Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) • Yerel ve uluslararası işletme arasındaki farkları tanımlar.
|
2) • Yerel ve uluslararası işletmeleri ve bunların ekonomik, sosyal, politik ve kültürel ortamlarını tanır ve ayırt eder.
|
3) • Doğrudan yabancı yatırımlarda en uygun ülke seçimini öğrenir.
|
4) • Uluslararası ticaret, uluslararası işbirliği ve anlaşmalar üzerindeki hükümet etkisini tanımlar.
|
5) • Uluslararası ticareti teşvik etmek için kullanılan farklı ticari politika türlerini tanımlar.
|
6) • Ürün ve/veya hizmete dayalı olarak çeşitli pazara giriş stratejilerini farklılaştırır.
|
7) • Global işletme temel işlevlerini tanımlar.
|
8) • Bir operasyonu, yerel ve uluslararası yönetmenin farklılıklarını, zorluklarını ve avantajlarını kavrar.
|
9) • Küresel döviz piyasalarını tanımlar.
|
10) • Uluslararası işletme yapılarını tanımlar ve yerel işletme yapılarından farkını ayırt eder.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
• Uluslararası işletme neden öğrenilmeli?
• Küreselleşme ve uluslararası işletme arasındaki ilişki.
• Küreselleşme ve uluslararası işletmeye yönelik önemli eleştiriler.
• Uluslararası işletmelerin değer yaratmaya yönelik çalışmalarının başlıca nedenleri.
• Uluslararası işletmelerin hedeflerine ulaşmalarına olanak tanıyan farklı çalışma şekilleri.
• Uluslararası çevre faktörleri global işletmelerin performanslarını nasıl etkiler? |
|
|
2) |
• Uluslararası işletmede kültür, özellikle de ulusal kültür neden önemlidir?
• Ulusal kültür oluşumu ve değişiminin başlıca nedenleri.
• Ülkelerin iş uygulamalarını etkileyen başlıca davranışsal faktörler.
• Kültürlerarası iletişimin karmaşıklığı.
• Kültürel uyum. |
|
|
3) |
• Siyaset ve yasalar iş faaliyetlerini nasıl etkiler?
• Siyasi ortamın ilkeleri ve uygulamaları.
• Siyasi özgürlüğün ilkeleri ve uygulamaları.
• Uluslararası işletmeler açısından siyasi risk nedir?
• Yasal ortamın ilkeleri ve uygulamaları.
• Uluslararası şirketlerin karşılaştığı hukuki sorunlar.
• Siyaset, hukuk ve ticaret. |
|
|
4) |
• Ekonomik çevre ve analiz nedir?
• Ekonomik çevre türleri.
• Ekonomik özgürlük nedir? Uluslararası işletmeler için ne anlama gelir?
• Ekonomik sistem türleri.
• Ekonomik kalkınma performansı ve potansiyeline ilişkin göstergeler.
• Ekonomik analizin unsurları. |
|
|
5) |
• Üç temel uluslararası ekonomik entegrasyon modeli.
• Dünya Ticaret Örgütü ve küresel bazda ticaret engellerini azaltmak için yaptığı çalışmalar.
• Bölgesel ekonomik entegrasyonun başlıca faydaları.
• Farklı bölgesel ticaret gruplarının karşılaştırılması.
• Emtia fiyatlarını etkileyen güçler ve bunların emtia anlaşmaları üzerindeki etkisi. |
|
|
6) |
• Küresel şirketlerde strateji.
• Strateji nasıl oluşturulur?
• Kaynaklar, yetenekler ve yeterlilikler.
• Değer yaratma yaklaşımları.
• Değer zincirinin özellikleri ve işlevleri.
• Küresel entegrasyon ve yerel duyarlılık.
• Küresel şirketlerin kullandığı strateji türleri. |
|
|
7) |
• Küresel şirketlerin operasyonlarında bölge ve konumun önemi.
• Hedef ülke/pazar analizinin önemi (ülke ve pazar karşılaştırma).
• Başlıca fırsat ve risk değişkenleri ve bu doğrultuda yurtdışına açılma kararı.
• Karşılaştırmalı ülke istatistiklerine ulaşma (kaynak erişimi).
• Şirketlerin kaynaklarını, ülkeler arasında tahsis etmelerine yönelik alternatif hususlar ve araçlar. |
|
|
8) |
• İhracatın temel ilke ve uygulamaları.
• İhracatın temel motivasyonu ve yöntemleri.
• İhracata başlama süreci ve ihracatta büyüme.
• İthalatın ilke ve uygulamaları.
• İthalatın temel motivasyonu ve yöntemleri.
• Uluslararası şirketleri zorlayan durumlar.
• Uluslararası şirketlere yardımcı olan kaynaklar.
