ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI LojistikSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50311TATOZ-EKO3011 Genel Ekonomi 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi SALİHA UYAK ÇELİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


























Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere gerçek ve tüzel kişilerin (mikro) iktisadi davranışlarını ve ulusal ekonominin (makro) işleyişinin yasalarını kavratmayı, güncel ekonomik süreçleri bir işletmeci gözüyle analiz edebilmelerini sağlayacak ekonomi okuryazarlığı kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencilere güncel ekonomik koşullara dair fikir yürütmek, ve beklentiler oluşturmak için gerekli bilgi edinme, veri toplama ve bu doneleri analiz etme yöntemlerini öğretir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ekonomi kavramını ve ekonomik sistemlerin işleyişini açıklar
  2) Toplumdaki ekonomik aktörleri ve bu aktörler arasındaki ilişkileri bilir
  3) Ekonomideki sektörleri bilir; sektörlerin birbirlerinden farklılıklarını ve aralarındaki ilişkileri açıklar
  4) Ekonominin üç temel faaliyeti olan üretim, ticaret ve finans alanlarının tanımlarını ve işleyişlerini bilir, bu alanlar arasındaki ekonomik ilişkileri açıklar
  5) Ekonominin özel bir alanı olan finansal sistemin temel kurumları olan bankaların ve borsaların nasıl işlediğini bilir, bu kurumların ekonomideki yerini açıklar
  6) Devletin ekonomideki rolünü bilir. Bu rolün unsurları olan kamu harcamaları ve kamu maliyesi politikalarını, bu politikaların farklı iktisadi görüşler altında nasıl farklılıklar gösterdiklerini açıklar. Bu görüşler arasındaki farkları tartışır.
  7) Dış ticaretin işleyişinim ve ulusal ekonomideki yerini bilir. Döviz piyasası ile dış ticaret politikası arasındaki ilişkiyi açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ulusal ekonomiye dair milli gelir, ekonomik büyüm, enflasyon, tasarruf, tüketim, istihdam kavramlarını bilir ve bu göstergelerin hesaplamalarını yapar
  2) Medyada yer alan ekonomi haberlerini izlemeyi, haberlerde yorum ve bilgiyi birbirinden ayırmayı bilir. Haberleri içerdiği bilgiler doğrultusunda tekrar yorumlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenciler, genel ekonomi ilgili konularda sunum hazırlayarak öğrendiklerini gösterme becerisi elde edinirler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, genel bilgilendirme, Ekonomi, ihtiyaç, mal ve hizmet, fayda kavramlarına genel bir bakış. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
2) Talep kavramı, Talep Çizelgesi ve Eğrisi, Bireysel Talep ve Piyasa Talebi, Talep Kanunu ve İstisnaları. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
3) Talebin Fiyat Esnekliği, Talep Eğrileri, Talebin Fiyat Esnekliğini Etkileyen Faktörler, Talep Değişmesi. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
4) Arz kavramı, Arz Eğrisi ve Çizelgesi, Arz Kanununu ve İstisnaları, Arz Esnekliği, Arz Kayması. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
5) Piyasa Kavramı, Tam Rekabet Piyasası, Arz ve Talep Değişmelerinin Piyasa Fiyatına Etkisi. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
6) Tarımsal Ürün Fiyatlarına Devlet Müdahalesi, Faydanın Ölçülebilirliği. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
7) ARA SINAV -
8) Maliyet kavramı, Kısa dönem Maliyet Analizi, Uzun dönem Maliyet Analizi. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
9) Tam Rekabet Piyasası koşulları, Hasılat. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
10) Aksak Rekabet Piyasaları, Monopol Piyasalar. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
11) Monopol Piyasalarda Fiyat Farklılaştırması, Monopol Piyasa Eleştirisi. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
12) Monopson ve Çift Monopol Piyasası, Monopolcü Rekabet Piyasası, Oligopol Piyasa. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
13) İktisadın Tarihi, Doğuşu ve Gelişimi, Merkantilizm, Fizyokratlar, Klasik İktisatçılar, Keynesyenler, Sosyalizm ve Marksizm. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
14) Emek ve Ücret, Toprak ve Rant, Sermaye ve Faiz, Girişim ve Kâr, Enflasyon, İstihdam ve İşsizlik. Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İktisat (Mikro) – John Sloman
İktisat (Makro) – John Sloman
Diğer Kaynaklar: Genel Ekonomi – A. Zafer Gürler
Makroekonomi – Mahfi Eğilmez
Mikroekonomi, Modern Mikroekonomik Analize Giriş – İlker Parasız
Türkiye İktisat Tarihi – Korkut Boratav
Para, Banka ve Finansal Piyasalar – İlker Parasız
Milletlerin Zenginliği – Adam Smith
Ekonomi Politiğin ve Vergilendirmenin İlkeleri – David Ricardo
Genel Teori – John Maynard Keynes
Kapital (Cilt 1) – Karl Marx

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını kavrama.
2) Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemleri hakkında bilgi sahibi olma.
3) Lojistik, dış ticaret, pazarlama ve gümrük mevzuatlarına ilişkin temel bilgiye sahip olma. 4
4) Dış ticaret ile ilgili süreçlerini (teslim ve ödeme şekilleri vs.) açıklama, INCOTERMS hakkında bilgi sahibi olma.
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri pratik bilgi ile bütünleştirme.
6) Lojistik alanındaki işletmelerin temel özelliklerini ve ekonomik hayatı bilerek iç ve dış çevresini takip ve analiz edebilme
7) Lojistik alanında aldığı uygulamalı eğitim sayesinde karmaşık sorunları analiz edebilme, farklı düşüncelerden sentez yaratma yoluyla sorunlara çok yönlü bakış açısı getirebilme.
8) Lojistik faaliyetleri kapsamında tasarım, planlama ve karar alma ile ilgili kuramsal yöntemleri uygulama alanında kullanabilme.
9) Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayıp değerlendirebilme.
10) Lojistiğin tüm alanlarında İngilizce ve Türkçe terimlere hakim olarak operasyonel yetkinlik kazanabilme
11) Sektörün değerlerine saygılı olmasının yanı sıra, sosyal sorumluluk konusunda farkındalık kazanması ve iş hukuku ile mesleki etik bilince sahip olması

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Okuma
Ödev
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 56
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 76
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3