ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Sivil Havacılık Kabin HizmetleriSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51032METOZ-SHK0083 Havacılık Güvenliği 2 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: English
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ARZU ÖZÇELİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi ARZU ÖZÇELİK
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Havaalanı ve uçuş güvenliğinin sağlanması konusunda alınacak önlemlerin öğrenilmesi hedeflenmektedir
Dersin İçeriği: Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, güvenlik konsepti terörizm ve tarihçesi, terör ve sivil havacılık, uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi, uçakta bomba, bomba bulunduğunda uçaklarda en az riskli bölge (LRBL), kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi, yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler, tehdit düzeyleri, uluslararası mevzuat ve kokpit güvenliği konuları işlenecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sivil Havacılık güvenliği hakkında bilgi sahibidir.
  2) 11 eylül 2001 yılı terör olayları ve diğer terör olayları hakkında bilgi sahibidir.
  3) Havacılık Güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası terminoloji hakkında bilgi sahibidir.
  4) Sivil Havacılık ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
  5) Hava alanlarında güvenlik sahaları,alınacak tedbirler ve kullanılan sistemler hakkında bilgi sahibidir.
  6) Hava alanlarında uçak ve uçak güvenliği,özel güvenlik uygulamaları hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Havacılık güvenliği için gerekli olan uygulama becerilerini kazanırlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uçuş güvenlik konseptini bilir.
  2) Riskli bölgeleri tahmin eder.
  3) Yolcu tiplerini sınıflandırır.
  4) Kokpit güvenliğini sağlar.
  5) Davranış analizi yapar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Havacılık Güvenlik Eğitimin Amacı ,Güvenlik Bilinci neden gerekli bir eğitimdir? Havacılığa yönelik güncel tehditler, Uçak güvenliğini tehdit eden unsurlar, Terörizm Kavramı, Terörizm tarihçesi, Terör örgütleri. Modus operandi Ders notları, videolar, ICAO ANEX 17 EKLERİ, havayolları ve havaalanları güvenlik uygulama örnekleri
1)
2) Sivil havacılığa yönelik yasadışı müdahale eylemleri (Bomba, sabotaj, Kimyasal ve Biyolojik tehditler, Uçak kaçırma ve rehine vakaları ,Havalimanı saldırıları, Lazer ışınım tehditleri, Man Portable Air Defence System (MANPAD) tehditleri. 11 Eylül 2001 saldırıları ve bu saldırılar sonucu sivil havacılık güvenliğinde olan değişiklikler. Ders notları, videolar, ICAO ANEX 17 EKLERİ, havayolları ve havaalanları güvenlik uygulama örnekleri
3) Havalimanı bölümleri, Hava tarafı, Kara tarafı, Güvenlik Tahditli Alan ve Güvenlik Alanın Kritik Bölümü, Havaalanlarına giriş kartları, personel kartları ve kullanım kuralları, mürettebat tarama, mürettebat çantaları tarama /koruma, kabin ekiplerinin alması gereken önlemler, Otel konaklamaları, Sosyal alanlar. Havaalanında yolcu ve bagajlara yönelik güvenlik tarama ve uygulamaları. Ders notları, videolar, ICAO ANEX 17 EKLERİ, havayolları ve havaalanları güvenlik uygulama örnekleri
4) Ulusal Mevzuat, Uluslararası mevzuat, Uluslararası Organizasyonlar, Ulusal Yapılanma, MSHGK, EADUK, SHGM, Mülki idare Amirliği, Güvenlik Komisyonu, EADB. Uluslararası anlaşma ve konvansiyonlar. Ders notları, videolar, ICAO ANEX 17 EKLERİ, havayolları ve havaalanları güvenlik uygulama örnekleri
5) 5 Hava Aracı Güvenlik Araması/Kontrolleri, Hava Aracı Güvenlik Araması/Kontrolü, Hava Aracı Arama Yöntemleri, Hava Aracında Aranacak Alanlar, Arama Formu Kullanımı, Arama Kaydı/Sorumlu Kaptan Pilotla iletişim (ASSCL), Transit /transfer uçuşlarda aramalar. Uçağa yanlış binen ve uçmaktan vaz geçen yolculara yönelik güvenlik tedbirleri. Ders notu, video
6) Park halindeki uçakların güvenliğinin sağlanması, , yolcu bagajlarıyla ilgili alınan güvenlik tedbirleri, Bagaj eşleştirmesi, Eşliksiz (Rush) Bagaj, El bagajları, Sıvı kısıtlaması, Transit duraklarda el bagajlarıyla ilgili alınan önlemler, Transit duraklarda alınan önlemler. Ders notu, video
7) Uçakta unutulan sahipsiz eşya, Ateşli Silahlar ile kesici delici eşyaların taşınma kuralları. Yasaklı/Tehlikeli Maddeler ile Eşyanın Tanımlanması, Havayolu ile taşınması tehlikeli maddeler prosedürleri. Ders notları
8) Ara sınav
9) 9 Hava Aracının Korunması ve Hava Aracına Erişim Kontrolü, Uçuş Esnasında güvenlik Kriterleri, Kokpit Kapıları, Kokpite Giriş, Kokpit ile İletişim, Uçuş Güvenlik Görevlileri/Hava Polisi, Uçuş Tedariklerinin Kabulü, Hava Aracı Temizlik Malzeme ve Tedariklerinin Kabulü, Hava Aracı Güvenlik Mühürleme Prosedürleri Ders notu, video
10) Beklenmedik durum tedbirleri, Bomba ihbarı ve yapılacaklar, LRBL, Diğer Tedbirler, Uçak yerde, yolcular uçakta iken bomba tehditi. Uçak yerde, bagajlar uçağa yüklenmeden ve yolcular uçağa binmeden önce bombs ihbarı. Patlayıcı Maddelerin tanımı ve çeşitleri. Fabrikasyon patlayıcılar. Katı (TNT,HMX) Sıvı (Nitro, Gliserin), Gaz (Doğal gaz, LPG), Toz (Petn, Tetril, Amatol, TNT), Plastik (C-3, C-4, Com-B, RDX), El/Ev Yapımı Patlayıcılar, Bomba unsurları (Patlayıcı madde, Başlatıcılar (kapsül/fitil) , Anahtar Sistemi Kablolama, Kamufle Etmek İçin Kullanılan Yöntemler). Ders notu, video
11) 11 Uçak kaçırma, uçak kaçırmanın safhaları ve kabin ekipleri hareket tarzı. Rehine sendromları ve bu sendromlar ile mücadele teknikleri. Uçak kaçırma potansiyeli olan yolcu türleri. Ders notu, video
12) Uçak kaçırma sırasında ve sonrasında kabin ekibi hareket tarzı. Raporlama prosedürleri, kriz anını raporlama, Olayların raporlama çeşitleri. Basın ve medyada paylaşılmaması gereken hassas bilgiler Ders notu, video
13) Şüpheli davranışlar sergileyen yolcular, Profil çıkarmanın temel ilkeleri, Kural dışı (Asi) yolcular, ICAO Tehdit seviyeleri, Fiziksel bağlama e ekipmanı, Fiziki müdahale yöntemleri, Kokpite bildirim, Potansiyel tehlike arz eden yolcular (Sınır dışı edilen kişiler, Kabul edilemez yolcular, Tutuklu/Hükümlü yolcular, Kuraldışı hareket eden (asi) yolcular) Ders notu, video
14) Potansiyel tehlike arz eden yolculara ve onlara refakat eden güvenlik görevlilerine uygulanacak güvenlik tedbirleri. Olay raporlama (İlgili formlar) , düzenlenecek formlarda bulunması gereken asgari bilgiler. Özel kategori ve PTA Yolculara (VIP, Diplomatik, HKK yolcular Engelli yolcular) yolculara uygulanacak güvenlik tedbirleri. Güvenlik aramasından muaf kişiler. Kuraldışı hareket eden yolcular ile iletişim, ikna yöntemleri, Stresle başa çıkma yöntemleri, öfke kontrolü, dinleme becerileri, kriz yönetimi, Ders notu, video
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Havayolu Taşımacılığında Uçucu Ekip Yönetimi, Özgür Karagülle ve Tarık Birgüven.
2. Havacılık Güvenlik Sistemi, Ulaştırma Başkanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Havacılık Güvenliği Daire Başkanlığı.
3. Havacılık Güvenliği Ders Notları.
Diğer Kaynaklar: Notes of Aircraft Sequrity
Annex 17,
SHGM 17.2 Talimat
SHGM 17.3 Talimat
SHGM Emniyet Yönetimi El Kitabı

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 1 2 3 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
DÖÇ1
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Uluslar arası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 3
2) Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri felsefesini yorumlar.
3) Ulusal ve uluslararası sivil havacılığın gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. 3
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 38
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 17 17
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 39
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 77
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3