DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70312YETOS-BVI2018 Bilgi ve İktidar 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi Dr. EMRE BARCA
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgi edinirken ve üretirken eleştirel bir mesafe almanın gereğini ve koşullarını kavramasıdır. Bu amaç doğrultusunda çağdaş felsefe, sosyal ve siyasal teorinin önemli isimlerinin bilgi ve iktidar ilişkisi hakkındaki yaklaşımlarına değinilecektir. Ders, bilgi ve bilim felsefeleriyle özneleşme ve iktidar kuramlarının kesişiminde, bilgi ve iktidar arasındaki girift ilişkiyi ele alırken, tarihsel bir okumanın yanı sıra günümüzün sorunlarını da değerlendirmeyi hedefler.
Dersin İçeriği: Bir bilgi alanı oluşturmayan iktidar ilişkisi olmadığı gibi, iktidar ilişkisi var saymayan ve oluşturmayan bir bilgi de yoktur. İktidar ilişkileri yeni bilgi nesneleri yaratır, durmaksızın bilgi üretir ve üretilen bilgi de iktidar etkilerine yol açar. Dersin içeriği, bilgi ve iktidar arasındaki bu karmaşık ilişkiyi açımlayan temel kavram ve yaklaşımlardır:

İdeoloji Kavramı
Özne Kavramı
Bilinç ve Yanlış Bilinç
Bilinç ve Bilinçdışı
İktidar Kuramları
Hakikat Oyunları ve Hakikat-Sonrası
Eleştiri ve Direniş

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenciler özne, bilgi ve iktidar ilişkilerine dair temel kavramları öğrenir.
  2) Söz konusu ilişkilerin tarihsel bağlamı hakkında temel bilgiler edinirler
  3) Bilgi ve iktidar ilişkisine dair çağdaş sorunları tanırlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler bilgi ve iktidar, bilgi ve siyaset arasındaki ilişkileri sorgulayabilir.
  2) Edindikleri ve ürettikleri bilgilere eleştirel bir mesafeyle yaklaşabilirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, bu derste edindikleri bilgiler ve kazandıkları becerilerle eleştirel bir yaklaşım geliştirerek bilgi üretme yetkinliği kazanırlar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş: Bilgi ve Özne Okuma: Freud’dan Lacan’a Psikanaliz, Saffet Murat Tura, Metis, s. 31-70. Materyal
2) Bilgi ve İdeoloji Okuma: İdeoloji, Terry Eagleton, Ayrıntı, s. 17-56. Materyal
3) Akıl ve Özne Okuma: Akıl Tutulması, Max Horkheimer, Metis, 55-94. Materyal
4) Özne ve Yapı Okuma: Özne ve İktidar, Michel Foucault, Ayrıntı, s. 11-83. Materyal
5) Nietzsche ve Güç/İktidar Okuma: Güç İstenci, Friedrich Nietzsche, Say, s. 319-400. Materyal
6) Foucault ve İktidar: Deliliğin Tarihi Okuma: Foucault, Garry Gutting, Dost Yayınları, s. 102-117. Materyal
7) Foucault ve İktidar: Hapishanenin Doğuşu Okuma: Foucault, Garry Gutting, Dost Yayınları, s. 117-133. Materyal
8) Foucault ve İktidar: Cinselliğin Tarihi Okuma: Foucault, Garry Gutting, Dost Yayınları, s. 133-159. Materyal
9) Beden ve Biyo-iktidar Okuma: Michel Foucault, Cogito, YKY, s. 39-53. Materyal
10) Neoliberal Özne Okuma: Michel Foucault, Cogito, YKY, s. 82-96. Materyal
11) Hakikat-sonrası -I- Okuma: Post-Truth Çağında Gerçeklı̇ğı̇n Sosyal İnşasına Sosyolojı̇k Bı̇r Bakış, Nuriye Çelik, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, s. 1540-1555. Materyal
12) Hakikat-sonrası -II- Okuma: Gerçekliğin Yeniden İnşasında Sosyal Medya ve Hakikat Ötesi Düşüncenin Simbiyotik İlişkisi, Esma Keskinkaya, Yeni Medya, s. 1-17. Materyal
13) Doğruyu Söylemek Okuma: Doğruyu Söylemek, Michel Foucault, Ayrıntı, s. 61-136. Materyal
14) İktidar ve Direniş Okuma: Özne ve İktidar, Michel Foucault, Ayrıntı, s. 221-288. Materyal
15) Bugünün tarihini yazmak Okuma: Foucault, Garry Gutting, Dost Yayınları, s. 56-85. Materyal
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Özne ve İktidar, Michel Foucault, Ayrıntı Yayınları.
