ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI LojistikSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50413METOZ-LOJ0074 Lojistikte Bilişim Sistemleri 2 Bahar 2 1 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DUYGU YAMAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi DUYGU YAMAN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Lojistik ve Taşımacılık Sektörü’ndeki kuruluşların tüm gereksinimlerini karşılayan bir Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) yazılımının operasyonel modüllerini içeren SOFTTRANS®, sahip olduğu Grafik Kullanıcı Arayüzü ile oluşan görsel iletişim sayesinde büyük kullanım kolaylığı, hızlı adaptasyon ve yüksek verimlilik sağlayarak kuruluşları geleceğe taşımaktadır. Bu derste öğrencilere SOFTTRANS® uygulamaları gösterilerek teori ve ilkelerle ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders SOFTTRANS® modüllerini ve uygulamalarını içermektedir. SOFTTRANS® lojistik ve taşımacılık operasyonları yönetim uygulamaları, taşımacılık operasyonunun tüm aşamalarına ilişkin bütünleşik bir yazılım çözümüdür. Bu yazılımlar ile kuruluşlar, teklif, rezervasyon, sipariş, talimatlar, evraklar, parasal bilgiler, fatura ve raporlardan oluşan tüm iş sürecini yürütebilmektedirler. Beklenen ve fiili maliyet takibi; dosya, yük, km, müşteri, ülke, güzergâh bazında kar/zarar hesaplarının yapılması mümkün olmaktadır. Bu kapsamda Nakliye Komisyoncuları (Freight Forwarder); Yurtiçi ve Yurtdışı Taşıyıcı Firmalar; Acente, Broker, Hat İşletmecileri, Konteyner Taşımacılığı ve Depoculuğu yapanlar ve Armatörler, RO-RO İşletmecileri ile Antrepo ve Depo İşletmecileri için geliştirilmiş uygulamalar bulunmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilgi sistemlerinin temel bileşenlerini tanımlar.
  2) Kurumsal kaynak planlaması (ERP) uygulamaları ve genel konseptlerini hakkında bilgi sahibidir.
  3) Taşımacılık ve operasyon sistemleri hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Softrans modüllerini tanır ve uygulamalarını gerçekleştirir.
  2) Teklif, rezervasyon, sipariş, talimatlar, evraklar, parasal bilgiler, fatura ve raporlardan oluşan tüm iş sürecini yürütebilmebilir.
  3) Beklenen ve fiili maliyet takibi; dosya, yük, km, müşteri, ülke, güzergâh bazında kar/zarar hesaplarını yapar.
  4) Operasyonel ve finansal verileri kullanarak raporlama ve analiz yapabilir.
  5) Soft programını kullanarak rota oluşturmayı öğrenir
  6) Soft programını kullanarak yük kaydı oluşturmayı öğrenir
  7) Soft programını kullanarak konşimento düzenlemeyi öğrenir
  8) Soft programını kullanarak kar/zarar hesabı yapmayı öğrenir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Lojistik Yazılımlar ve Lojistik Yazılımlara Giriş lojistik sektöründe kullanılan bilişim sistemleri hakkında genel bilgilendirme yapma ve Soft Programının öğrencilere tanıtımı Ders notları, sunumlar
2) Lojistik Yazılım Uygulamaları ve Genel Kavramları Soft programının taşımacılık sektöründe kullanımlarını anlatarak program arayüzünü betimleyerek program hakkında genel bilgilendirmenin sağlanması Ders notları, sunumlar
3) Uluslararası Denizyolu Taşımacılığı Soft programı içerisinde denizyolu taşımacılığı modülüne giriş yapma, bir gemi yaratma ve gemi için rota çizerek denizyolu taşımacılığı süreçlerini organize etme Ders notları, sunumlar
4) Hat Acenteliği ve Konteyner Takibi Soft programı modüllerinden biri olan hat acenteciliği modülü ile öğrenci yükleri belirli taşıma araçları arasında aktarabilir. konteyner numarası tanımlayabilir ve yükleme işlemlerini tamamlayabilir. Ders notları, sunumlar
5) Uluslararası Havayolu Taşımacılığı taşımacılık faaliyetelerinin havayolu ile nasıl yapıldığı, yüklerin kargo uçağı ve uçak altı kabin bölümlerine girişlerinin nasıl yapıldığı, rotanın nasıl oluşturulduğu uygulamalı olarak anlatılır Ders notları, sunumlar
6) Uluslararası Karayolu Taşımacılığı ve sektör temsilcisi ağırlama Yüklerin karayolu araçlarına nasıl yüklendiği, şoför bilgilerinin nasıl girildiği ve araç içerisine şoför tanımlamasının nasıl yapıldığı, şoför geçiş belgelerinin beler olduğu ele alınır. Ders notları, sunumlar
7) ARA SINAV
8) Araç Takibi, Filo ve Sürücü Yönetimi Soft içerisinde, ilk haftadan itibaren açılmış kayıtların izlenmesinin nasıl yapıldığı, farklı lokasyondaki araçların uydu sistemleri vasıtası ile nasıl takip edilebildiği, araç içi haberleşme ve direktif sisteminin nasıl gerçekleştirildiği anlatılır. Ders notları, sunumlar
9) Yurtiçi Taşımacılık Faaliyetleri Soft içerisinde ilk haflardan beri ele alınan uluslararası ticaretin dışında yurtiçinde taşımacılık faaliyetlerinin nasıl yapıldığı, mal aktarma merkezlerinden toplama alanlarına doğru malın seyri hakkında bilgiler paylaşılır. Ders notları, sunumlar
10) İhracat Deposu ve Antrepo Yönetimi özellikle gümrük kapılarının bulunduğu yerlerde konuşlandırılan antrepolardan parçalı malın nasıl çıkarıldığı, düşümlü çıkış uygulaması hakkında kayıt atma hakkında bilgi verilir. Ders notları, sunumlar
11) Lojistik Deposu Yönetimi bir depo içerisinde malın çeşitli aktivitelerinden sonra akışın nasıl olduğu, malın depo içerisindeki hareketleri ve depoya mal tanımlanması, yerleştirilmesi ve elleçlenmesi faaliyetleri hakkında kayıt açılır Ders notları, sunumlar
12) Müşteri İlişkileri Yönetimi Müşteri kartı açma, müşteri ve doğrudan temasa geçecek çalışanlarla ilgili bilgileri girme gibi konular hakkında Soft içerisinde müşteri tanımlama kartları açılır. Ders notları, sunumlar
13) Genel konu tekrarı ve sınava hazırlanma
14) FİNAL SINAVI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: SOFT TRANS Uygulamaları Ders Notları.
Öğrenciler ilgili ders hakkında ders notlarına ve sunumlara onlinebeykoz üzerinden erişim sağlayabilirler.
Diğer Kaynaklar: LAUDON, Kenneth C. ve LAUDON, Jane P., “Management Information Systems”, Prentice Hall, 8th Ed., New Jersey, 2004.
NARASIMHAN, Ram ve KIM, Soo Wook, “Information System Utilization Strategy For Supply Chain Integration”, Journal of Business Logistics, Vol. 22, No: 2, 2001.
BAKOS, J.Y., “A Strategic Analysis of Electronic Marketplaces”, MIS Quarterly, Vol. 15, No: 4, 1991.
MASSETTI, B. ve ZMUD, R., “Measuring the Extent of EDI Usage in Complex Organizations: Strategies and Illustrative Examples”, MIS Quarterly, Vol. 20, No: 3, 1996.
PAWAR K. ve DRJVA H., “Electronic Trading in the Supply Chain: A Holistic Implementation Framework”, Logistic Information Management, Vol. 13/1, 2000.
RAGGAD, Bel G., “Information Systems Concepts: A Guide for Executives”, Logistics Information Management, Vol. 10, No: 4, 1997.
Karayolları Taşıma Yönetmeliği, 2018

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5 KPÖÇ 6 KPÖÇ 7 KPÖÇ 9
1 3 5 3 5 1 2 4
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10
DÖÇ11

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Modern Lojistik faaliyetleri bilme ve bu konularda temel mevzuatı öğrenebilme.
2) Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemleri hakkında bilgi sahibi olma.
3) Modern Lojistiğin günümüzde izlediği gelişmeleri ve politikaları bilme ve bu gelişimleri takip edeceği kurum ve kuruluşları öğrenebilme 5
4) Lojistik ile ilgili alanlarda kullanılan belgeleri tanıma, düzenleyebilme. Sahip olduğu bilgi ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve kuruluşlara açık bir şekilde anlatabilme 5
5) Mesleği ile ilgili mevzuatları takip etme ve uygulama yeteneği ile birlikte temel hukuk bilgileri, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olma.
6) Kişisel ve mesleki yetkinliğini güncel tutabilmek için ilgili iletişim ağlarının içinde yer alabilme, çalıştığı sektörle ilgili değişimleri takip edebilme ve kendini sürekli geliştirebilme 5
7) Lojistik alanında aldığı uygulamalı eğitim sayesinde karmaşık sorunları analiz edebilme, farklı düşüncelerden sentez yaratma yoluyla sorunlara çok yönlü bakış açısı getirebilme. 5
8) Lojistik faaliyetleri kapsamında tasarım, planlama ve karar alma ile ilgili kuramsal yöntemleri uygulama alanında kullanabilme.
9) Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayıp değerlendirebilme. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10 DÖÇ11
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 5 5
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 75
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 101
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4