Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İlaçların farmakokinetiğini ve farmakodinamiğini tanımlar.
|
2) İlaç toksisitesini ve ilaç suistimalini tanımlar.
|
3) Santral sinir sistemi ilaçlarının farmakokinetiğini ve farmakodinamiğini tanımlar.
|
4) Analjezik, antiinflamatuvar ve anestezik ilaçları değerlendirir.
|
5) Otonom sinir sistemi ilaçlarının farmakodinamik özelliklerini, yan etkilerini, kontrendikasyonlarını ve diğer ilaçlarla etkileşimlerini özetler.
|
6) Endokrin, kardiyovasküler, solunum ve sindirim sistemi ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Farmakolojiye giriş, ilaçların kaynakları, dozlar, yapı-etki ilişkisi ve tıbbi kimya |
Ders Kitabı
|
|
2) |
Farmakokinetik (ilaçların kullanılma yolları, emilimi, dağılımı, biyotransformasyonu ve atılımı)
|
Ders Kitabı
|
|
3) |
İlaçların etkileri (etki şekilleri, doz-yoğunluk-etki ilişkisi, etkileşme ve ilaçların istenmeyen etkileri) |
Ders Kitabı
|
|
4) |
Merkezi sinir sistemi ilaçları (giriş, genel anestezikler) |
Ders Kitabı
|
|
5) |
Merkezi sinir sistemi ilaçları (yatıştırıcı ve uyku ilaçları, çırpınma önleyici ve psikotrop ilaçlar) |
Ders Kitabı
|
|
6) |
Merkezi sinir sistemi ilaçları (merkezi etkili kas gevşeticiler, yerel anestezikler, narkotik ağrı kesiciler ve antagonistleri) |
Ders Kitabı
|
|
7) |
Merkezi sinir sistemi ilaçları (narkotik olmayan ağrı kesiciler, damla hastalığında kullanılan ilaçlar, merkezi sinir sistemini uyaran ilaçlar) |
Ders Kitabı
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Otonom sinir sistemi ilaçları (giriş, sempatomimetik ilaçlar) |
Ders Kitabı
|
|
10) |
Otonom sinir sistemi ilaçları (sempatolitik ve parasempatomimetik ilaçlar) |
Ders kitabı
|
|
11) |
Otonom sinir sistemi ilaçları (parasempatolitik ilaçlar, otonom gangliyonları etkileyen ilaçlar, nöro-muskuler blokan ilaçlar) |
Ders kitabı
|
|
12) |
Kalp-damar sistemi ilaçları (giriş, kalp kasının kasılma gücünü artıran ve azaltan ilaçlar, kalpte ritmi düzelten ilaçlar) |
Ders kitabı
|
|
13) |
Kalp-damar sistemi ilaçları (ön göğüs ağrısında kullanılan ilaçlar, çevre damarları genişleten ve kan basıncını düşüren ilaçlar) |
Ders kitabı
|
|
14) |
Kan ve kanı şekillendiren yapıları etkileyen ilaçlar (kanamaya yol açan ilaçlar) |
Ders kitabı
|
|
15) |
genel tartışma |
|
|
16) |
Final |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Orer H.S. (Çeviri Editörü) (2000) Farmakoloji, Güneş Kitabevi, Ankara.
Bökesoy T.A. , Çakıcı İ., Melli M. (2000) Farmakoloji Ders Kitabı, Gazi Kitabevi, Ankara.
|
Diğer Kaynaklar: |
Golan D. E., Tashjian A.H., Armstrong E.J., Armstrong A.W. (2012).
Principles of Pharmacology: The Pathophysiology Basis of Drug Therapy. Philadelphia.
Dökmeci İ. (2007).Farmakoloji İlaçlar ve Etkileri, Alfa Yayıncılık
Gürel A. (2016). Farmakoloji, Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.
Ulugöl A., Karadağ H., Dökmeci D., Güzdüz Ö., Topuz, R.D. (2017). Farmakoloji, Nobel Tıp Kitapevleri.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Ameliyathane hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar |
1 |
|
1.1 Ameliyathane odasını tanır. |
|
|
1.2 Cerrahi ekipmanları bilir. |
|
|
1.3 Ameliyata özgü hastaya pozisyon verir. |
1 |
|
1.4 Ameliyathanede kullanılan cihazları tanır. |
|
|
1.5 Bir sonraki ameliyat için ameliyathanenin hazırlanması aşamalarını bilir. |
|
|
1.6 Hasta haklarını ve meslek etiğini bilir. |
|
|
1.7 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
2) |
Ameliyathane ortamında sterilizasyonun korunması ve sürdürülmesini sağlar. |
|
|
2.1 Steril olarak cerrahi önlük, eldiven gibi kıyafetleri giyer. |
|
|
2.2 Cerrahi aseptik teknikleri bilir. |
|
|
2.3 Steril bohça açma tekniklerini bilir. |
|
|
2.4 Ameliyat sonrası cerrahi aletlerin sterilizasyonunu sağlar. |
|
3) |
Hasta güvenliğinin önemini kavrar. |
3 |
|
3.1 Ameliyat sırasında güvenliği için gerekli önlemleri alır. |
3 |
|
3.2 Ameliyat malzemelerinin sayılma tekniklerini bilir. |
|
|
3.3 Hastaya pozisyon verilirken gerekli önemleri alır. |
3 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
3 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
3 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
3 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
2 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
3 |
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
42 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
1 |
13 |
13 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
53 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
95 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |