DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-DNZ0901 Denizcilik ve Gemicilik Bilgisi 1 Güz 3 0 3 8
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BURAK ÇAKALOZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Denizcilik kültürü ve öğretisi gereği olan temel denizcilik bilgilerini edinmek.
Dersin İçeriği: Gemiciliğin tanımı ve tarihçesi, bir gemiyi tanımlayan özellikler ve terimler, gemicilikte yararlanılan yardımcı yapılar, gemicilikte kullanılan ölçü birimleri.
Gemilerin tipleri, genel sınıflandırmaları, gemilerin yapısı ve bölümleri, güverteler.
Meteoroloji, seyir, emniyet güvenlik ve denizde haberleşmeye ilişkin temel bilgiler.
Uluslarararası denizcilik sözleşmelerinden olan Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğünü öğrenmek.
Gemide çalışma düzeni, Gemi mürettebatı, Zabitan ve tayfanın görevleri, Yönetim şeması, Gemide yaşamın kural ve gelenekleri, Halatlar ve halat işleri, Halat çeşitleri, yapıları ve kullanılma yerleri, Başlıca gemici bağları ve kullanılma yerleri, Manevrada kullanılan halatların isimleri, manevra komutları, Halat vinçleri, halat loçaları.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gemi çalışanlarının görev ve sorumluluklarını sıralar.
  2) Gemicilikte kullanılan donanımları tanımlar.
  3) Uluslararası denizcilik sözleşmelerini anlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gemi ile ilgili teknik terim ve ifadeleri ayırt eder.
  2) Denizcilik kültürünü benimser.
  3) Denizde emniyet ve güvenlik kurallarına bağlı kalır,
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Gemiciliğin tanımı ve tarihçesi, bir gemiyi tanımlayan özellikler ve terimler.
2) Gemilerin tipleri, genel sınıflandırmaları, gemilerin yapısı ve bölümleri, güverteler.
3) Gemicilik Terimleri
4) Temel Seyir, Yat ve Yatçılık.
5) Halat ve Halat İşleri, Yanaşma - Bağlanma - Avara Olma - Demirleme.
6) DENİZDE ÇATIŞMAYI ÖNLEME TÜZÜĞÜ (COLREG)
7) Denizde Haberleşme, Meteoroloji, Denizde Emniyet ve Güvenlik. Gemide çalışma düzeni, Gemi mürettebatı, Zabitan ve tayfanın görevleri, Yönetim şeması, Gemide yaşamın kural ve gelenekleri,
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunumlar. Onlinebeykoz'da yayınlanmaktadır.
Diğer Kaynaklar: Temel Denizcilik Bilgisi (2011): Soner Esmer ve Abdulaziz Güneroğlu; Cinius Yayınları, İstanbul.
Kaptanın Kılavuzu (1995): Kptn. Yücel Sügen: İSTANBUL
Amatör Denizci El Kitabı (2015): Sezar Atmaca, Amatör Denizcilik Federasyonu: İstanbul.
Denizcilik Ekonomisi (2016): Martin Stapford, Çeviri editörü Dr. Okan Duru, Nobel Yayıncılık: Ankara.
Kültürü ve Görgüsüyle Denizcilik (2021) Gürdeniz, C. Yapı Kredi Yayınları
Gemi adamları yeterlilik sınavları: Güverte sınıfı soru bankası (gasm-goss) 2007-2014.
Yelkenli ve motorlu yatçılık (2014) Editör:Sezer Atmaca; çevirenler: Sezer Atmaca, Elvan Şener Koralp. Amatör Denizcilik Federasyonu: İstanbul

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Deniz ve Liman İşletmeciliği alanında temel kavramları tanımlar.
2) Denizcilik işletmelerinin temel özelliklerini tanımlar.
3) Limanlarda kullanılan teknik ekipmanlar ile operasyon sahalarının genel işleyişi ve yük elleçleme prosedürlerini tarif eder.
4) Denizcilikle ilgili teknik konuları ve terminolojiyi temel düzeyde açıklar.
5) Yüklere ve Gemilere ilişkin yönetimsel kara operasyonlarını ilişkilendirir.
6) Lojistik ve tedarik zinciri süreçleri ile deniz taşımacılığını ilişkilendirir
7) Dünya ekonomisindeki ve taşımacılık sektöründeki ekonomik gelişmeleri takip ederek denizcilik sektörü ile ilişkilendirir.
8) Tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel kurallarını inceler.
9) Deniz ticareti ve deniz turizmi alanlarındaki faaliyetleri kategorize eder.
10) Gemi yönetimi, acentecilik hizmetleri ve tedarik süreçlerini ilişkilendirir ve bu süreçlerdeki organize eder.
11) Ulusal ve uluslararası deniz taşımacılığının gerektirdiği hukuk, ticaret ve işletme temel bilgilerini izah eder.
12) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri değerlendirir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 7 6 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 10 10
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 1 20 20
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 6 42
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 114
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 80
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 194
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 8