ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Radyo,Televizyon ve SinemaSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60232YETOS-SUN2013 Sunum ve Diksiyon 0 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ÖZNUR TURALIOĞLU SEYHAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin resmi ve özel alanlarda doğru iletişim kurmak ve etkili sunumlar yapabilmek için Türkçe söyleyiş kurallarına hakim olmaları amaçlanır.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrencilere sözlü iletişimde diksiyonun önemi anlatılır. Düzgün konuşma özellikleri tanımlanarak, nefes güçlendirme ve sesin niteliklerini kullanma yoluyla konuşma öğretilir. Sözlü iletişimde tonlamanın önemi, ses bükümü alıştırmaları, sözlü iletişimi olumsuz etkileyen durumlar örneklenir. Türkçe yazı ve konuşma dilinde farklar, Türkçe konuşmada ulama, ezgi, durak/söz noktalaması, ussal/duygusal anlatım, vurgu gibi önemli özellikler dikkate alınarak etkili konuşma planı yapmaları ve yazılı iletişime hakim olmaları sağlanır.

Derse Özgü Kurallar

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Etkili konuşma ve iletişimde düzgün konuşma özelliklerini sıralar.
  2) Sözlü iletişim ve sunumda sesin önemini ve mükemmel ses özelliklerini tanımlar.
  3) Türkçe söyleyişte önemli özellikleri ve yazı ve konuşma dilindeki farkları açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İletişim ve sunum tekniklerinde diksiyonun önemini değerlendirir.
  2) Etkili konuşma yapmak için sunum tekniklerini uygular.
  3) Hazırlıklı ve hazırlıksız konuşmaları beden diliyle birleştirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yazı ve konuşma dilindeki farkları gözeterek etkili konuşma planı hazırlar.
  2) Etkili konuşma ve diksiyon çerçevesinde hazırladığı sunumlarda zamanı yönetir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) TANIŞMA – İLETİŞİMİN ÖNEMİ- DERSİN İÇERİĞİ
2) Sözlü iletişimde sesin önemi, ses olayı. Konuşmada mükemmel ses özellikleri: işitilebilir olma, hız düzeyi, hoşa gitme/tını, ses bükümü, anlaşılabilir olma.
3) Ses çalışmaları, ses bükümü alıştırmaları
4) Sözlü iletişimde tonlamanın yeri. Tonlama çalışmaları.
5) Sözlü iletişimi olumsuz etkileyen durumlar: konuşma ve ses kusurları. Başlıca selen kusurları ve boğumlanma kusurları.
6) İyi bir sözlü iletişim için: anlaşılır ses çıkarma. Doğru boğumlanma ve Türkçe’deki ünlü harflerin sesletimi.
7) Türkçe’deki ünsüz harflerin sesletimi, bu seslerin doğru çıkarılması.
8) VİZE
9) Sözlü iletişim için anadilimizin özelliklerini tanımak: Türkçe söyleyişte özellikler. Yazı ve konuşma dilinde farklar
10) Etkili sözlü iletişim için Türkçe konuşmada önemli özellikler: ulama, ezgi, durak/söz noktalaması, ussal/duygusal anlatım, vurgu
11) Etkili konuşma planı yapmak. Hazırlıklı ve hazırlıksız konuşmalar. Sunum Teknikleri. Konuşmaları beden diliyle destekleme.
12) Yazılı İletişim: özel yazışmalar, resmi yazışmalar, iş yazışmaları, elektronik posta. Anlatım Bozukluğu.
13) ÖDEV SUNUMLARI
14) SUNUM ÖDEVLERİ
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Şenbay, Nüzhet. Söz ve Diksiyon Sanatı. 2001. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Er, Sırrı. Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon. 2021. İstanbul: Hayat YAyınları
- Öznur Turalıoğlu Seyhan notlar
Diğer Kaynaklar: Her ders için Öznur T. Seyhan için belirlenecek, öğrencilerle paylaşılacaktır.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme
2) Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme
3) Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme
4) Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme
5) Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme
6) Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme
7) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme
8) Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme
9) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme
10) Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme
11) Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır
12) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme
13) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Uygulama Sınavı
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 0
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI %
Toplam %

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 1 1
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 29
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 31
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3