DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
70211METOS-ITG0091 | Sinema ve Tasarım | 1 | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doçent Dr. EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin, yedinci sanat olan sinemanın kendi içinde barındırdığı görüntü, kompozisyon, renk, ses, mekan, dekor, kostüm, makyaj, efekt, 3 boyut ve birçok görsel tasarım unsurunu, tasarım ve teknolojinin gelişimiyle paralel olarak sinemasal tasarımın teorik altyapısı temelinde uygulamalı ve pratik yanlarını da analiz ederek araştırmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Gerçekçilik ve biçimciliğin sinema teorisindeki karşılıkları, kurgu kavramının bir yaratım ve tasarım unsuru olarak ana akım ve ana Akım dışın kullanımı, renk ve sesin doğuşuna bağlı olarak tasarımın genişlemesi, ilkel kurgu ve özel efektten bilgisayara tabanlı tasarıma doğru geçiş, dijitalleşen sinemaya tasarım okumaları: Lev Manovich, William Brown, Stephen Prince, Noel Burch, efekt tasarımından bütünsel görsel tasarıma evrilen endüstri, Post Sinema – Neo-Sinema ve Dijital Sinema kavramları, dijital gösterimden dijital platformlara toplu gösterimden bireyselliğe doğru evrim, teknolojik gelişmelerle birlikte sinema ve tasarım bağlamında dahil olan yeni kavramlar: Metaverse, 360 VR, Yapay Zeka, biçimsel tasarım araçlarının artışı sonrası sinemanın genel durumu ve değerlendirmesi, Stanley Kubrick’in sinematografisinde görsel tasarım (Life In Pictures, 2001), genişleyen tasarım sistematiğinin günümüzdeki etkileri (Light & Magic, 2022) ve dijitalleşen üretim pratiklerinin değerlendirilmesi üzerine (Side By Side, 2012) filmleri üzerine tartışma ve analiz gibi başlıklar dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sinematografi kavramını bütünsel olarak açıklar. |
||
2) Dijital öncesi ve dijital dönemin yapımlarını teorik ve pratik olarak örneklendirir. |
||
3) Özel ve görsel efekt arasındaki farkları yorumlar. |
||
4) Tasarım kavramının geniş bir alana doğru yayıldığını ve yayılacağını öngörerek tartışır. |
||
5) Gösterim teknolojilerini tanımlar. |
||
6) Film yapım teknikleri ve teknolojilerini dijitalleşme ekseninde tartışır. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dijitalleşen sinemayla birlikte tasarım kavramını farklı örnekler üzerinden sınıflandırır. |
||
2) Sinema salonu, televizyon ve dijital platformlar arasındaki teknik ve teknolojik farkları şemalandırır. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bir yapıma (film) dair tasarıma ait teorik, teknik ve teknolojik bir okumayı gerçekleştirir. |
||
2) Üretim teknolojileri ile karşılaşması durumunda aralarından gerekli seçimi yapar ve bunları bağlantılandırır. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Bazin ve Kracauer’in gerçekçiliğinden, Arnheim, Balasz ve Sovyet Montajının biçimciliğine sinematografi kavramının doğuşu ve gelişimi | ||
2) | İlk görsel tasarım unsuru olarak Kurgu: Ana Akım ve Ana Akım Dışı kullanım, Griffith’ten Eisenstein’a bir bakış | ||
3) | Renk ve Sesin doğuşu: Yeni kavramların sinematografiye girişi ve tasarımsal olarak anlam yaratmanın genişlemesi | ||
4) | İlkel kurgu ve özel efektten bilgisayara tabanlı tasarıma doğru geçiş | ||
5) | Dijitalleşen sinemaya tasarım okumaları: Lev Manovich, William Brown, Stephen Prince, Noel Burch | ||
6) | Efekt tasarımından bütünsel görsel tasarıma evrilen endüstri: ILM, Stan Winston, Weta Digital üzerine değerlendirmeler | ||
7) | Sinematik tasarımın kuramsal çerçevesindeki dönüşüm: Post Sinema – Neo-Sinema ve Dijital Sinema kavramları üzerine | ||
8) | Vize haftası | ||
9) | Dijital Gösterimden Dijital Platformlara: gösterim mecrasının toplu olandan bireysel olan doğru kayması ve etkileri | ||
10) | Teknolojik gelişmelerle birlikte sinema ve tasarım bağlamında dahil olan yeni kavramlar: Metaverse, 360 VR, Yapay Zeka | ||
11) | Biçimsel tasarım araçlarının artışı sonrası sinemanın genel durumu ve değerlendirmesi | ||
12) | Stanley Kubrick’in sinematografisinde görsel tasarım (Life In Pictures, 2001), genişleyen tasarım sistematiğinin günümüzdeki etkileri (Light & Magic, 2022) ve dijitalleşen üretim pratiklerinin değerlendirilmesi üzerine (Side By Side, 2012) filmleri üzerine tartışma ve analiz | ||
13) | Final Projesi Sunumu Öncesi Değerlendirme - I | ||