• İhracat planı, standartları ve hazırlanması
• Karşılıklı ticaretin ilkeleri ve uygulamaları. |
|
|
9) |
• Uluslararası alanda, şirketlerin hedeflerine ulaşması için ihracat ve ithalat neden yeterli olmayabilir?
• Doğrudan yabancı yatırımlar neden ve nasıl yapılır?
• Uluslararası pazarlarda işbirlikleri.
• Uluslararası işbirliklerine ilişkin yöntem ve hususlar.
• Uluslararası işbirliklerinin başarısız veya başarılı olmasının başlıca nedenleri. |
|
|
10) |
• Uluslararası şirketlerde örgütlenme ve organizasyon yapıları.
• Klasik organizasyon yapıları.
• Neoklasik organizasyon yapıları.
• Uluslararası faaliyetleri koordine etmek için kullanılan sistemler.
• Uluslararası faaliyetleri kontrol etmek için kullanılan sistemler.
• Organizasyon kültürünün ilke ve uygulamaları. |
|
|
11) |
• Pazarlama yönelimleri, segmentasyon ve hedefleme açısından uluslararası pazarlama stratejileri.
• Ürünlerin küresel standardizasyonuna karşı ülke adaptasyonunun artıları ve eksileri.
• Dış pazarlarda satış yaparken fiyatlandırma sorunları.
• Ülkeler arasında tek tip pazarlama uygulamaları kullanmanın artıları ve eksileri.
• Şirketlerin uluslararası alanda uygulayabileceği farklı markalaşma stratejileri.
• Uluslararası dağıtım kanallarında başlıca uygulamalar ve zorluklar.
• Fark analizi uluslararası pazarlama karmasının yönetilmesinde nasıl yardımcı olabilir? |
|
|
12) |
• Küresel tedarik zinciri yönetimi kavramı.
• Küresel operasyon stratejilerinin farklı yönleri.
• Küresel kaynak kullanımı kavramı.
• Küresel operasyonlarda ve tedarik zinciri yönetiminde bilgi teknolojileri.
• Küresel operasyonlarda ve tedarik zinciri yönetiminde kalite yönetimi. |
|
|
13) |
• Uluslararası işletmelerde muhasebe ve finans.
• Muhasebe hedeflerinin, standartlarının ve uygulamalarının gelişimini etkileyen başlıca faktörler.
• Uluslararası muhasebe standartları ve küresel yakınsama süreci.
• Döviz işlemlerinin muhasebeleştirilmesi.
• Yabancı para birimlerinin mali tablolara aktarımı.
• Uluslararası finansın temel fonksiyonları.
• Şirketler döviz riskine karşı nasıl korunuyor? |
|
|
14) |
• Uluslararası insan kaynakları yönetimi
• Yabancı çalışan kavramı ve farklı açıları.
• Küresel şirketlerin kullandığı personel alım yöntemleri.
• Personel seçimi.
• Oryantasyon.
• Tazminat hakkı ve ödenmesi. |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Uluslararası ticaret alanında gerekli olan temel bilgi, kavram ve teorileri öğrenir ve kullanabilir. |
5 |
|
1.1 İşletme yönetiminin temel konularını oluşturan finans, işletme, iktisat, yönetim-organizasyon, pazarlama, satış yönetimi, insan kaynakları yönetimi gibi konular dışında uluslararası ticaret alanı için gerekli olan dış ticaret, lojistik, tedarik zinciri yönetimi, gümrük, sigorta ve risk yönetimi gibi konularda da gerekli temel bilgilere sahip olur. |
5 |
|
1.2 İşletme ve uluslararası ticaretin temel konuları dışında, öğrencilerin liderlik, davranış bilimleri, iletişim ve girişimcilik; ayrıca servis dersleri konumunda olan matematik, istatistik, hukuk, yöneylem araştırması, bilgi işlem ve yönetim bilişim sistemleri gibi konularda gerekli bilgiye sahip olur. |
5 |
2) |
Bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgi sistemleri üzerinde işletmecilik ve uluslararası ticaret uygulamalarını etkin şekilde kullanır. |
|
|
2.1 Öğrencilerin, iş hayatında çağdaş bilgi teknolojileri ve araçlarından yararlanabilmeleri, sürekli öğrenmeye istekli, yeniliklere açık ve değişimlere kolaylıkla uyum sağlayabilecek şekilde yetişmelerini sağlar |
|
|
|
|
3) |
Gerekli teorik bilgi ve yöntemleri kullanarak etkin yönetim stratejileri geliştirebilir, yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir. |
2 |
|
3.1 Analitik düşünebilme, örgütsel konularda sorun çözebilme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve iletişim becerilerini geliştirir. |
2 |
|
3.2 Çalışmalarında problem çözme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve etkin iletişim becerilerini kullanır. |
2 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|