Dersin Amacı: |
Bu ders uluslararası finans alanında öğrencilere bilgi ve yetkinlik kazandırmayı amaçlamaktadır. Çok uluslu bir şirket için finansın yönetimsel perspektifini vurgular. Makroekonomik ve kurumsal temellere dayalı olarak, çok uluslu şirketlerin döviz maruziyetini ve riskini yönetmek için ileri teknikler ve araçların kullanımı işlenen konular arasındadır. Kurs ayrıca uluslararası bankacılık ve para piyasalarını da ele almaktadır. Öğrenciler, uluslararası yatırım yönetimi, sınır ötesi satın almalar, uluslararası sermaye bütçelemesi ve çok uluslu nakit yönetimi ve ticaret finansmanı konularında hazırlanacak ve gerekli becerilere sahip olacaklardır. |
Dersin İçeriği: |
Dünya ekonomileri giderek daha fazla birbirine bağlı hale gelmektedir. 50 yıl önce ülkeler arasındaki temel ekonomik bağlar mal alışverişindeyken, bugün finansal akışlar ticaretten çok daha önemli hale gelmiştir. Ticaret finansmanı, yatırım, krediler ve döviz işlemleri, yıllık olarak multi-trilyon euroluk bir iş oluşturmaktadır. Bu akışlar dünya çapında ekonomik büyümeyi körüklemeye yardımcı olurken, aynı zamanda ülkeleri başka yerlerdeki ekonomik zorluklardan kaynaklanan bulaşmaya çok daha fazla maruz bırakıyor. Bu ders, uluslararası ekonomi ve finans hakkında sağlam bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Ödemeler dengesi analizini, döviz kurlarını ve bunların belirlenmesini ve finansal küreselleşmeyi keşfedeceğiz. Euro bölgesi gibi tek para birimi alanlarının sunduğu zorluklara ve fırsatlara bakacağız. Finansal küreselleşmenin olumsuz yanlarını tartışacağız ve finansal krizlerin uluslararası alanda nasıl iletildiğini inceleyeceğiz. Son olarak, çok uluslu firmaların faaliyetlerini finanse etmek ve riskleri azaltmak için finansal araçları nasıl kullandıklarını keşfedeceğiz. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uluslararası para sistemini gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
|
2) Ödemeler Dengesi Tablosu hakkında bilgi sahibi olur ve yorumlayabilir.
|
3) Yabancı döviz piyasaları ve uluslararası parite koşullarını bilir.
|
4) Döviz türev işlemleri (Futures, Options) ile faiz riski ve swap'ları hakkında bilgilidir.
|
5) Dövize maruz kalmanın yarattığı riskleri (İşlem, Çevrim ve Operasyon) bilir ve bu riskleri yönetmek için neler yapılabileceği hakkında öneriler yapabilir.
|
6) Çok uluslu firmaların sermaye maliyetinin yerli firmalarla karşılaştırmasını yapabilir.
|
7) Uluslararası ticaretin finansmanında temel dökümanlar, ihracat finansmanına ilişkin devlet kurumlarının programları, ticaret finansının alternatifleri ve forfaiting hakkında bilgi sahibidir.
|
8) Dış pazara giriş için yapısal seçenekleri, politik riskleri ve bu risklerin finansal etkilerini tartışabilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Çok Uluslu Şirketlerde Finansal Yönetim: Fırsatlar ve Zorluklar |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
2) |
Uluslararası Parasal Sistem |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
3) |
Ödemeler Dengesi |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
4) |
Finansal Hedefler ve Şirketlerde Kurumsal Yönetim |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
5) |
Döviz Piyasaları ve Uluslararası Parite Koşulları |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
6) |
Yabancı Para Türev Araçları: Futures (Gelecek Kontratları) ve Opsiyonlar |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
7) |
Faiz Oranı Riski ve Swaplar |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
8) |
Ara sınav |
-
Materyal
|
- -
|
9) |
İşlemlerden Döviz Riskine Maruz Kalma |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
10) |
Çevrimden Döviz Riskine Maruz Kalma |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
11) |
Faaliyetlerden Döviz Riskine Maruz Kalma (Ekonomik Risk) |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
12) |
Sermayenin Küresel Maliyeti, Ulaşılabilirliği ve Çok Uluslu Firmanın Finansmanı |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
13) |
Uluslararası Ticaretin Finansmanı |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
14) |
Doğrudan Yabancı Yatırımlar ve Politik Risk |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. |
|
|
1.1 İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahiptir. |
|
|
1.2 İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri vb. tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. |
|
|
2.1 İşletmecilik alanında ekonomik ve teknolojik kaynakları etkin ve verimli şekilde kullanır. |
|
|
2.2 İşletmecilik uygulamalarında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. |
|
3) |
Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. |
|
|
3.1 Belirlenen strateji ve hedefleri uygulamada öz disiplin ve zaman yönetimi yetkinliklerini kullanır. |
|
|
3.2 İletişim kanallarını ve süreçlerini etkin şekilde planlar ve yönetir. |
|
|
3.3 Etik değerler ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olarak sorunları çözer ve karar verir. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
42 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
50 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
92 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |