Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dünya ticaretinin serbestleşmesiyle küreselleşen dünya ekonomisinin ve ülkelerin ekonomik kümelenmelerinin ülke dış ticaretine etkilerini değerlendirebilir; dış ticarette makro ekonomik politikaların mikro ekonomileri/şirketleri nasıl etkilediğini, riskler ve fırsatlar bağlamında ilişkilendirir ve yorumlar
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uluslararası ticaret ortamını doğru kavrayarak, şirket politikalarını ve pazar stratejilerini belirleyebilir, riskleri ve fırsatları tespit eder
|
2) Dış ticareti düzenleyen kurumları ve mevzuatı kavrayarak, uygulamalarda zaman kaybını engellemek amacıyla süreçlerde uzmanlaşır.
|
3) Denenmiş ve sonuç alınmış dış ticaret uygulamalarını etkin olarak faaliyetlerinde kullanabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bütünsel bakış açısı ile dış ticaret operasyonlarını yönetebilir, güncel uygulamalara kolayca uyum sağlar
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Uluslararası ekonomi ve dünya ticaretinin genel görünümünün incelenmesi ve ders boyunca kullanılacak kavram setinin sunulması. |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
2) |
Dünya ekonomisinin tarihsel gelişimi: İlk çağdan sömürgecilik dönemine kadar. |
(1) Okuma: V. Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu?, Kırmızı Yayınları
(2) İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ilk bölümü.
|
|
3) |
Sömürge imparatorluklarının mücadelesinden kapitalizmin doğuşu: Merkantilizm ve Fizyokrasi |
İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ikinci bölümü.
|
|
4) |
Klasik Politik İktisadın ticaret teorileri: Mutlak Üstünlük ve Karşılaştırmalı Üstünlük |
Okuma: Adam Smith, Ulusların Zenginliği ve David Ricardo, Ekonomi Politik ve Vergilendirmenin İlkeleri'nden seçili pasajlar.
|
|
5) |
Ülkelerin sermaye ve insan kaynağı stoklarının dış ticarete etkisi: Faktör Donatımı Teorisi |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
6) |
Bir ülkenin dünyanın geri kalanıyla ekonomik ilişkileri nasıl oluşur ve izlenir? |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
7) |
Döviz kuru makroekonomik açıdan nasıl oluşur ve bir makroekonomik değişken olarak diğer temel değişkenlerle (enflasyon, faiz oranı, ekonomi büyüme) ilişkisi nedir? |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
Türkiye’nin dünya ekonomisine eklemlenmesi. |
Okuma: Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2015, 23. Baskı, Ankara: İmge Yayınları.
|
|
10) |
“Küreselleşme” kavramı ve sürecine eleştirel bakış. |
Okuma: Paul Hirst ve Graham Thompson, Küreselleşme Sorgulanıyor, 4. Baskı, Ankara: Dost Yayınları.
|
|
11) |
Son dünya krizi nasıl yaşandı? Finansal balonun şişmesi ve patlaması. |
Okuma: Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, İstanbul: Pegasus Yayınevi.
|
|
12) |
Dünya krizine getirilen yaygın açıklamalar ve eleştirisi. |
(1) İzleme: David Harvey, Kapitalizmin Krizleri (animasyon destekli kısa ders)
(2) İzleme: Charles Ferguson, İç İşler, ABD: Sony, 2010 (belgesel).
|
|
13) |
ABD Hegemonyasının sarsılması, Çin ve Rusya’nın yükselişi |
Okuma: Minqi Li, Çin ve 21. Yüzyıl Krizi, İstanbul: Yazılama Yayınları.
|
|
14) |
“İlliberal” ekonomiler kavramı ve Donald Trump’ın başkanlığıyla tetiklenen ticaret savaşı |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
15) |
Güncel duruma dair tartışma ve genel toparlama |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu?, İstanbul: Kırmızı.
Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl, İstanbul: Everest.
Hakan Mıhçı (ed.) “70. Yılında Bretton Woods Anlaşması”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 34(1) Özel Sayı
Patrick J. Geary, Uluslar Miti ve Avrupa Kimliği, İstanbul: Yazılama.
Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2015, 23. Baskı, Ankara: İmge.
Paul Hirst ve Graham Thompson, Küreselleşme Sorgulanıyor, 4. Baskı, Ankara: Dost.
Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, İstanbul: Pegasus.
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Bu alandaki temel fonksiyonları ve yaklaşımları açıklar |
3 |
1) |
Uluslararası ticaret ve lojistik konularında gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar |
|
1) |
İş etüdü, problem çözme, liderlik, takım çalışması, bağımsız karar verme ve sorumluluk alabilme yetkinliklerini geliştirir |
1 |
1) |
Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarında sahip olduğu bilgi ve becerileri vizyoner bir yaklaşımla değerlendirir. |
5 |
1) |
Alanında karşılaştığı problemleri, analitik bir yaklaşımla, ele alarak çözümler |
2 |
2) |
Bireysel ve takım çalışmalarında problem çözme ve bilimsel karar verme yeteneklerini geliştirir |
2 |
2) |
Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarındaki farklı konularda vaka yönteminden de yararlanarak sorun çözme vizyonunu geliştirir. |
|
2) |
Konusundaki farklı alanlarda yeni fırsatlar yaratabilecek projeler üretebilme yetkinliği kazanır |
2 |
2) |
Bu alandaki farklı süreçleri sistematik bir bakış açısı ile değerlendirir |
4 |
2) |
Bilgiyi; eleştirel ve çözüm getirici bir yaklaşımla değerlendirerek kültürel farkındalık kazanmak için kullanır |
4 |
3) |
Bilimsel araştırma ve karar vermede sahip olduğu teorik bilgileri etkinlik ile kullanabilir ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlar |
|
3) |
Farklı koşullar için uygun olabilecek iş stratejileri geliştirir |
2 |
3) |
Alanındaki değişimleri vizyoner ve etik bir anlayışla kalite ve kültürel değerler ile ilişkilendirir |
4 |
4) |
İş ve teknoloji dünyasındaki gelişmelere uyum sağlayabilmenin gerekliliğini kavrar |
1 |
4) |
Uluslararası ticaret ve lojistik alanındaki beklentileri, sahip olduğu yetkinlikleriyle karşılar |
|
5) |
Bulunduğu iş ortamında çalışanları ve süreçleri yönetebilme becerisini gösterir |
1 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
1 |
20 |
20 |
Sunum / Seminer |
1 |
15 |
15 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
87 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
25 |
25 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
55 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
142 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |