Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Temel mesleki bilgilere sahip olur.
|
2) Dünyada ve Türkiye’de acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir.
|
3) Bireysel ve Örgütsel iletişim ilkelerini bilir.
|
4) Kalitenin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
|
5) Acil durumlarda hasta değerlendirme; birincil ve ikincil muayene prensiplerini bilir.
|
6) Hasta taşıma yöntemlerini bilir.
|
7) Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir.
|
8) Acil aracın mekanik ve teknik donanımı ile ilgili bilgi sahibidir.
|
9) İnsan anatomisi, fizyolojisi, patoloji alanlarında temel bilgilere sahiptir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Acil araç kullanımı bilgi ve becerisine sahip olmak
|
2) Defibrilasyon ve kardiyoversiyon yapabilme becerisine sahip olmak
|
3) Kanama kontrolü yapabilmek
|
4) Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir.
|
2) Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
|
3) Hastane öncesi acil bakımda kullanılan ilaç ve sıvıları bilir ve uygulama becerisine sahiptir
|
4) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahip olur.
|
5) Olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma
|
6) Hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verebilme becerisine sahiptir.
|
7) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Hipoksi, oksijen ihtiyacı, östaki borusu fonksiyonu ve barotravma konuları özellikle vurgulanarak uçuşun fizyolojik etkileri. |
Ders materyalleri
|
|
2) |
(a) Uçak tutması, (b) Mide, bağırsak rahatsızlıkları |
Ders materyalleri
|
|
3) |
(c) Hiperventilasyon, (ç) Yanıklar, (d) Yaralar |
Ders materyalleri
|
|
4) |
(e) Bilinç kaybı, (f) Kırıklar ve yumuşak doku yaralanmaları. |
Ders materyalleri
|
|
5) |
(a) Astım, (b) Stres ve alerjik reaksiyonlar, (c) Şok |
Ders materyalleri
|
|
6) |
(ç) Şeker hastalığı, (d) Tıkanma, (e) Sara (Epilepsi) |
Ders materyalleri
|
|
7) |
(f) Doğum, (g) Felç ve (ğ) Kalp krizi |
Ders materyalleri
|
|
8) |
Ara sınav |
Ders materyalleri
|
|
9) |
İlkyardım oksijeni, ilkyardım çantası, acil durum tıbbi yardım çantası ve içeriğinin kullanımı da dâhil olmak üzere ilkyardım malzemelerinin kullanımı |
Ders materyalleri
|
|
10) |
Her bir kabin ekibi üyesi tarafından özel tasarlanmış cansız manken üzerinde kalp-akciğer masajı canlandırması uygulamalı eğitiminin uçağın fiziki ortamı da göz önünde bulundurularak gerçekleştirilmesi |
Ders materyalleri
|
|
11) |
Uçuş sağlığı ve hijyeni; (a) Uçuşta hijyen, (b) Bulaşıcı hastalıklara temas riski ve bu riskleri indirgeme metotları, |
Ders materyalleri
|
|
12) |
(c) Tıbbi atıkların yönetimi,
(d) Uçağın dezenfekte edilmesi,
(e) Uçuşta ölüm durumunda uygulanacaklar |
Ders materyalleri
|
|
13) |
f) Uçuşta teyakkuz durumu yönetimi, yorgunluğun fizyolojik etkileri, uyku fizyolojisi, sirkadyan ritim, saat farklılıkları. |
Ders materyalleri
|
|
14) |
Genel tekrar |
Ders materyalleri
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Uluslar arası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
|
|
1.1 Uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
|
|
1.2 Havacılıkla ilgili genel bilgilere sahiptir. |
|
|
1.3 Havaalanı planlaması hakkında genel bilgilere sahiptir. |
|
|
1.4 Havaalanlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir. |
|
|
1.5 Terminal binalarındaki yolcu hizmetlerini bilir. |
|
|
1.6 Bilet satış konularını bilir. |
|
|
1.7 Müşteri ilişkileri konusunda bilgi sahibidir. |
|
|
1.8 Filo ve tarife planlaması hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
1.9 Kokpit ve kabin ekibi planlaması konularında bilgi sahibidir. |
|
|
1.10 Operasyon ve dispatch yönetimi hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri felsefesini yorumlar. |
|
|
2.1 Takım çalışması ve ekip ruhunu bilir. |
|
|
2.2 Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinir. |
|
|
2.3 Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir. |
|
|
|
|
3) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılığın gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
|
3.1 Ülke ve dünya havacılık hakkındaki bilgileri yorumlar. |
|
|
3.2 Temel havacılık fonksiyonlarını ve süreçlerini anlatır. |
|
|
3.3 Uluslararası ve ulusal sivil havacılık otoritelerini ve fonksiyonlarını anlatır. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 Havacılık Yer Hizmetlerini yapabilir ve yönetebilir. |
|
|
4.2 Kabin ve Kokpit ekiplerini planlar. |
|
|
4.3 Bilet satış ve check-in işlemlerini yapabilir. |
|
|
4.4 Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurar. |
|
|
4.5 Hava Kargo operasyonlarını yönetir. |
|
|
|
|
5) |
Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Takım çalışması, empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olur, farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışır ve onları yönetir. |
|
|
5.2 Ekip içerisinde görev ve sorumluluk alır ve bireysel olarak bağımsız çalışma yapar. |
|
|
5.3 Havacılık alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür. |
|
|
5.4 Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır. |
|
|
5.5 Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir. |
|
|
5.6 Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir. |
|
|
5.7 Havacılık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
|
5.8 Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder. |
|
|
5.9 Havacılık alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. |
|
|
5.10 Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
|
5.11 Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır. |
|
|
5.12 Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
|
5.13 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler. |
|
|
5.14 Havacılık alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
5.15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır. |
|
|
5.16 Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular. |
4 |