DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60542TAEOZ-BUS0473 Statistics for Business 2 Güz 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. OSMAN ZİHNİ ZAİM
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: İstatistik dersinin amacı, temel istatistik kavramlarının ve metotlarının öğrenciye kazandırılmasıdır. Verinin ne olduğu ve veri analizinde kullanılan betimsel ve çıkarımsal metotların nasıl uygulanacağı konusunda öğrenciyi donatmayı hedefler.
Dersin İçeriği: Değişkenlerin sınıflandırılması, grafikler ve sayısal göstergeleri kapsayacak şekilde verinin betimsel analizi, olasılık teorisi ve olasılık dağılımları, güven aralığı tahmini, hipotez testi ve regresyon analizi.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, kolay anlaşılabilecek bir araştırma problematiği geliştirebilirler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, nicel verileri toplayarak ve uygun teknikler kullanarak analiz yapabilirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, nicel verileri bağımsız olarak değerlendirebilmeleri için gerekli altyapıya sahip olurlar.
  2) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, araştırma hipotezlerini kurabilmeli ve onları uygun teknikler kullanarak test edebilirler.
  3) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, analiz/yorum/rapor üretebilirler.
  4) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, veri işleme ve onu uygun görsel ve göstergeleri kullanarak sunabilirler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş Darrell Huff, How to Lie with Statistics (1954). Darrell Huff, How to Lie with Statistics (1954).
2) Verinin Betimlenmesi: Görsel Newbold et. al. (2013), Chapter 1 Newbold et. al. (2013), Chapter 1
3) Verinin Betimlenmesi: Sayısal - I Newbold et. al. (2013), Chapter 2; Field, (2016), Chapter 1 Newbold et. al. (2013), Chapter 2; Field, (2016), Chapter 1
4) Verinin Betimlenmesi: Sayısal - II Newbold et. al. (2013), Chapter 2; Field (2016), Chapter 1 Newbold et. al. (2013), Chapter 2; Field (2016), Chapter 1
5) Ağırlıklandırma ve Veri Gruplaması Newbold et. al. (2013), Chapter 2 Newbold et. al. (2013), Chapter 2
6) Olasılığa Giriş Newbold et. al. (2013), Chapter 3 Newbold et. al. (2013), Chapter 3
7) Olasılık Dağılımları Newbold et. al. (2013), Chapter 4 & 5 Newbold et. al. (2013), Chapter 4 & 5
8) Vize Sınavı
9) Örnekleme Dağılımları Newbold et. al. (2013), Chapter 6 Newbold et. al. (2013), Chapter 6
10) Güven Aralığı - I Newbold et. al. (2013), Chapter 7 & 8 Newbold et. al. (2013), Chapter 7 & 8
11) Güven Aralığı - II Newbold et. al. (2013), Chapter 7 & 8 Newbold et. al. (2013), Chapter 7 & 8
12) Hipotez Testi - I Newbold et. al. (2013), Chapter 9 & 10; Field (2016), Chapter 2 Newbold et. al. (2013), Chapter 9 & 10; Field (2016), Chapter 2
13) Hipotez Testi - II Newbold et. al. (2013), Chapter 9 & 10; Field (2016), Chapter 2 Newbold et. al. (2013), Chapter 9 & 10; Field (2016), Chapter 2
14) Regresyon Analizi Newbold et. al. (2013), Chapter 11 Newbold et. al. (2013), Chapter 11
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Paul Newbold, Wiiliam L. Carlson and Betty M. Thorne, Statistics for Business and Economics 8e (Boston: Pearson, 2013).Andy Field, Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (London: Sage Publications, 2016).
Darrell Huff, How to Lie with Statistics (New York: W. W. Norton & Company, 1954).
Diğer Kaynaklar: Paul Newbold, Wiiliam L. Carlson and Betty M. Thorne, Statistics for Business and Economics 8e (Boston: Pearson, 2013).Andy Field, Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (London: Sage Publications, 2016).
Darrell Huff, How to Lie with Statistics (New York: W. W. Norton & Company, 1954).

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Öğrencilerin, iş hayatında çağdaş bilgi teknolojileri ve araçlarından yararlanabilmeleri, sürekli öğrenmeye istekli, yeniliklere açık ve değişimlere kolaylıkla uyum sağlayabilecek şekilde yetişmelerini sağlar
1) Analitik düşünebilme, örgütsel konularda sorun çözebilme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve iletişim becerilerini geliştirir.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) İşletme yönetiminin temel konularını oluşturan finans, işletme, iktisat, yönetim-organizasyon, pazarlama, satış yönetimi, insan kaynakları yönetimi gibi konular dışında uluslararası ticaret alanı için gerekli olan dış ticaret, lojistik, tedarik zinciri yönetimi, gümrük, sigorta ve risk yönetimi gibi konularda da gerekli temel bilgilere sahip olur.
1) Uluslararası ticaret alanında gerekli olan temel bilgi, kavram ve teorileri öğrenir ve kullanabilir.
1) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır.
2) Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar.
2) İşletme ve uluslararası ticaretin temel konuları dışında, öğrencilerin liderlik, davranış bilimleri, iletişim ve girişimcilik; ayrıca servis dersleri konumunda olan matematik, istatistik, hukuk, yöneylem araştırması, bilgi işlem ve yönetim bilişim sistemleri gibi konularda gerekli bilgiye sahip olur.
2) Bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgi sistemleri üzerinde işletmecilik ve uluslararası ticaret uygulamalarını etkin şekilde kullanır.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Çalışmalarında problem çözme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve etkin iletişim becerilerini kullanır.
3) Gerekli teorik bilgi ve yöntemleri kullanarak etkin yönetim stratejileri geliştirebilir, yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir.
3) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
4) Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
6) Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
7) Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır.
8) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir.
9) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
10) Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.
11) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
12) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde)

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 15 30
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 40
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 90
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 132
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5