ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Hava LojistiğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50314YETOS-SOS2320 Toplum ve Ekoloji 0 Bahar
2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi STAFF
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, küresel iklim krizinin ve ekolojik bunalımın yaşandığı çağımızda, toplum, ekonomik yapı, üretim-tüketim ilişkileri ile ekoloji arasındaki bağlantıları öğrencilere kavratmaktır.
Dersin İçeriği: Ekoloji ve çevre, ekolojik hareket ve çevrecilik
Yeni toplumsal hareketler, ekolojik hareket
Çevre etiği
Türkiye'de çevre politikaları
Kentlerde ve kırsalda çevre sorunları
İlkel, köleci, feodal, kapitalist ve sosyalist toplumda doğa
Küresel ısınmanın sebepleri ve sonuçları
Sürdürülebilir yaşam
Toplumsal ekoloji

Derse Özgü Kurallar

Ders materyalleri onlinebeykoz paneli üzerinden düzenli biçimde okunup dinlenmelidir.

Öğrencilerin derse devamlılığı önemlidir.

Ödevler onlinebeykoz paneline yüklenmelidir.

Ödevlerin biçimsel özellikleri öğretim üyesi tarafından bildirilir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler ilkel, köleci, feodal, kapitalist ve sosyalist toplumların doğayı nasıl toplumsallaştırdığı konusunda kapsamlı bilgi sahibi olurlar.
  2) Öğrenciler, günümüzde yaşanan iklim krizi, ozon tabakasının delinmesi, hava su toprak kirliliği, biyolojik çeşitliliğin yok olması gibi sorunların modern kapitalist toplumla ilişkisini kurarlar. Sürekli üretim ve tüketime ve ekonomik büyümeye odaklanmış ileri sanayi toplumlarını, sanayi devriminden başlayarak analiz edebilirler.
  3) Çevre etiği konusunda geliştirilmiş teorik yaklaşımları tanır ve tartışırlar. Bu yaklaşımların toplumları dönüştürme potansiyelini kavrarlar.
  4) Küresel ısınmanın sebeplerini ve sonuçlarını bilir, sürdürülebilir bir yaşam için yapılması gerekenleri kavrarlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bir birey olarak kendi karbon ayak izlerini hesaplayabilirler. Tüketim alışkanlıkları ve doğaya verilen zarar konusunda ailelerini, işletmeleri, toplumu sorgulayabilirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ekolojik hareketin siyasallaşması, yeşil partilerin yükselişi konusunda bilgi sahibi olurlar. Sivil toplum kuruluşları, vatandaş inisiyatifleri, yeşil partiler ile devletlerin çevre politikalarını karşılaştırabilirler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ekoloji-çevre, ekolojik hareket-çevrecilik tanımları
2) Ekoloji ve etik
3) Ekoloji, toplum ve siyaset: Yeni toplumsal hareketler
4) Ekoloji, toplum ve siyaset: Siyasette Ekoloji Hareketi
5) Türkiye’de Çevre Politikaları: Türkiye’de Çevreciliğin Tarihi ve Siyasal Gelişimi
6) Türkiye’de Çevre Politikaları: Türkiye’de Siyasi Partilerin Çevre Politikaları
7) Derin Ekoloji-Sığ Ekoloji
8) İlkel ve köleci toplumlarda doğanın toplumsallaşması
9) Feodal, kapitalist ve sosyalist toplumlarda doğanın toplumsallaşması
10) Modern toplumun temelleri
11) Sanayi devrimi ve ileri sanayi toplumlarında üretim-tüketim
12) Küresel iklim krizinin nedenleri ve sonuçları
13) Sürdürülebilir yaşam
14) Toplumsal ekoloji
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derek Sayer ve David Frisby. Toplum. Çev. Batuhan Bekmen. İstanbul: Habitus Kitap, 2017.
Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. Necmettin Çepel. Ankara: Tübitak, 2008.

Hans Freyer. Sanayi Çağı Çev. Bedia Akarsu ve Hüseyin Batuhan. Doğu Batı Yayınları, 2014.

Jean-Jacques Rousseau. Toplum Sözleşmesi. Çev. Vedat Günyol. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2007.

Mark Kurlansky. 1968 Dünyayı Sarsan Yıl. İstanbul: Everest Yayınları, 2008.

Murray Bookchin. Ekolojik Bir Topluma Doğru. Çev. Abdullah Yılmaz. Sümer Yayıncılık, 2014.

Materyal
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Havacılık ile ilgili mevzuat ve düzenlemeleri açıklar
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler
1) Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Satın alma ve tedarik süreçleri ile ilgili temel bilgileri ana hatları ile belirtir.
1) Ülke ve dünya ekonomisi hakkındaki bilgileri yorumlar.
1) İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir.
2) Havacılık ile ilgili temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar
2) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
2) Temel işletme fonksiyonlarını ve işletme süreçlerini anlatır.
2) Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır.
2) Havacılık ile ilgili teknoloji ve ekipmanları bilir ve ilgili süreçler ile eşleştirir.
2) Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemlerini listeler
3) Yer Hizmetleri ve Bilet Satış ve Check-in işlemlerini tanımlar
3) Ulusal ve uluslar arası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar
3) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
3) Stok yönetiminin gereklerini sıralar.
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir.
4) Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Havacılık ile ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini açıklar.
4) Taşıma tipleri ile ilgili temel bilgileri hatırlar.
5) Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır.
5) Lojistik yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde eşleştirir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır
6) Lojistik alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar.
6) Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır.
7) Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır.
7) Lojistik alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini açıklar.
8) Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını listeler.
8) Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır
9) Tedarik zincirinde bilgi paylaşımının ve güvenin önemini değerlendirir.
9) Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir.
10) Tedarik zinciri yönetimi içindeki tüm lojistik faaliyetlerini birbiri ile ilişkilendirir.
10) Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır.
11) Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir.
11) Sürdürülebilir tedarik zinciri yönetimini açıklar
12) Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir.
13) Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır.
14) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Ödev
Ders Konferansı
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 2 30
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 15 30
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 6 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 66
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 72
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3