ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI LojistikSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50411TATOZ-ISL3031 Muhasebe 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi LEVENT POLAT
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders; , öğrencilere muhasebe konusunda genel bir altyapı sağlamayı amaçlar. Muhasebenin işletme fonksiyonları içindeki yerini, işletmelerin ve ilgili gruplarının kararlarında muhasebe verilerinin önemini, bu anlamıyla genel- maliyet – yönetim muhasebelerinin ana hatlarını ve ilişkilerini göstermeyi hedefler. Ana finansal tabloların oluşturulmasından birbirleriyle etki- tepki ilişkilerine ve temel yöntemlerle analizlerini, maliyet kavramı ve önemini kavratmayı amaçlamaktadır. Bu ders öğrencilere, ileride işlenecek derslere yönelik bir altyapı sağlamayı ve farklı alanlarda çalışsalar da, kararların / faaliyetlerin işletmenin finansal yapısı ve verimliliği üzerindeki etkilerini kestirebilmelerini hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders; yüksekokul öğrencilerine iç ve dış çevresi ile muhasebeyi, çeşitlerini, muhasebenin kayıt sürecini, ana raporlarını ve temel yöntemlerle bu raporların analizini, maliyet kavramlarını vermeyi kapsar.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Muhasebeyi ekonomi – işletme- yönetim ile ilişkileri çerçevesinde tanımlar ve açıklar.
  2) Muhasebenin, işlevleri ve amacını, muhasebe bilgilerini kullananları bilir.
  3) Muhasebeyi değişik kıstaslara göre sınıflandırabilir. Muhasebe sürecindeki temel kavramlar ve ilkeleri açıklar.
  4) Muhasebe sürecinin temelini, bilanço temel denklemi çerçevesinde kavrar. Muhasebenin ana raporlarını/ tablolarını bilir.
  5) İşletmenin faaliyet sonuçları ve finansal yapısını değiştiren etmenleri bilanço temel denklemi çerçevesinde kavrar.
  6) Üretim- Ticari- Hizmet işletmelerinde maliyet – gider konularını kavrar.
  7) Maliyet muhasebesi kapsamını ve maliyetleme sistemlerini öğrenir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Muhasebe kayıt süreci ve bu sürecin sonunda özetleme ve raporlanan tabloları öğrenir. Bu tablolardaki önemli kalemlerini değerlemeyi bilir.
  2) Muhasebe raporlarının nasıl finansal analize tabi tutulacağını kavrar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenciler, muhasebe ilgili konularda sunum hazırlayarak öğrendiklerini gösterme becerisi elde edinirler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Muhasebe ve İşletme Kavramı Muhasebenin Temel Kavramları Muhasebe kitabından ilgili bölümü okur. http://www.gib.gov.tr/ Materyal
2) İşletme Türleri ve Kuruluş Aşamaları Tek Düzen Hesap Planı Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur.
3) Bilanço Kavramı ve Örnek Soru Çözümleri Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
4) Yevmiye Defteri Kaybı ve Defter-i Kebir Tanımı Örnek Soru Çözümleri Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
5) Gelir-Gider Hesapları KDV Hesap Kayıtları Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
6) Gelir-Gider Hesapları KDV Hesap Kayıtları Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
7) Dönem Sonu Muhasebe İşlemleri Mizan Defteri Kayıtları Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
8) ARASINAV
9) Menkul Kıymet Kayıtları Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
10) Stok Maliyeti Değerleme Yöntemleri (Gerçek maliyet yöntemi ve FIFO) Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
11) Stok Maliyeti Değerleme Yöntemleri (Ortalama maliyet yöntemi ve LIFO) Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
12) Döviz Kayıtları Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
13) Döviz Kayıtları Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
14) Monografi çözümü Muhasebe Kitabından ilgili bölümü okur
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretici notları - Lecturer notes
Diğer Kaynaklar: Prof.Dr. Orhan Sevilengül, Genel Muhasebe, Gazi Kitabevi, Ankara 2016
Prof.Dr. İbrahim Lazol, Genel Muhasebe, Ekin Kitabevi, Bursa 2018
Nihat Küçüksavaş, Finansal Muhasebe, Beta Yayınları, İstanbul 2012
Erhan Kotar, Şükrü Dokur, Genel Muhasebe:Temel İlkeler, Alfa Yayınları, İstanbul,1995
Ümit Gücenme, Genel Muhasebe, Aktüel Yayınları, İstanbul, 2005
Charles T.Horngren- Walter T.Harrison- Linda S. Bamber; Accounting , Prentice Hall,

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını kavrama.
2) Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemleri hakkında bilgi sahibi olma.
3) Lojistik, dış ticaret, pazarlama ve gümrük mevzuatlarına ilişkin temel bilgiye sahip olma.
4) Dış ticaret ile ilgili süreçlerini (teslim ve ödeme şekilleri vs.) açıklama, INCOTERMS hakkında bilgi sahibi olma.
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri pratik bilgi ile bütünleştirme.
6) Lojistik alanındaki işletmelerin temel özelliklerini ve ekonomik hayatı bilerek iç ve dış çevresini takip ve analiz edebilme
7) Lojistik alanında aldığı uygulamalı eğitim sayesinde karmaşık sorunları analiz edebilme, farklı düşüncelerden sentez yaratma yoluyla sorunlara çok yönlü bakış açısı getirebilme.
8) Lojistik faaliyetleri kapsamında tasarım, planlama ve karar alma ile ilgili kuramsal yöntemleri uygulama alanında kullanabilme.
9) Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayıp değerlendirebilme.
10) Lojistiğin tüm alanlarında İngilizce ve Türkçe terimlere hakim olarak operasyonel yetkinlik kazanabilme
11) Sektörün değerlerine saygılı olmasının yanı sıra, sosyal sorumluluk konusunda farkındalık kazanması ve iş hukuku ile mesleki etik bilince sahip olması

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Okuma
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 17 17
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 35
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 77
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3