ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Görsel Sanatlar ve Görsel İletişim Tasarımı TezliSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70211METOS-ITG0091 Sinema ve Tasarım 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin, yedinci sanat olan sinemanın kendi içinde barındırdığı görüntü, kompozisyon, renk, ses, mekan, dekor, kostüm, makyaj, efekt, 3 boyut ve birçok görsel tasarım unsurunu, tasarım ve teknolojinin gelişimiyle paralel olarak sinemasal tasarımın teorik altyapısı temelinde uygulamalı ve pratik yanlarını da analiz ederek araştırmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Gerçekçilik ve biçimciliğin sinema teorisindeki karşılıkları, kurgu kavramının bir yaratım ve tasarım unsuru olarak ana akım ve ana Akım dışın kullanımı, renk ve sesin doğuşuna bağlı olarak tasarımın genişlemesi, ilkel kurgu ve özel efektten bilgisayara tabanlı tasarıma doğru geçiş, dijitalleşen sinemaya tasarım okumaları: Lev Manovich, William Brown, Stephen Prince, Noel Burch, efekt tasarımından bütünsel görsel tasarıma evrilen endüstri, Post Sinema – Neo-Sinema ve Dijital Sinema kavramları, dijital gösterimden dijital platformlara toplu gösterimden bireyselliğe doğru evrim, teknolojik gelişmelerle birlikte sinema ve tasarım bağlamında dahil olan yeni kavramlar: Metaverse, 360 VR, Yapay Zeka, biçimsel tasarım araçlarının artışı sonrası sinemanın genel durumu ve değerlendirmesi, Stanley Kubrick’in sinematografisinde görsel tasarım (Life In Pictures, 2001), genişleyen tasarım sistematiğinin günümüzdeki etkileri (Light & Magic, 2022) ve dijitalleşen üretim pratiklerinin değerlendirilmesi üzerine (Side By Side, 2012) filmleri üzerine tartışma ve analiz gibi başlıklar dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sinematografi kavramını bütünsel olarak açıklar.
  2) Dijital öncesi ve dijital dönemin yapımlarını teorik ve pratik olarak örneklendirir.
  3) Özel ve görsel efekt arasındaki farkları yorumlar.
  4) Tasarım kavramının geniş bir alana doğru yayıldığını ve yayılacağını öngörerek tartışır.
  5) Gösterim teknolojilerini tanımlar.
  6) Film yapım teknikleri ve teknolojilerini dijitalleşme ekseninde tartışır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dijitalleşen sinemayla birlikte tasarım kavramını farklı örnekler üzerinden sınıflandırır.
  2) Sinema salonu, televizyon ve dijital platformlar arasındaki teknik ve teknolojik farkları şemalandırır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bir yapıma (film) dair tasarıma ait teorik, teknik ve teknolojik bir okumayı gerçekleştirir.
  2) Üretim teknolojileri ile karşılaşması durumunda aralarından gerekli seçimi yapar ve bunları bağlantılandırır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bazin ve Kracauer’in gerçekçiliğinden, Arnheim, Balasz ve Sovyet Montajının biçimciliğine sinematografi kavramının doğuşu ve gelişimi
2) İlk görsel tasarım unsuru olarak Kurgu: Ana Akım ve Ana Akım Dışı kullanım, Griffith’ten Eisenstein’a bir bakış
3) Renk ve Sesin doğuşu: Yeni kavramların sinematografiye girişi ve tasarımsal olarak anlam yaratmanın genişlemesi
4) İlkel kurgu ve özel efektten bilgisayara tabanlı tasarıma doğru geçiş
5) Dijitalleşen sinemaya tasarım okumaları: Lev Manovich, William Brown, Stephen Prince, Noel Burch
6) Efekt tasarımından bütünsel görsel tasarıma evrilen endüstri: ILM, Stan Winston, Weta Digital üzerine değerlendirmeler
7) Sinematik tasarımın kuramsal çerçevesindeki dönüşüm: Post Sinema – Neo-Sinema ve Dijital Sinema kavramları üzerine
8) Vize haftası
9) Dijital Gösterimden Dijital Platformlara: gösterim mecrasının toplu olandan bireysel olan doğru kayması ve etkileri
10) Teknolojik gelişmelerle birlikte sinema ve tasarım bağlamında dahil olan yeni kavramlar: Metaverse, 360 VR, Yapay Zeka
11) Biçimsel tasarım araçlarının artışı sonrası sinemanın genel durumu ve değerlendirmesi
12) Stanley Kubrick’in sinematografisinde görsel tasarım (Life In Pictures, 2001), genişleyen tasarım sistematiğinin günümüzdeki etkileri (Light & Magic, 2022) ve dijitalleşen üretim pratiklerinin değerlendirilmesi üzerine (Side By Side, 2012) filmleri üzerine tartışma ve analiz
13) Final Projesi Sunumu Öncesi Değerlendirme - I
14) Final Projesi Sunumu Öncesi Değerlendirme – II
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: ● Film Art: An Introduction – David Bordwell & Kristin Thompson – McGraw Hill Education
● A Philosophy of Cinematic Art – Berys Gaut – Cambridge
● The Virtual Life of Film – D. N. Rodowick – Harvard University Press
● Post Sinema - Ed. Shane Denson & Julia Leyda – Notabene Yayınları
● Sinema Teorisine Giriş – Robert Stam – Ayrıntı Yayınları
● Dijitalin Sineması – Emre Ahmet Seçmen – Doruk Yayınları
● Dijital Sinema – Ed. Rıdvan Şentürk – İnsanArt Yayınları
● Sinemacının Gözü – Gustavo Mercado – Hil Yayınları
● Sinematografi: Kuram ve Uygulama – Blain Brown – Hil Yayınları
● Digital Visual Effects in Cinema – Stephen Prince – Rutgers University Press
● Studios and Spaces of Production In The Digital Era – Gianluca Sergi – The University of Nottingham
● Neo-Sinema: Tekniğe ve Teknolojiye Dair Okumalar – Ed. Emre Ahmet Seçmen – Doruk Yayıncılık
● Ölmeden Önce Görmeniz Gereken 1001 Film – Ed. Steven Jay Schneider – Caretta Yayıncılık
● Sinema ve TV’de Renk – Levent Öztürk – Boğaziçi Yayınları
● Sinema ve Mimarlık – Ed. Hikmet Temel Akarsu & Nevnihal Erdoğan & Türkiz Özbursalı – Yem Yayın
● Yapay Zeka ve Sinema – Ed. Ferhat Zengin & Bahadır Kapır – İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları
● Sinema Kuramları 1&2 – Ed. Zeynep Özarslan – Su Yayınları
● Çağdaş Fantazya – Ünsal Oskay – İnkılap Kitabevi
● Sinema Dili – Ed. Selahattin Yıldız – Su Yayınları
● Mizansen, Dekupaj, Montaj – Frank Kessler & Timothy Barnard & Laurent Le Forestier – Yort Kitap
● Sinemanın Geleceği – Fatih Yürür – Doğu Kitabevi

İzlenmesi Önerilen Görsel Kaynaklar:
● Kubrick: Life in Pictures (2001) – Yönetmen: Jan Harlan
● Empire of Dreams (2004) – Yönemen: Edith Becker & Kevin Burns
● Side By Side (2012) – Yönetmen: Christopher Kenneally
● Light & Magic (2022) – Yönetmen: Lawrence Kasdan


BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 2 8 16
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 62
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 4 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 7
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 69
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6