-Foucault, Garry Gutting, Dost Yayınları.
Diğer Kaynaklar: -Freud’dan Lacan’a Psikanaliz, Saffet Murat Tura, Metis.
-İdeoloji, Terry Eagleton, Ayrıntı.
-Akıl Tutulması, Max Horkheimer, Metis.
-Güç İstenci, Friedrich Nietzsche, Say.
-Doğruyu Söylemek, Michel Foucault, Ayrıntı.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Öğrenciler, görsel metinlerdeki biçim ve içerik unsurlarını sanat kuramları doğrultusunda analiz edebilir.
1) Öğrenciler, soyut veya metinsel kavramları görsel ve işitsel tasarım araçları kullanarak somut hale getirebilir.
1) Öğrenciler, görsel sanatlar, çağdaş sanat ve görsel iletişim tasarımı alanlarındaki temel kavramları tanımlayabilir.
1) Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında araştırma yöntemleri ve istatistiksel analiz tekniklerini kullanarak bilimsel bulgular elde edebilir.
1) Öğrenciler, görsel sanatlar ile performans, edebiyat ve müzik gibi diğer sanat disiplinleri arasındaki etkileşimleri tanımlayabilir.
1) Öğrenciler görsel metinleri kapsamlı bir sanat kuramı bilgisiyle okuyarak görsel temsilin biçim ve içeriğini tarihsel ve tematik bağlamda değerlendirebilir.
1) Öğrenciler, birden çok mecrada kuramsal bilgilerini uygulamalı projelerle bütünleştirerek ifade edebilir.
1) Öğrenciler, kuramsal bilgilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek mesleki uygulamalarda karar alma süreçlerine entegre edebilir.
2) Öğrenciler, görsel temsil örneklerini tarihsel ve tematik bağlamlarda yorumlayarak değerlendirebilir.
2) Öğrenciler, iletişim ve medya çalışmalarında yer alan temel kuramları ve bu kuramların sanatla olan ilişkisini açıklayabilir.
2) Öğrenciler, metinsel kavramları yaratıcı süreçler aracılığıyla görsel veya işitsel temsillere dönüştürebilir.
2) Öğrenciler, lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri bilgisiyle bağımsız araştırma projeleri tasarlayarak alanlarında katkı sağlayabilir.
2) Öğrenciler, birden fazla görsel sanat mecrasında kuramsal bilgi ve pratik becerilerini birleştirerek profesyonel düzeyde çalışmalar üretebilir.
2) Görsel sanatlar ve çağdaş sanat, görsel iletişim tasarımı, iletişim ve medya çalışmaları gibi alanlarda yer alan temel konu ve kuramları açıklayabilir.
2) Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı projelerinde kuramsal bilgileri sentezleyerek etkili stratejiler oluşturabilir.
2) Öğrenciler, görsel sanatların diğer disiplinlerle olan ilişkisini tematik ve biçimsel açıdan karşılaştırarak açıklayabilir.
3) Görsel sanatların bir ya da birden çok mecrasında uygulamalı ve kuramsal uzmanlıklarını sergileyebilirler
4) Öğrenciler soyut/metinsel kavramları somut ve görsel/işitsel formlara dönüştürebilir.
5) Öğrenciler görsel sanatların diğer sanat disiplinleriyle ilişkilerini açıklayabilir.
6) Kazanılan kapsamlı kuramsal bilgiyi görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanındaki mesleki uygulamalara entegre edebilir.
7) Lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ile görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında bilimsel temele dayalı araştırmalar yürütebilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 0
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6