DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731METOS-MIM0517 | Mimarlığın Güncel Problematikleri | 4 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Seçmeli Ders I |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Profesör Dr. HİKMET TANSEL BİLGİN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Mimarlığın Güncel Problemleri dersi, mimarlık disiplinindeki çağdaş gelişmeleri, toplumsal, kültürel ve çevresel bağlamda yaşanan değişimleri anlamaya yöneliktir. Öğrencilere mimarlık pratiğinin günümüz dünyasında karşılaştığı ana sorunları, potansiyelleri ve çok yönlü çözüm yaklaşımlarını öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Ders kapsamında, öğrencilere güncel mimarlık problemleri üzerine seminerler verilecek ve bu seminerlerde öğrendikleri teorik bilgiler, çeşitli problematikler ve tartışmalarla pekiştirilecektir. Ayrıca, öğrenciler ders boyunca bireysel olarak bir "log-book" tutarak, öğrendikleri bilgileri, kişisel gözlemlerini ve proje önerilerini kayıt altına alacak, bu sayede dersin içeriğini derinlemesine deneyimleme fırsatı bulacaklardır. Seminerler, öğrencilere farklı perspektiflerden yaklaşarak, mimarlık pratiğini şekillendiren güncel dinamikleri anlamaları için bir platform sunacak, logbook ise bu süreçte kişisel gelişimlerini ve düşünsel evrimlerini takip etmelerini sağlayacaktır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Günümüz mimarlık pratiği ve disiplinindeki gelişmeleri ve güncel problemlerin teorik temellerini anlama. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Seminer ve logbook çalışmaları aracılığıyla teorik bilgileri pratikle birleştirerek, güncel sorunlara yönelik çözüm odaklı düşünme ve tasarım geliştirme becerisi. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrencilerin güncel mimarlık problemleri ile ilgili yeni bilgiler edinme, araştırma yapma ve öğrenme süreçlerini geliştirmeleri. |
||
2) Mimarlık disiplinine özgü güncel meseleleri anlama ve bu meseleler doğrultusunda tasarım, analiz ve çözüm geliştirme becerisi. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | GENÇ, N., & YILMAZ, G. (2024). Deprem sonrası rehabilitasyon sürecinde geçici rekreasyon alanlarının önemi. International Journal of Holistic Health, Sport and Recreation, 3(1), 17-38. Kavaklı, B. (2022). Türkiye'de farklı bölgelerde uygulanan deprem sonrası geçici konut sistemlerini değerlendirme yaklaşımı (Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü). Ö. D. Aksoyak. (2023). Deprem sonrası orta vade tedbirleri kapsamında ahşap strüktürlü geliştirici konut önerisi. In Deprem (pp. 79-84). Tasarım Rehberleri Araştırma Geliştirme ve Uygulama Derneği. Büyüköztürk, E., & Oral, M. (2024). Kalıcı deprem konutlarında kullanıcı memnuniyeti analizi: Osmaniye örneği. Artium, 12(1), 71-84. https://doi.org/10.51664/artium.1366233 Uzuner, E., & Akıncıtürk, N. (2024). Deprem sonrası konut tercihlerinde kullanıcı bilincinin değerlendirilmesi: Gölcük/Değirmendere örneği. (Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı). Süzer, A., & Yamaçlı, R. (2024). Afet sonrası sürdürülebilir geçici konut tasarımı, analiz ve öneriler. YDÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 68-85. Kartal, M. E., Kaya, Ç. M., & Yavuz, F. (2024). Ege denizi depremi sonrası barınma çözümleri: Acil, geçici ve kalıcı barınma yaklaşımları. Afet ve Risk Dergisi, 7(2), 560-571. https://doi.org/10.35341/afet.1386500 Akbay Arama, Z., Dalyan, İ., & Akın, M. S. (2023). Konut binalarının enkazından ortaya çıkan plastik atıkların yol dolgularının iyileştirilmesinde kullanımı. 9th Geotechnical Symposium, 22-24 Kasım 2023, İstanbul. Altınışık, C. (2007). Adapazarı kalıcı deprem konut alanlarının peyzaj tasarımı açısından irdelenmesi (Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı). Işık Üniversitesi. (2023, March 1). Deprem sonrası barınma: Geçmiş deneyimlerden öğrenmek. YouTube. https://youtu.be/DG9GU-bL3Fs. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. | |
2) | Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. | |
3) | Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. | |
4) | Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. | |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. | |
6) | Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. | |
7) | Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. | |
8) | Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. | |
9) | Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Problem Çözme | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Seminer | |
Ders Konferansı | |
Soru Cevap | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Ödev Değerlendirme | |
Jüri Değerlendirmesi |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Sunum | 1 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Derse Aktif Katılım | 1 | % 10.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |