Dersin Amacı: |
Demiryolu trafiğinin hızlı emniyetli ve ekonomik bir şekilde sağlanmasını, geçmişten günümüze trafik işletme sistemlerini ayrıntılı bir şekilde incelenmesi, uygulanma ile tercih nedenleri, demiryolu trafiğinde kullanılan işaretler ile kullanma amaçları, serbestleşme kanunu uygulanmasından sonra özel demiryolu işletmelerinin trafik düzenlenmelerine yardımcı olmak. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersle öğrencilere; demiryolu trafik terimleri ve tanımlar, demiryolunda geçmişten bu güne kadar kullanılan bütün trafik işletme sistemleri, avantajları, dezavantajları, hangi ihtiyaçtan çıktığı, tarih içinde yaşadığı yapısal değişiklikler, demiryolu trafiğinin düzenlenmesinde kullanılan işaretler, Anadolu'nun bir çok bölgesinde halen kullanılmakta olan emniyet tesisatları, i devlet tipi, toros tipi, ileri korumalı ve korumasız istasyonlar, TMİ sistemi, TSİ sistemi,DRS ve klavuz sistemi, ATS (otomatik fren sistemi), trenlerin istasyona kabulü ve istasyonlardan sevki, çok yollu hatlarda trenlerin trafiği, seyir kısıtlama modeli (5588 Model), tren Seyir cetveli ve trengraf, demiryolunda son dönemde yaygınlaşan YHT ve banliyö işletim sistemleri ( ERTMS, ETCS, CBTC ) verilmektedir. Serbestleşme kanunun uygulanmasından sonra özel demiryolu işletmelerinin trafik düzenlemesi
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Demiryolu trafik terimlerini tanır
|
2) Demiryolu trafik işletme sistemlerini bilir
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Trafik işletme sistemlerinin avantajlarını ve dezavantajlarını bilir.
|
2) Trafik işletme sistemlerinden TMİ sistemini bilir.
|
3)
4.1) Serbestleşme kanunu gereği özel demiryolu işletmeciliğinde ilgili formalite işlemlerini bilir
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, demiryolu trafik terimleri, tanımları |
-
|
- |
2) |
Trafik işletme sistemleri, avantajları, dezavantajları, hangi ihtiyaçtan çıktığı, tarih içinde yaşadığı yapısal değişiklikler |
-
|
- |
3) |
Trafik işletme sistemlerinden TMİ |
-
|
- |
4) |
Trafik işletme sistemlerinden TSİ (CTC) |
-
|
- |
5) |
DRS ve Kılavuz sistemi |
-
|
- |
6) |
Teknik gezi |
-
|
- |
7) |
Arasınav |
-
|
- |
8) |
Emniyet tesisatları (i tipi, toros tipi, ileri korumalı ve korumasız istasyonlar) |
-
|
- |
9) |
Demiryolu trafiğinin düzenlenmesinde kullanılan işaretler |
-
|
- |
10) |
Demiryolu trafiğinin düzenlenmesinde kullanılan işaretler |
-
|
- |
11) |
ATS, Seyir kısıtlama modeli (5588 Model), Trenlerin istasyona kabülü, istasyonlardan sevki, çok yollu hatlarda trenlerin trafiği, tren seyir cetveli ve trengraf |
-
|
- |
12) |
Yüksek hızlı tren |
-
|
- |
13) |
Banliyö işletim sistemleri (ERTMS, ETCS, CBTC) |
-
|
- |
14) |
Teknik gezi |
-
|
- |
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Raylı Sistemler İşletmeciliği alanında temel, kuramsal, uygulamalı ve güncel bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 Raylı sistemler işletmeciliği alanında kullanılan temel sayısal yöntemleri bilir |
5 |
|
1.2 Raylı sistemlerin temel teknik bilgisine sahiptir |
5 |
|
1.3 Raylı sistemlerde tren dizileri hazırlayabilir; yük ve yolcu taşıma planlamalarını yapabilir |
5 |
|
1.4 Taşınması özellik arz eden eşyaların taşınmasıyla ilgili uygulamaları gerçekleştirebilir |
3 |
|
1.5 Raylı sistem işletmelerinde demiryolu terminolojisini doğru ve etkili şekilde kullanabilecek bilgiye sahiptir |
5 |
|
1.6 Raylı sistemler işletmeciliği alanıyla ilgili literatür ve gelişmeleri yakından takip eder, alana özgü mevzuata hakimdir. |
5 |
2) |
Raylı Sistemler İşletmeciliği alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir |
3 |
|
2.1 Raylı sistemler işletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır |
3 |
|
2.2 Raylı sistemler işletmeciliği alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür |
3 |
3) |
Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
|
3.1 Pazarlamanın fonksiyonlarını ve süreçlerini bilir ve temel düzeyde uygular |
|
|
3.2 Ülke ve dünya ekonomisiyle ilgili gelişmeler hakkında genel bilgi sahibidir |
|
|
3.3 Finans ve muhasebe alanında temel bilgi ve bilgisayar uygulamaları konusunda bilgi ve beceri sahibidir |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
|
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür |
|
|
5.2 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler |
|
|
5.3 Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|
|
5.4 Ana Dilini en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır |
|
|
5.5 Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|
|
5.6 Kendi işini kurabilecek ya da çalıştığı işyerinde bir iç girişimi başarabilecek düzeyde girişimcilik bilgi ve becerisine sahiptir |
|
|
5.7 Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir |
|
|
5.8 Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir |
|
|
5.9 Kalite güvence sistemleri ve iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi sahibidir |
|
|
5.10 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınavlar |
1 |
15 |
15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
35 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
87 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |