ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İşletmeSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60412METOS-ISL0547 Şirket Değerleme ve Finansal Tablolar Analizi 4 Güz 3 0 3 4
Dersin Türü: Seçmeli Ders II
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. MEHMET YEŞİLYAPRAK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Doçent Dr. MEHMET YEŞİLYAPRAK
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, finansal piyasalarda yatırım yaparken, şirketlerin birleşmelerinde, devralmalarda (satınalamalar), halka açılmalarda, bir şirketin bir şirketin gerçeğe uygun değerinin tespit edilmesini sağlayan şirket değerleme yöntemlerini öğretmek ve değerlemede önemli yeri olan finansal tabloların analizini yapmaya ve yorumlaya hazırlamaktır.
Dersin İçeriği: Derste içerik olarak, şirketlerin düzenledikleri temel finansal tablolar, finansal tabloların değerleme ilkeleri, finansal analizi yöntemleri ele alınarak, şirket değerlemesinin alt yapısı oluşturulacaktır. Daha sonra şirket değerleme yaklaşımları anlatılacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Finansal tablolar analizi ile işletmenin performansını analiz edebilecektir.
  2) Öğrenciler, finansal analiz ve tahmin yöntemleriyle, bir şirketin finansman, yatırım stratejilerini kavrayabilecek, analitik becerilerini geliştirebilecektir.
  3) Şirket değerini belirlemek için farklı araç ve teknikler uygulayabileceklerdir.
  4) - Çeşitli kullanıcıların gözüyle finansal tabloları anlayabilecektir.
  5) Eğitim sonunda öğrenci finansal analiz, şirketi analizi ve tahmin yöntemleri ile tüm yönleriyle şirket değerlemesi konusunda yeterli derecede donanım sahip olacaktır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş Şirket kavramı, şirket türleri, şirket organları, Şirketlerin finansal tabloları ve finansal raporları Finansal tablo türleri; temel ve ek finansal tablolar Finansal raporlama standartları
2) Şirket Değerlemede ve Finansal Analizde ve Kullanılan Finansal Tablolar Bilanço Bilanço (Finansal Durum Tablosu) Varlık kalemleri Yükümlülük kalemleri Bilançonun yapısı Gelir tablosu (Kapsamlı Gelir Tablosu) Gelir tablosu ilkeleri, gelir tablosunun bölümleri
3) Özsermaye, Sermaye ve Pay Senedi Kavramları Ödenmiş sermaye, sermaye artırımı, bedelli ve bedelsiz sermaye Pay senedi fiyatı; nominal fiyat piyasa fiyatı Pay senedi getirisi Sermaye arıtımı ile ilgili örnekler
4) Finansal Analiz Yöntemleri; 1-Dikey yüzde yöntemi Bilançonun dikey yüzde ile analizi ve yorumu, örnek uygulama Gelir tablosunun dikey yüzde ile analiz edilmesi, yorumu ve örnek uygulama 2- Yatay yüzde yöntemi (karşılaştırmalı finansal tablolar analizi),
5) Finansal Analiz yöntemleri; 3- Oran analizi Oran analizi, likidite oranları, mali yapı oranları, faaliyet oranı, karlılık oranları Uygulama örnekleri ve yorumlar Mali analiz yöntemleri; 4- Trend (eğilim yüzdeleri) analizi, bilanço ve gelir tablosunun trend analizi ve yorumu, 5- Birleşik oran (Dupont) analizi
6) Finansal Analizde Muhasebe Standartlarının Rolü Muhasebede Değerleme Kavramı Türk Ticaret Kanununda Muhasebe ve Değerleme Vergi Usul Kanununda Değerleme Vergi usul kanunu (VUK)- TFRS’ye göre finansal tablo farkları Enflasyonun finansal tablolara etkisi
7) Ara Sınav
8) Değer Kavramı ve Değerleme Türleri Fiyat, Değer ve Değerleme Kavramları Başlıca Değer Kavramları Şirket Değerleme nedenleri, Şirket Değerini Etkileyen Genel Faktörler Şirket Değerlemede Temel Analizin Rolü Genel Kabul Görmüş Değerleme Yaklaşımları Uluslararası Değerleme Standartları
9) Aktif (Muhasebe) Temelli Şirket Değerleme Yaklaşımı 1. Defter Değeri Yöntemi 2. Net Aktif Değeri Yöntemi 3. Tasfiye Değeri Yöntemi
10) Piyasa Temelli (Göreceli) Değerleme Yaklaşımı 1. Kazanç Çarpanları 2. Defter Değeri Ve Yeniden Yerine Koyma Değeri Çarpanları, 3. Gelir Çarpanları 4. Sektöre Özgü Çarpanlar
11) Gelir Temelli Değerleme Yaklaşımı Gelir temelli yöntem için bilinmesi gerekenler 1-Şirketlerde Sermaye Maliyetinin Belirlenmesi Sermaye Yapısı, Borç Maliyeti ve Özsermaye Maliyeti Ağırlıklı Ortalama Sermaye Maliyeti 2- Finansal Tahmin Finansal Tahmin Yöntemleri, Regresyon Analizi, Büyüme Oranları, Satışların Yüzdesi Satışların ve Giderlerin Tahmini İşletme Sermayesi ve Yatırımların Tahmini Proforma Finansal Tabloların Tahmini
12) Gelir Temelli Değerleme Yaklaşımı 1. İndirgenmiş Nakit Akımları (İNA)Yöntemi - İndirgenmiş Nakit Akışlarıyla Değerlemede Aşamalar İndirgenmiş Kâr Payları Yöntemi, Serbest Nakit Akışları Yöntemi 2. Alternatif Gelir Temelli Yöntemler Gelirlerin Kapitalizasyon ve Ekonomik Katma Değer Yöntemi, Artık Kar Modeli .
13) Özellikli Değerlemeler; Marka Değerlemesi Marka ile ilgili kavramlar Finansal temelli marka değerleme, Uluslararası marka değerleme standartları Marka değerleme yaklaşımları; Maliyet bedelli, telif haklarından kurtulma, fiyat/prim yöntemi
14) Halka Açık Şirketler Üzerinde Değerleme Uygulaması
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: [1] AKGÜÇ, Öztin. (2013). Mali Tablolar Analizi. Avcıol Basım Yayım. 4. Baskı. İstanbul.
2] TOROSLU, Vefa ve DURMUŞ, C. Niyazi. (2017). Finansal Tablolar Analizi. Seçkin Yayıncılık. 4. Baskı. İstanbul.
[3] SİPAHİ, Barış, YANIK,Serhat ve Aytürk,Yusuf. (2016).”Şirket Değerleme Yaklaşımları”. Seçkin Yayıncılık. 2. Baskı. İstanbul.
Diğer Kaynaklar: [1] AKGÜÇ, Öztin. (2013). Mali Tablolar Analizi. Avcıol Basım Yayım. 4. Baskı. İstanbul.
2] TOROSLU, Vefa ve DURMUŞ, C. Niyazi. (2017). Finansal Tablolar Analizi. Seçkin Yayıncılık. 4. Baskı. İstanbul.
[3] SİPAHİ, Barış, YANIK,Serhat ve Aytürk,Yusuf. (2016).”Şirket Değerleme Yaklaşımları”. Seçkin Yayıncılık. 2. Baskı. İstanbul.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır.
2) Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir.
3) Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Seminer 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 15.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 62
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 15 15
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 55
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 117
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4