DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60223MEEOZ-POL0385 | Contemporary Social and Political Thought | 3 | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | English |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Çağdaş sosyal ve siyasal düzen , hem inanılmaz vaatlerle hem de kalıcı insan sefaletiyle karakterize edilen karmaşık bir dünyadır. Sosyal ve siyasal k düşünce, en temel kavramlarımızı ve tanımlarımızı incelediğimiz, mevcut hükümet sistemleri hakkında normatif yargılarda bulunduğumuz ve idealize ettiğimiz politik ve sosyal organizasyon sistemine ilişkin bir vizyonu ifade ederek tartıştığımız entelektüel araştırma alanlarıdır. Bu nedenle bu ders, çağdaş sosyal ve siyasal düşüncedeki bazı temel temalara ve perspektiflere genel bir giriş sunmaktadır. Öğrenciler çeşitli yazarlara, konulara ve düşünce tarzlarıyla tanıştırılacak, bu amaçla okumalar normatif, eleştirel, analitik ve kıtasal teorik geleneklere yoğunlaşacaktır. Siyaset teorisinin günün öne çıkan sosyal ve politik sorunlarıyla ilgisinin yanı sıra çağdaş teorideki yöntem, konu, üslup ve eleştiri soruları da tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin amacı öğrencileri çağdaş sosyal ve siyasal teorideki önemli temalarla ve bunların içinde yaşadığımız dünyayla olan bağlantılarıyla tanıştırmaktır. Bunu zamanımızın en etkili toplum -siyaset kuramcılarına odaklanarak gerçekleştireceğiz. |
Derse devam zorunludur, ders öncesinde o haftanın okumaları gerçekleştirilmelidir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Çağdaş sosyal ve siyasal teorinin farklı alanlarına aşina olur ve güncel tartışmalardaki karşıt tarafları hakkında bilgi sahibi olur 2.1) Yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren gelişen modernite eleştirilerini tanır 2.2) Postmodernizm ve postyapısalcılığın ortaya çıkışını moderniteyle sürekliliği içinde kavrar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 2.1) Toplumsal olguları evrensellik ve özgüllük ilişkisi içinde değerlendirir 2.2) modernitenin farklı deneyimlerini ayırt eder |
||
2) Dil, söylem ve iktidar arasındaki ilişkiyi yorumlar |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Freire, P. (2007). Chapter 2. In Pedagogy of the oppressed (pp.71-86). (M. B. Ramos, Trans.). New York, NY: Continuum. Giroux, H. (2010). Bare Pedagogy and the Scourge of Neoliberalism: Rethinking Higher Education as a Democratic Public Sphere. The Educational Forum, 74, 184-196. Karl Marx, & Friedrich Engels The Communist Manifesto, Pluto Books,c2008. Wright, Erik Olin. 1976. “Class Boundaries in Advanced Capitalist Societies.” New Left Review, 98: 3-41. David McLellan, Marxism After Marx: An Introduction, c1979. Tom Bottomore, The Frankfurt School and its Critics, 2003. David Harrison, The Sociology of Modernization and Development, Routledge: London, 1988. Dana Villa, Hannah Arendt; A Very Short Introduction, Oxford University Press, 2023. Longhofer, Wesley, and Winchester, Daniel. Social Theory Re-wired: New Connections to Classical and Contemporary Perspectives, c2016. Laura Chrisman. & Patrick Williams (Eds).. Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader. Harvester Wheatsheaf Press. 1993 / Columbia University Press. 1994. Jürgen Habermas, “Three Normative Models of Democracy,” Constellations, 1994, 1(1). Habermas, Jurgen. 1995. "Reconciliation through the Public Use of Reason: Remarks on John Rawls's Political Liberalism." The Journal of Philosophy 92 (3): 109-31. Harvey, D. (1990), The condition of postmodernity : an enquiry into the origins of cultural change, Oxford, Cambridge: Blackwell Ritzer, George, and Douglas Goodman. 2001. “Postmodern Social Theory.” Pp. 151-169 in Handbook of Sociological Theory. Springer, Boston, MA. Seidman, Steven. 1994. “Knowledge and Power: The French Poststructualists.” Pp. 215-252 in Contested Knowledge. Malden, MA: Blackwell Publishing. Ritzer, George. 2008. “The Ideas of Michel Foucault.” Pp. 480-490 in Modern Sociological Theory, Seventh Edition. Rainbow, Paul. 1984. “Introduction.” Pp. 3-29 In The Foucault Reader Foucault, Michel. “The Birth of Asylum.” Pp. 141-168 in Rainbow, Paul (ed.) The Foucault Reader. Foucault, Michel. “Discipline and Punish.” and “History of Sexuality.” In Longhofer, Wesley, and Winchester, Daniel. Social Theory Re-wired: New Connections to Classical and Contemporary Perspectives Theorizing the “Second Sex”—Simone De Beauvoir; De Beauvoir, Simone 1989 [1953]. The Second Sex. New York: Vintage. (pgs. xix-xxxvi, 679-732). Harding, Sandra. 2004. “Introduction: Standpoint theory as a Site of Political, Philosophic, and Scientific Debate.” Pp. 1-16 in The Feminist Standpoint Theory Reader. Routledge Stein, Arlene, and Ken Plummer. 1994. “"I Can't Even Think Straight:" "Queer" Theory and the Missing Sexual Revolution in Sociology.” Sociological Theory 12(2): 178-187. Judith Butler, “Subjects of Sex/Gender/Desire,” in Feminism and Politics, ed. Anne Phillips, (New York: Oxford University Press, 2009). -Iris Marion Young, “Five Faces of Oppression,” in Justice and the Politics of Difference,(Princeton, NJ: Princeton University Press, 2011) Charles Taylor, “The Politics of Recognition,” in Multiculturalism: Examining the Politicsof Recognition, ed. Amy Gutmann, (Princeton: Princeton University Press, 1994), 25-73. Axel Honneth, “Recognition as Ideology” in Recognition and Power: Axel Honneth and the Tradition of Critical Social Theory, ed. Bert van Den Brink and David Owen, (Published Online: Cambridge University Press, 2009). |
Diğer Kaynaklar: |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | |||||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |