ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60223MEEOS-POL0628 Modernity and Its Discontents 4 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. UĞUR KÖMEÇOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı ne tür bir modernite içinde yaşandığına dair tutarlı bir düşünce çerçevesi geliştirmek, moderniteyi mümkün kılan şartları ve insan yaşamını nasıl şekillendirdiğini kavramaya çalışmaktır. Derste öğrencilerin 19. yy'dan beri yaşanan dönüşümü anlamalarını sağlamak, aynı zamanda katılımcıların bütünleşik biçimde modernitenin toplumsal kuramına ilişkin bir çok temel fikir, eleştiri ve tartışmayı ele alabilmelerine yardımcı olmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ders, modernite ve modern toplumsal düşünce hakkındaki temel kuramsal modeller, paradigmalar ve tartışmalara eğilerek, ayrıca düşünsel odaklanmaların çeşitliliğine vurgu yaparak modernitenin mevcut durumunu iç çelişkileriyle birlikte ele almaktadır. Modernite çok anlamlı bir kavram olarak kesin ve mutlak bir tanıma izin vermese bile onun toplumsal kuramını ve hoşnutsuzluklarını anlamayı hedefleyen ders Mead, Goffman, Berger & Luckmann, Frankfurt Okulu, Habermas, Foucault, Derrida, Bourdieu gibi düşünürlere ve post-yapısalcılık ve post-modernizm gibi yaklaşımlara eğilmektedir. Bu düşünür ve yaklaşımların karmaşık argümanlarının dikkatli biçimde yeniden inşası ve irdelenmesi derste merkezi bir konum teşkil etmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler moderniteye ilişkin sosyal teori alanında üretilmiş tartışma ve eleştirileri en az on düşünür üzerinden ele aldıktan sonra yorumlayıcı düşünsel yetenek ve kapasitelerini geliştirirler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler modernitenin temel düşünsel paradigmalarını ve eleştirilerini içinde yaşadıkları sosyal dünyayla birlikte değerlendirme kapasitesini elde ederler
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler farklı toplumsal düşünce ekollerini incelemek sayesinde kendi soyut, analitik ve yorumlayıcı kapasitelerini geliştirir ve bu düşünsel birikimi modern toplumsal çevreyi yeniden anlama noktasında değerlendirirler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş dersinin merkezi temalarında, öğrencilere okumalara başlamadan önce ders içinde önem arz edecek kitle siyaseti, kitle toplumu, sosyal yapı ve birey arasındaki entegrasyon ve karşılıklı etkileşim, yaşamın sosyal dramaturjisi, diyalojik ve karnavalvari nitelikler, kapitalizmin gelişimi, piyasa ekonomilerinin sosyal etkileri, bireycilik kültürü ve çelişkileri, Batı marksizmi ve moderniteye meydan okumalar gibi temel form ve başlıklar dersin genel konusuna giriş mahiyetinde öğrencilerin zihinlerini ısındıracak biçimde kısa, özet bilgilerle ele alınır.
2) Simgesel Etkileşimcilik 1: George Herbert Mead ve Charles Cooley'nin benlik, zihin ve topluma yaklaşımları - Ritzer, pp. 423-453 - Wallace and Wolf, pp. 188-197; 218-229 - Cuff, Sharrock and Francis, pp.125-128; 138-140
3) Simgesel Etkileşimcilik 2: Erving Goffman'ın dramaturjik yaklaşımı ve toplumsal yaşamda modern tiyatrallik. - Ritzer, pp. 423-453 - Wallace and Wolf, pp. 188-197; 218-229 - Cuff, Sharrock and Francis, pp.125-128; 138-140
4) Fenomenoloji ve Gerçekliğin Toplumsal İnşası: Alfred Schutz, Peter Berger ve Thomas Luckmann'ın moderniteye ihyacı-inşacı yaklaşımları - Wallace and Wolf pp. 240-269 - Cuff, Sharrock and Francis pp. 148-158
5) Batı Marksizmi ve Eleştirel Teori 1: Antonio Gramsci ve Louis Althusser'in moderniteye yaklaşımları - Ritzer, 359-372 - Wallace and Wolf, 111-118 - Cuff, Sharrock and Francis, 180-195; 220-229
6) Batı Marksizmi ve Eleştirel Teori 2: Frankfurt Okulu Düşünürlerinin (Adorno, Horkheimer, Marcuse, Benjamin) moderniteye yönelik eleştirel yaklaşımları - Ritzer, pp. 359-372 - Wallace and Wolf, pp. 111-118 - Cuff, Sharrock and Francis, pp. 180-195; 220-229
7) Dilbilimsel Dönüş, Yapısalcılık ve Post yapısalcılık 1: Ferdinand de Saussure ve Roland Barthes'ın yaklaşımları ve Derrida'nın yapısökümcü teknik ve eleştirileriyle birlikte değerlendirilmeleri - Ritzer, pp. 771-783 - Cuff, Sharrock and Francis, pp. 199-220; 255-277; 279-302.
8) Mid-tem Examination
9) Dilbilimsel Dönüş, Yapısalcılık ve Postyapısalcılık 2: Michel Foucault'nun klasik iktidar ve siyaset kavramlaştırmalarına yönelik eleştirel yaklaşımları ve kimlik sorunu - Ritzer, pp. 771-783 - Cuff, Sharrock and Francis, pp. 199-220; 255-277; 279-302
10) Moderniteye Figürasyonel Yaklaşım: Norbert Elias'ın akış içindeki süreçsel medeniyetler yaklaşımı - Ritzer, pp. 605-617
11) Fail-Yapı Entegrasyonu 1: Pierre Bourdieu'nun bütünleştirici habitus, pratik, alan ve sermaye kavramlaştırmaları ve paradigmatik ikiciliklere yönelik eleştirileri - Ritzer, pp. 623-633 - Wallace and Wolf, pp. 118-129; 134-141 - Cuff, Sharrock and Francis, pp. 317-331.
12) Fail-Yapı Entegrasyonu 2: Jurgen Habermas'ın kamusallığın yapısal dönüşüm kuramı ve iletişimsel eylem kuramı - Ritzer, pp. 623-633 - Wallace and Wolf, pp. 118-129; 134-141 - Cuff, Sharrock and Francis, pp. 317-331.
13) Modernizme Yönelik Meydan Okuma/Eleştiriler: Postmodernizm: J. François Lyotard, Frederic Jameson ve Jean Baudrillard'ın modernizme, sanat, ekonomi ve siyasetteki postmodern durum içinde yaklaşımları. - Ritzer, pp. 303-304; 794-803 - Cuff, Sharrock and Francis, pp. 279-302.
14) FINAL EXAMINATION
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Temel Kaynaklar - Key Indicative Books:
-Ritzer, George and Stepnisky, Jeffrey; Sociological Theory, tenth edition, 2018, Sage Publications,
-Wallace, Ruth A. and Wolf, Alison; Contemporary Sociological Theory, Prentice Hall.
-Cuff, E.C., Sharrock, W. W. and Francis D.W.; Perspectives in Sociology, Routledge.
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Sosyal bilimler alanındaki farklı paradigmalar, temel kuramsal yaklaşımlar ve metodolojileri tanır,
2) Kişisel, toplumsal ve akademik etik normları tanır. Uzmanlık bilgisini kamusal yarar bilinciyle kullanır,
3) Akademide ve çalışma hayatında olayları düşünümsel bir bakış açısıyla değerlendirir. Biyografik olanı tarihsel olanla ilişkilendirerek sosyolojik olarak yorumlar,
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 4 40
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 0 0 0
Ödevler 6 4 24
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 116
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 3 6
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 128
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5