14) | Final Projesi Sunumu Öncesi Değerlendirme – II |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | ● Film Art: An Introduction – David Bordwell & Kristin Thompson – McGraw Hill Education ● A Philosophy of Cinematic Art – Berys Gaut – Cambridge ● The Virtual Life of Film – D. N. Rodowick – Harvard University Press ● Post Sinema - Ed. Shane Denson & Julia Leyda – Notabene Yayınları ● Sinema Teorisine Giriş – Robert Stam – Ayrıntı Yayınları ● Dijitalin Sineması – Emre Ahmet Seçmen – Doruk Yayınları ● Dijital Sinema – Ed. Rıdvan Şentürk – İnsanArt Yayınları ● Sinemacının Gözü – Gustavo Mercado – Hil Yayınları ● Sinematografi: Kuram ve Uygulama – Blain Brown – Hil Yayınları ● Digital Visual Effects in Cinema – Stephen Prince – Rutgers University Press ● Studios and Spaces of Production In The Digital Era – Gianluca Sergi – The University of Nottingham ● Neo-Sinema: Tekniğe ve Teknolojiye Dair Okumalar – Ed. Emre Ahmet Seçmen – Doruk Yayıncılık ● Ölmeden Önce Görmeniz Gereken 1001 Film – Ed. Steven Jay Schneider – Caretta Yayıncılık ● Sinema ve TV’de Renk – Levent Öztürk – Boğaziçi Yayınları ● Sinema ve Mimarlık – Ed. Hikmet Temel Akarsu & Nevnihal Erdoğan & Türkiz Özbursalı – Yem Yayın ● Yapay Zeka ve Sinema – Ed. Ferhat Zengin & Bahadır Kapır – İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları ● Sinema Kuramları 1&2 – Ed. Zeynep Özarslan – Su Yayınları ● Çağdaş Fantazya – Ünsal Oskay – İnkılap Kitabevi ● Sinema Dili – Ed. Selahattin Yıldız – Su Yayınları ● Mizansen, Dekupaj, Montaj – Frank Kessler & Timothy Barnard & Laurent Le Forestier – Yort Kitap ● Sinemanın Geleceği – Fatih Yürür – Doğu Kitabevi İzlenmesi Önerilen Görsel Kaynaklar: ● Kubrick: Life in Pictures (2001) – Yönetmen: Jan Harlan ● Empire of Dreams (2004) – Yönemen: Edith Becker & Kevin Burns ● Side By Side (2012) – Yönetmen: Christopher Kenneally ● Light & Magic (2022) – Yönetmen: Lawrence Kasdan |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Öğrenciler, görsel metinlerdeki biçim ve içerik unsurlarını sanat kuramları doğrultusunda analiz edebilir. | 4 |
1) | Öğrenciler, birden çok mecrada kuramsal bilgilerini uygulamalı projelerle bütünleştirerek ifade edebilir. | 4 |
1) | Öğrenciler, kuramsal bilgilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek mesleki uygulamalarda karar alma süreçlerine entegre edebilir. | 4 |
1) | Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında araştırma yöntemleri ve istatistiksel analiz tekniklerini kullanarak bilimsel bulgular elde edebilir. | 5 |
1) | Öğrenciler, görsel sanatlar, çağdaş sanat ve görsel iletişim tasarımı alanlarındaki temel kavramları tanımlayabilir. | 4 |
1) | Öğrenciler görsel metinleri kapsamlı bir sanat kuramı bilgisiyle okuyarak görsel temsilin biçim ve içeriğini tarihsel ve tematik bağlamda değerlendirebilir. | |
1) | Öğrenciler, soyut veya metinsel kavramları görsel ve işitsel tasarım araçları kullanarak somut hale getirebilir. | 5 |
1) | Öğrenciler, görsel sanatlar ile performans, edebiyat ve müzik gibi diğer sanat disiplinleri arasındaki etkileşimleri tanımlayabilir. | 4 |
2) | Görsel sanatlar ve çağdaş sanat, görsel iletişim tasarımı, iletişim ve medya çalışmaları gibi alanlarda yer alan temel konu ve kuramları açıklayabilir. | |
2) | Öğrenciler, görsel sanatların diğer disiplinlerle olan ilişkisini tematik ve biçimsel açıdan karşılaştırarak açıklayabilir. | 4 |
2) | Öğrenciler, görsel temsil örneklerini tarihsel ve tematik bağlamlarda yorumlayarak değerlendirebilir. | 4 |
2) | Öğrenciler, birden fazla görsel sanat mecrasında kuramsal bilgi ve pratik becerilerini birleştirerek profesyonel düzeyde çalışmalar üretebilir. | 4 |
2) | Öğrenciler, iletişim ve medya çalışmalarında yer alan temel kuramları ve bu kuramların sanatla olan ilişkisini açıklayabilir. | 4 |
2) | Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı projelerinde kuramsal bilgileri sentezleyerek etkili stratejiler oluşturabilir. | 4 |
2) | Öğrenciler, metinsel kavramları yaratıcı süreçler aracılığıyla görsel veya işitsel temsillere dönüştürebilir. | 5 |
2) | Öğrenciler, lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri bilgisiyle bağımsız araştırma projeleri tasarlayarak alanlarında katkı sağlayabilir. | 5 |
3) | Görsel sanatların bir ya da birden çok mecrasında uygulamalı ve kuramsal uzmanlıklarını sergileyebilirler | |
4) | Öğrenciler soyut/metinsel kavramları somut ve görsel/işitsel formlara dönüştürebilir. | |
5) | Öğrenciler görsel sanatların diğer sanat disiplinleriyle ilişkilerini açıklayabilir. | |
6) | Kazanılan kapsamlı kuramsal bilgiyi görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanındaki mesleki uygulamalara entegre edebilir. | |
7) | Lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ile görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında bilimsel temele dayalı araştırmalar yürütebilir. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Problem Çözme | |
Gösterim | |
Okuma | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 2 | 8 | 16 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 4 | 4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 62 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 7 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 69 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 6 |