirketlere yardımcı olan kaynaklar. • İhracat planı, standartları ve hazırlanması • Karşılıklı ticaretin ilkeleri ve uygulamaları.
9) • Uluslararası alanda, şirketlerin hedeflerine ulaşması için ihracat ve ithalat neden yeterli olmayabilir? • Doğrudan yabancı yatırımlar neden ve nasıl yapılır? • Uluslararası pazarlarda işbirlikleri. • Uluslararası işbirliklerine ilişkin yöntem ve hususlar. • Uluslararası işbirliklerinin başarısız veya başarılı olmasının başlıca nedenleri.
10) • Uluslararası şirketlerde örgütlenme ve organizasyon yapıları. • Klasik organizasyon yapıları. • Neoklasik organizasyon yapıları. • Uluslararası faaliyetleri koordine etmek için kullanılan sistemler. • Uluslararası faaliyetleri kontrol etmek için kullanılan sistemler. • Organizasyon kültürünün ilke ve uygulamaları.
11) • Pazarlama yönelimleri, segmentasyon ve hedefleme açısından uluslararası pazarlama stratejileri. • Ürünlerin küresel standardizasyonuna karşı ülke adaptasyonunun artıları ve eksileri. • Dış pazarlarda satış yaparken fiyatlandırma sorunları. • Ülkeler arasında tek tip pazarlama uygulamaları kullanmanın artıları ve eksileri. • Şirketlerin uluslararası alanda uygulayabileceği farklı markalaşma stratejileri. • Uluslararası dağıtım kanallarında başlıca uygulamalar ve zorluklar. • Fark analizi uluslararası pazarlama karmasının yönetilmesinde nasıl yardımcı olabilir?
12) • Küresel tedarik zinciri yönetimi kavramı. • Küresel operasyon stratejilerinin farklı yönleri. • Küresel kaynak kullanımı kavramı. • Küresel operasyonlarda ve tedarik zinciri yönetiminde bilgi teknolojileri. • Küresel operasyonlarda ve tedarik zinciri yönetiminde kalite yönetimi.
13) • Uluslararası işletmelerde muhasebe ve finans. • Muhasebe hedeflerinin, standartlarının ve uygulamalarının gelişimini etkileyen başlıca faktörler. • Uluslararası muhasebe standartları ve küresel yakınsama süreci. • Döviz işlemlerinin muhasebeleştirilmesi. • Yabancı para birimlerinin mali tablolara aktarımı. • Uluslararası finansın temel fonksiyonları. • Şirketler döviz riskine karşı nasıl korunuyor?
14) • Uluslararası insan kaynakları yönetimi • Yabancı çalışan kavramı ve farklı açıları. • Küresel şirketlerin kullandığı personel alım yöntemleri. • Personel seçimi. • Oryantasyon. • Tazminat hakkı ve ödenmesi.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: John D. Daniels, Lee H. Radebaugh, Daniel P. Sullivan, and Reid W. Click, International Business: Environments & Operations, 17th edition. Pearson Education (2021).
Diğer Kaynaklar: Simon Collinson, Rajneesh Narula, and Alan M. Rugman, International Business, 8th Edition, Pearson Education (2020).

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 1 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Uluslararası ticaret alanında gerekli olan temel bilgi, kavram ve teorileri öğrenir ve kullanabilir. 5
2) Bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgi sistemleri üzerinde işletmecilik ve uluslararası ticaret uygulamalarını etkin şekilde kullanır.
3) Gerekli teorik bilgi ve yöntemleri kullanarak etkin yönetim stratejileri geliştirebilir, yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir. 2
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler 2 8
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 106
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav
Ara Sınavlar 1 7
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 7
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 120
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5