Dersin Amacı: |
Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, başlangıcından günümüze dünya uygarlığına ve sanata ilişkin kavramları kullanır. sanat tarihi ve uygarlık tarihinde dönemleri tanır. Sanatın resim, heykel, mimarlık dallarındaki gelişimi ayırt eder. Sanat ve uygarlık terimlerini kullanır, sanat ve uygarlığın tarihsel gelişiminin, toplumların coğrafi, siyasi, psikolojik, sosyo-kültürel ve estetik gereksinimleri bağlamında nasıl biçimlendiğini analiz eder. |
Dersin İçeriği: |
Sanat ve uygarlığın tanımı üzerinde durulacaktır. Sanatın ve uygarlığın, dönemlere, akımlara bağlı olarak değişimi ve farklılaşması, bunları belirleyen teknolojik, sosyolojik tüm faktörlerin, tarih öncesinden başlayarak, Mısır, Roma ve Yunan Uygarlıkları, Hint, Çin, Maya, İnka, Aztek Uygarlıkları ile Anadolu sanat ve uygarlığı incelenecektir. Sanat ve Uygarlık Tarihi dersinde, Ortaçağ’dan başlayarak Endüstri Devrimine kadar olan süreçte sanatta ve uygarlıklarda meydana gelen dönüşüm ve gelişmeler de sanat yapıtları üzerinden gösterilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sanat ve Uygarlık konusunda güncel sanatı ve kültürel yaşamı anlatır.
|
2) Sanat ve Uygarlık alanında kullanılan terimleri tanımlar.
|
3) Dünya Sanat ve Uygarlık Tarihi’nin temel gelişmelerini kronolojik olarak sıralar.
|
4) Sanat Tarihi’ndeki önemli akımları tanır.
|
5) Sanat Tarihinin önemli sanatçılarını listeler.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sanata ve Uygarlığa dair pek çok temel kavramı tanımlar.
|
2) Sanat eleştirmenlerinin ve filozofların sanat kuramlarını yorumlar.
|
3) Ele alınan sanatçıların yaşadıkları yer ve zamandaki sosyo-politik, kültürel ortamı betimler.
|
4) Sanat akımlarını karşılaştırır ve kendi cümleleriyle ifade eder.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Eleştirel düşünme becerisini geliştirip sanat yapıtlarını kendi bakış açısıyla değerlendirir.
|
2) Toplum, kültür, siyaset ve kent yaşamında uygarlık ve sanatın rolü hakkında bilgi sahibi olur. Yaşadığı çevrenin ve toplumun, kültürel ve sanatsal ortamına değer biçer.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Uygarlık Kavramı, Sanat nedir? |
|
|
2) |
Tarih Öncesi Çağlar Uygarlık ve Sanatı |
|
|
3) |
Eski Doğu (Mezopotamya,)Uygarlık ve Sanatı |
|
|
4) |
Eski Mısır Uygarlık ve Sanatı |
|
|
5) |
Anadolu, Fenike, İran Uygarlık ve Sanatı |
|
|
6) |
Uzakdoğu: Hint ve Çin Uygarlık ve Sanatı |
|
|
7) |
Amerika: Mayalar, İnkalar ve Aztekler Uygarlık ve Sanatı
|
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Eski Yunan Uygarlık ve Sanatı, Eski Roma Uygarlık ve Sanatı |
|
|
10) |
Ortaçağ Uygarlık ve Sanatı |
|
|
11) |
Bizans Uygarlık ve Sanatı |
|
|
12) |
İslam Uygarlık ve Sanatı |
|
|
13) |
Aydınlanma(Bilim Sanat ve Felsefe) |
|
|
14) |
Endüstri Devrimi ve Sonrası |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
- Server Tanilli “Yüzyılların Gerçeği ve Mirası Cilt: I”,“Yüzyılların Gerçeği ve Mirası Cilt: II” Gombrich, E. H. Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi
- Fernand Braudel, “Maddi Uygarlık – Dünyanın Zamanı”, İmge Kitabevi.
- Yusuf Çotuksöken, “Uygarlık Çizgisi 1- Denemenin Kıyılarında”, Toroslu Kitaplığı.
- Muazez İlmiye Çığ, “Uygarlığın Kökeni Sümerliler – I”, “Uygarlığın Kökeni Sümerliler II”, Kaynak Yayınları.
|
Diğer Kaynaklar: |
-Gordon Childe, “Tarihte Neler Oldu”, Alan Yayıncılık.
- McNeil, William H (2005). “Dünya Tarihi”. İmge Kitabevi.
- Jean Botter, (Der.), “Eski Yakın Doğu, Sümer'den Kutsal Kitap'a”, Dost Kitabevi.
- Charles Lindholm, “İslami Ortadoğu”, İmge Kitabevi.
- Joseph Campbell, “Yaratıcı Mitoloji, Tanrının Maskeleri”, İmge Kitabevi.
- Turani, A. Dünya Sanat Tarihi, Ankara, 2007
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlayabilme. |
|
2) |
Analog ve dijital oyunlara ilişkin tarihsel ve kuramsal bilgiyi yorumlayabilme. |
1 |
3) |
Oyun tasarım ilkeleri, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bölüm tasarımı kavramlarını tanımlayabilme. |
3 |
4) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme |
|
5) |
Teorik bilgisini kullanarak oyun içerisinde yer alan tasarım ögelerini çözümleyebilme. |
2 |
6) |
Çizim ve animasyon tekniklerini disiplin bağlamında sıralayabilme. |
1 |
7) |
Oyun geliştirme sürecinde yapay zeka tekniklerini kullabilme, matematik ve fizik kurallarına dayalı olasılıkları hesaplayabilme. |
1 |
8) |
Farklı platformlarda sunulmak üzere tasarlanan dijital oyunlar için kod yazma ve animasyon bilgisini kullanabilme. |
1 |
9) |
Serbest el çizim ve dijital çizim tekniklerini kullanabilme. |
1 |
10) |
İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip edebilme. |
2 |
11) |
Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
4 |
12) |
Oyun tasarımını ve oyun ögelerini oyun olmayan alanlarda kullanarak yapılandırabilme. |
4 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
12 |
3 |
36 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
4 |
3 |
12 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
12 |
12 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
60 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
9 |
18 |
Ara Sınavlar |
1 |
6 |
6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
6 |
6 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
30 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
90 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |