ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Klinik Psikoloji TezliSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313METOS-KLP0182 Beyin ve Davranış 1 Bahar 3 0 3 6
Dersin Türü: Seçmeli Ders IV
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN NOYAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN NOYAN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders temel olarak, insan davranışının ve bireyliğin biyolojik temellerinin anlaşılmasını amaçlar. Bu doğrultuda ders öncelikle, sinir hücrelerinin yapısı ve işlevleri, sinir hücreleri arasında iletişim, insan beyninin yaşam sürecindeki gelişimi, anatomik yapısı ve işlevsel organizasyonu konularının anlaşılmasını amaçlar. İnsan sinir sisteminin çevreyle etkileşim içindeki gelişiminin kavranmasını hedefler.
Dersin İçeriği: İnsan davranışının fizyolojik, nörokimyasal ve biyolojik temellerinin anlaşılması.

Derse Özgü Kurallar

-Dersle ilgili kaynakların, makalelerin öncesinde okunarak bilimsel hazırlığın yapılması,
-Ders üzerine olan e-maillerin ve bilimsel makale ve sunuların takibi,
-Dersin düzenli takibi,
-Derse aktif katılım.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İnsan davranışını anlamayı amaçlayan Psikoloji Bilimi için davranışların (duygu/heyecan, eylem ve düşünce boyutunda) altındaki temel mekanizmayı oluşturan sinir sisteminin anatomik ve işlevsel organizasyonu hakkında bilgi edinir.
  2) İnsan beyninin yapısal ve işlevsel organizasyonun anlaşılması yoluyla beyin ve davranış arasındaki köprüyü kavrar.
  3) İnsan sinir sistemin çevreyle etkileşiminde normal adaptasyon süreci ve bu süreçteki çeşitli uyumsuzluklar (örneğin beyin hasarı ve psikiyatrik hastalıklar gibi durumlarda) hakkında bilgi edinir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Davranışın fizyolojik ve nörolojik temellerinin kavrayarak insan davranışını bir bütün olarak değerlendirebilme öngörüsünü ve becerisini geliştirir.
  2) Davranışın biyolojik yönlerine ilişkin farkındalığı artar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse Giriş: Tanım, İçerik ve Amaçlar, Davranış Nörolojisinin Kısa Tarihçesi
2) Nörofizyolojik Değerlendirme Yöntemleri
3) Nöronlar: Yapısı ve İşlevleri & Aksiyon Potansiyeli
4) Post Sinaptik Potansiyeller & Nörotranstmitterler ve İşlevleri
5) Nöroplastisite & Uzun Süreli Güçlenme
6) İnsan Beyninin Yapısı/Anatomisi
7) İnsan Beyninin İşlevsel Organizasyonu
8) ARA SINAV
9) Paralimbik Yapılar ve İşlevleri
10) Duygu ve Bilincin Teorisi, Duyguların Nöral Temellerini Kavrama
11) Psikiyatrik Sendromların Nöral Temelleri: Duygudurum Bozuklukları: Bilimsel Makele Okuması (Öğrenci Sunumu)
12) Psikiyatrik Sendromların Nöral Temelleri: Anksiyete Bozuklukları-Bilimsel Makale Okuması (Öğrenci Sunumu)
13) Psikiyatrik Sendromların Nöral Temelleri: Şizofreni
14) Geriatrik Psikiyari : Yaşlılık & Demans
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Üyesinin paylaştığı ders sunuları ve bilimsel makaleler.
Ders içeriğine ilişkin konulara özgü bilimsel makaleler, dönem boyunca OİS sistemi aracılığıyla iletilen e-maillerle öğrencilerle paylaşılacaktır. Öğrenciler, dersin öğretim üyesi tarafından paylaşılan e-mailleri ve makaleleri takip etmekten sorumludur.
Diğer Kaynaklar: 1.Davranışsal Nörofizyolojiye Giriş (2013), Öget ÖKTEM, Nobel Tıp Kitabevleri (Temel Kaynak).
2.Gerçek Bir Yanılsama Bilinç (2012), Tevfik Alıcı, Metis Bilim Yayınları (Temel Kaynak).
3. Afektif Nörobilim, Jaak Panksepp (Çev. Süheyla Ünal) (1. Baskı, 2017), Alfa Bilim Yayınları. (Temel Kaynak).
4. Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri, M. Mesulam (Çev.Hakan Gürvit) (2004), Yelkovan Yayınları. (Yardımcı Kaynak)
5. Belleğin Peşinde Yeni bir Zihnin Biliminin Doğuşu (2011), Eric R. Kandel, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları (Yardımcı Kaynak, Okuma Önerisi).
6.The Cognitive Neurosciences- Michael S. Gazzaniga (Edt) (1994) (Yardımcı Kaynak).

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5 KPÖÇ 6 KPÖÇ 7
1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 1 2 3 1 2 3 4 2 6 1 2
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Bilimsel kanıt temelli klinik vaka çözümleme ve tedavi edici uygulama yaklaşımlarını uzmanlık derecesinde açıklar.
2) Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürme becerisine sahiptir.
3) Alandaki bilimsel gelişmeleri değerlendirme, araştırma soruları üretme, araştırma metodolojisi temel bilgisiyle desen tasarlama becerileri kullanır.
4) Klinik Psikoloji alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yollarıyla paylaşır.
5) Klinik alanındaki akademik bilgi ve becerilerini (klinik görüşme ve değerlendirme yürütme, vaka formülasyonu geliştirme, terapi yöntemlerini belirleyerek tedavi planı oluşturma, psikolojik bir krize müdahele etme vb.) bilimsel, etik, kültürel ve toplumsal değerleri temel alarak geliştirir.
6) Öğrenmenin üniversite eğitim süreci ile sınırlı kalmayacağını kavrar, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
7) Klinik çalışmalarında karşılaştığı farklı durumlarda inisiyatif alır, uygular, sorunları kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. Gerekirse süpervizyona başvurur.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 5.00
Sunum 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 13 39
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer 1 6
Proje
Ödevler
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 73
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 16
Ara Sınavlar 1 24
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 80
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 153
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6