ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İşletme Mühendisliği (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60789MEEOZ-MNE0034 Production Planning and Control 2 Bahar 2 2 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MELTEM KAYHAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı İşletme Mühendislerine, işletmelerde ne kadar ve ne zaman üretim yapılacağı ve stok tutulacağı konularında karar vermelerini sağlayacak gerekli metot, bilgi ve bakış açısını ve üretim maliyetlerini düşürüp verimliliği arttırmak amacıyla üretim sistemlerinin etkili bir şekilde planlama ve kontrol etme becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Üretim Çeşitleri; Talep Tahmin Teknikleri; Envanter Kavramı ve Yönetimi; Bağımsız Talep için Envanter Yönetimi; Toplu Üretim Planlama Teknikleri; Ana Üretim Çizelgeleme; Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP); MRP Sistemlerinde Sipariş Büyüklüklerinin Hesaplanması; Üretim Kaynaklarının Planlanması (MRP II); Kurumsal Kaynakların Planlanması (ERP) Kavramları; Kapasite İhtiyaç Planlaması; Atölyelerde İş Sıralama ve Yükleme; Tam Zamanında Üretim Felsefesi ve Kanban Sistemi
Bu derste proje odaklı öğrenme yaklaşımı kullanılmaktadır. Bu çerçevede dersin geleneksel yapıdaki içeriği yanında proje odaklı öğrenme bileşeni bulunmaktadır. Proje odaklı öğrenme bileşeni dersin amaçlarına ve öğrenme çıktılarına uygun olarak öğrenciler tarafından bireysel olarak veya proje takımları halinde belirli adımlardan geçilerek ve belirli ara çıktıların ve son çıktıların üretilmesini amaçlayan bir veya daha fazla sayıda projenin öğrenme amaçlı proje yapılmasını içermektedir. Dersin proje odaklı öğrenme bileşeni ağırlıklı olarak proje çıktılarının ve proje çalışmalarının dersi veren öğretim elemanı ve/veya jüri tarafından değerlendirilmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İmalat ve hizmet sektörlerinde doğru ve etkin planlama sağlayacak talep tahmin analizlerini yapar
  2) Bir üretim sisteminde uzun vadeli hedeflere bağlı olarak orta ve kısa vadeli planlama hiyerarşisini kavrar ve bu yapı içerisinde ne zaman ve ne miktarda üretim yapılması gerektiğini hesaplar
  3) Bağımlı ve bağımsız talep yapılarına ilişkin kavramsal bilgilere sahiptir ve bu yapılarla ilgili stok kontrol sistemlerini tasarlar
  4) Üretim sistemlerinde talep tahmini ve sipariş sistemlerine bağlı olarak etkin kapasite yönetimi yapar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yalın Üretim ve Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) gibi güncel konuları ve bilgisayar uygulamalarını anlar

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin Tanıtımı, Üretim Planlamaya Giriş Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
2) Tahminleme Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
3) Envanter Yönetimi Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
4) Envanter Yönetimi Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
5) Toplu Üretim Planlama Teknikleri Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
6) Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
7) Arasınav Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
8) Proje Sunumları Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
9) Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
10) Ana Üretim Çizelgeleme Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
11) Üretim Kaynaklarının Planlanması (MRP II) Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
12) Kurumsal Kaynak Yönetimi (ERP), Kapasite İhtiyaç Planlaması Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
13) Çizelgeleme Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
14) Tam Zamanında (Yalın) Üretim Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
15) Proje Sunumları Okuma ödevi, Ön çalışma Proje çalışması, Ev ödevi
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Heizer, J. ve Render, B., 2007, Production and Operations Management, 9. Baskı, Prentice-Hall, Upper Saddle River, New Jersey. ISBN: 9780136119418
Diğer Kaynaklar: Chase, R.B., Jacobs F.R. ve Aquilano, N.J., 2004, Operations Management for Competitive Advantage, 10. Baskı, McGraw Hill Irwin, New York. ISBN: 978-0072506365

Stephen N. Chapman, 2005, The Fundamentals of Production Planning and Control, Pearson, ISBN: 978-0130176158

R. K. Singal, Production Planning & Control Paperback, ISBN: 9350140489

Jawad Akhtar, 2013, Production Planning and Control with SAP ERP (1st Edition), ISBN: 1592298680





Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Karmaşık İşletme Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme yöntemlerini seçer ve uygular 5
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler
1) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışır, sorumluluk alır
1) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır.
1) Alanı ile ilgili temel bilim konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri işletme mühendisliği problemlerinin çözümü için birlikte kullanır ve uygular.
1) Matematik, fen bilimleri ve İşletme Mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri İşletme Mühendisliği problemlerinin çözümü için birlikte kullanır 4
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır
2) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır
2) İşletme mühendisliği uygulamalarını analiz eder, modeller, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular 5
2) Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar.
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır
3) Sürekli gelişen işletme mühendisliği alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir.
3) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
3) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini ve en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir şekilde kullanır 3
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler
4) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar 2
4) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar, Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
4) Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular
5) İnsan, malzeme, bilgi, teçhizat ve enerji içeren, somut ya da soyut çıktıların üretilmesine yönelik entegre sistemler tasarlar, geliştirir, uygular; bu sistemlerin işleyişini kontrol eder ve iyileştirir 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır
5) Proje yönetir, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç sahibidir; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır 3
5) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir.
6) Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
6) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir 3
7) Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır.
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
8) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir.
8) Kalite bilincine sahiptir
9) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
9) Bir işletmenin kuruluş sürecini üstlenebilecek biçimde girişimcilik bilincine sahiptir 4
10) Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.
11) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
12) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde)

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Ödev
Proje Hazırlama
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 5.00
Projeler 1 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 4 1 4
Proje 4 10 40
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 128
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 3 2 6
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 152
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6