Dersin Amacı: |
Bu ders öğrencilerin depo fonksiyonlarını, süreçlerini, organizasyonunu ve operasyonlarını anlamalarına yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Depo yeri, işletme, yönetim, kontroller, prosedürler, finans, güvenlik, kargo / malzeme taşıma ve üretkenlik analizinin yanı sıra öğrencilere finansal, fiziksel, tahmin ve operasyonel açıdan envanterin temel doğasını da tanıtılmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Depo yeri seçimi, mekan hesabı ve yerleşim tasarımı; Depodaki temel ve destekleyici faaliyetler; Soğuk zincir; Malzeme taşıma ekipmanı; Envanter politikası; Envanter kontrol teknikleri; Stok maliyet analizi ve kontrolü; Ekonomik sipariş miktarı ve güvenlik stoku; Stok ve depo yönetiminde etik; Performans ölçümü, bilgi ve teknoloji; Envanter ve depo yönetiminde güncel konular ve vaka çalışması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bu dersi alan öğrenciler, depo içerisinde gerçekleşen operasyonları tanımlar, kavrar ve açıklar.
|
2) Bu dersi alan öğrenciler depo içerisinde kullanılan taşıma ekipman ve teçhizatları ile raf sistemlerini bilir.
|
3) Bu dersi alan öğrenciler depo tasarımını stratejik, taktiksel ve operasyonel boyutta değerlendirir.
|
4) Bu dersi alan öğrenciler stok türleri ve stok maliyetleri ile tedarik zinciri boyunca stok tutmanın avantaj ve dezavantajlarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bu dersi alan öğrenciler depo yeri seçim kriterlerini belirler ve depo yeri seçiminde kullanılan teknikleri uygular.
|
2) Bu dersi alan öğrenciler depo tasarımında kullanılan teknikleri uygular.
|
3) Bu dersi alan öğrenciler bağımlı ve bağımsız talep kavramlarını bilir, Ekonomik Sipariş Miktarı ve MRP yöntemini uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tedarik Zincirinde Depolamanın Rolü ve Önemi |
Ders Notu
|
|
2) |
Depo Yönetimi ve Rekabet Avantajı |
Ders Notu
|
|
3) |
Depolama Kararı ve Dış Kaynak Kullanımı |
Ders Notu
|
|
4) |
Depo Operasyonları ve Endüstriyel Depolama Teknikleri |
Ders Notu
|
|
5) |
Depolanacak Malzemelerin Sınıflandırılması ve Depo Türleri |
Ders Notu
|
|
6) |
Depo Ekipman ve Teçhizatları ile Raf Sistemleri |
Ders Notu
|
|
7) |
Depo Yer Seçimi I |
Ders Notu
|
|
8) |
Ara Dönem Sınavı |
|
|
9) |
Depo Yeri Seçimi II |
Ders Notu
|
|
10) |
Depo Tasarımı I |
Ders Notu
|
|
11) |
Depo Tasarımı II |
Ders Notu
|
|
12) |
Tedarik Zinciri Boyunca Stok Yönetimi |
Ders Notu
|
|
13) |
Bağımsız Talep ve Ekonomik Sipariş Miktarı |
Ders Notu
|
|
14) |
Bağımlı Talep ve Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) |
Ders Notu
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Depolama ve Depo Yönetimi, A. Zafer Acar, Emre Çakmak, Nobel Akademik Yayıncılık, 2. Baskı. 2013.
Tedarik Zinciri ve Lojistik Yönetimi, Erdal Nebol, Tanyeri Uslu, Ezgi Uzel, Beta Yayınları, 3. Baskı, 2013.
|
Diğer Kaynaklar: |
Warehouse Distribution and Operations Handbook, David Mulcahy, McGraw-Hill, Inc., New York, NY 10020 ISBN: 0-07-044002-6
The Warehouse Management Handbook, James A. Tompkins, Jerry D. Smith
Tompkins Press, 1998.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Uluslararası ticaret ve lojistik konularında gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar |
5 |
|
1.1 Bu alandaki temel fonksiyonları ve yaklaşımları açıklar |
5 |
|
1.2 Bu alandaki farklı süreçleri sistematik bir bakış açısı ile değerlendirir |
5 |
2) |
Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarındaki farklı konularda vaka yönteminden de yararlanarak sorun çözme vizyonunu geliştirir |
3 |
|
2.1 Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarında sahip olduğu bilgi ve becerileri vizyoner bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
2.2 Bireysel ve takım çalışmalarında problem çözme ve bilimsel karar verme yeteneklerini geliştirir |
2 |
|
2.3 Farklı koşullar için uygun olabilecek iş stratejileri geliştirir |
4 |
|
2.4 İş ve teknoloji dünyasındaki gelişmelere uyum sağlayabilmenin gerekliliğini kavrar |
3 |
|
2.5 Bulunduğu iş ortamında çalışanları ve süreçleri yönetebilme becerisini gösterir |
2 |
|
|
|
3) |
Bilimsel araştırma ve karar vermede sahip olduğu teorik bilgileri etkinlik ile kullanabilir ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlar |
5 |
|
3.1 Alanında karşılaştığı problemleri, analitik bir yaklaşımla, ele alarak çözümler |
5 |
|
3.2 Konusundaki farklı alanlarda yeni fırsatlar yaratabilecek projeler üretebilme yetkinliği kazanır |
3 |
4) |
Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. |
4 |
|
4.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir. |
4 |
|
4.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar. |
2 |
|
4.3 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
|
4.4 Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır. |
5 |
|
4.5 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
3 |
|
4.6 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
1 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
3 |
42 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
94 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
5 |
10 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
30 |
30 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
60 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
154 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |